5 tips innholdsmarkedsføring

5 tips til deg som skal starte med innholdsmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring bør være selvskreven inn i markedsstrategien din. Du har kanskje lest mye om det og er klar for å begynne å jobbe med det - men du kommer ikke helt i gang?

Er du ikke helt sikker på hva innholdsmarkedsføring er, les mer her. 

Høres dette kjent ut bør du ta en titt på våre tips:

1. Finn ut hvilke kanaler du skal være på

Det første du må gjøre er å finne ut hvilke kanaler du skal være på. Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, YouTube og LinkedIn er kanaler du bør vurdere. Start med en eller to kanaler i første omgang. Velg kanaler du vet dine kunder er på og bruker aktivt.

2. Lag en strategi

Finn ut av hvilken kunnskap du sitter inne med og hvilke ressurser du har til å produsere innhold. Lag en realistisk og gjennomførbar strategi - ikke planlegg å lage filmer til YouTube om du ikke har nok tid å sette av, eller mangler fotoutstyr til dette.

Hva vil du si, hvilken kunnskap skal du dele, og hva lurer kundene dine på? Noter ned hvilke typer innhold du vil og kan lage, og tenk på hvordan du vil at bedriften skal kommunisere med kunden. Innhold med kvalitet er nødvendig for å gjøre suksess med innholdsmarkedsføring.

3. Lag en publiseringsplan

Etter at du har kartlagt hvilke typer innhold du kan lage bør du lage en plan for publisering. Du bør legge ut innhold regelmessig. Spre det utover året i stedet for å pøse på med 10 blogginnlegg på én måned, og ingen neste måned.

En god idé vil være å planlegge en måned fremover i tid. Prøv å varier på hvilken type innhold du legger ut. Ved å planlegge hva du skal legge ut sikrer du både kontinuitet og variasjon i innholdsmarkedsføringen.

Se våre 15 tips til hva du kan legge ut på Facebook.

4. Lag en idébank

Noter ned ideer, tanker og forslag til innhold i et dokument du har lett tilgjengelig. Kanskje kommer du på noe genialt når du sitter på bussen. Skriv det med en gang i dokumentet eller i et notat på mobilen.

5. Følg andre på sosiale medier

Følg andre bedrifter og offentlige personer på sosiale medier for å få inspirasjon til hva du selv kan legge ut. Det er ikke lov å kopiere andre sitt materiale, men inspirasjon er lov å hente fra hvor som helst!

Trenger du hjelp med innholdsmarkedsføring?

Er du nervøs for å ta tak i dette selv? Ta kontakt med oss, så finner vi ut av hva vi kan hjelpe deg med!