regler for facebook konkurranse

Konkurranser på Facebook: kan du reglene?

 Det florerer med “Lik og del”-konkurranser på Facebook, men er det lov?

Det dukker stadig opp konkurranser fra forskjellige bedrifter og merker i Facebook-feeden vår. Konkurranser på Facebook er en populær og smart måte å markedsføre seg på. Det fører til engasjement, flere følgere, og følgerne føler selv de får noe igjen fra å følge siden din.

Men - langt fra alle er lovlige. Den typiske “Lik og del”-konkurransen er IKKE lov.

Det mange ikke vet er at Facebook har et reglement for konkurranser. Hvis du ikke holder deg til disse reglene kan du i verste fall få siden stengt. Mange av reglene går ut på hvilke krav du kan stille til deltakelse i konkurransen.

Hva er lov og hva er ikke lov i konkurranser på Facebook?

I følge Facebooks retningslinjer (per april 2020) er dette ting du ikke har lov til å be om:

  • Dele innlegget/siden for å delta
  • Dele på tidslinjen til en venn for å delta
  • Tagge venner/deg selv i innlegget/på et bilde

Formuleringer som "lik og del" er derfor ikke lov, heller ikke «del på tidslinjen din for å delta» eller «del på tidslinjen til en venn for å få flere vinnersjanser» og «tagg vennene dine i dette innlegget for å delta».

Eksempler på ulovlige konkurranser:

facebook konkurranse ulovlig

Det du derimot har lov til, er følgende:

  • Lik innlegget for å delta
  • Kommenter for å delta
  • Send melding til siden for å delta
  • Lik siden for å delta
  • Sende brukeren til ekstern side for påmelding

Dette vil si at du har lov til å kreve en like, kommentar, eller “send melding” for å være med i konkurransen.

Eksempler på lovlige konkurranser:

lovlig konkurranse på facebook

Les hele reglementet lenger nede.

Facebook vil ikke ha spam

Facebook er fullstendig avhengige av at brukerne bruker plattformen. Jo mer spam som oppleves, jo mindre vil man kanskje være på Facebook. 

Disse reglene har Facebook satt fordi de ikke ønsker at nyhetsstrømmen skal fylles opp med diverse konkurranser og innlegg som oppleves som spam. Derfor kan det hende at konkurranser som har “lik og del” i teksten blir slettet automatisk. 

I tillegg har Facebook retningslinjer til hvilken informasjon du bør inkludere i innlegget:

  • Alt du må gjøre for å delta (lik innlegget, lik siden, kommenter eller en kombo)
  • Om det er begrensninger på hvem som kan vinne (f.eks. alder og bosted)
  • At konkurransen ikke har noen tilnytning til Facebook skal du inkludere

Vi anbefaler også å inkludere når konkurransen avsluttes.

Oppfordring til deling eller tagging

Du har ikke lov til å oppfordre til deling/tagging, eller bruke formuleringer som “hvem vil du dele dette produktet med?”, eller “del gjerne med en venn du vil skal vite om dette tilbudet”. Mange tror de lurer reglene med slike formuleringer. I reglene står det tydelig Personlige tidslinjer og venneforbindelser skal ikke brukes til å administrere kampanjer - det vil altså si at tagging av venner ikke er lov uansett om du bruker ordet "tagg" eller ikke.

Det samme gjelder deling. Hvis det står “del gjerne”, er det mange som tror at de må dele for å delta i konkurransen. Dermed blir de lurt. Også er det de som skriver “del gjerne for å øke vinnersjansene” - hvor logisk er det? Når flere deltar, øker jo ikke mine vinnersjanser? Vi anbefaler ikke å føre følgerne bak lyset på denne måten.

Eksempel på god Facebook-konkurranse

En morsom konkurranse som engasjerer følgerne og går ut på litt mer enn bare en "like" eller å kommentere "JA", er alltid det beste. Det er morsomt å delta, og flere vil være positive til både konkurransen og din bedrift.

Freia har et godt eksempel på en konkurranse som har engasjert mange av deres følgere. De fikk over 900 kommentarer på innlegget.

freia konkurranse

Her er det som står om kampanjer i Facebooks reglement (regler for Facebook konkurranse)

Kommunisere kampanjer
Hvis du bruker Facebook til å kommunisere eller administrere en kampanje (f.eks. en konkurranse eller et lotteri), er du ansvarlig for at kampanjen gjennomføres på lovlig vis, inkludert
  • de offisielle reglene
  • tilbudets vilkår og kvalifikasjonskrav (f.eks. begrensninger etter alder og bosted), og
  • samsvar med lover og regelverk som gjelder for kampanjen og alle tilknyttede premier (f.eks. registrering og anskaffelse av alle nødvendige tillatelser fra myndighetene).
Påkrevd innhold
Kampanjer på Facebook må inneholde følgende:
  • hver deltakers fullstendige fritakelse av Facebook; og
  • bekreftelse på at kampanjen på ingen måte sponses, støttes, administreres av eller har noen tilknytning til Facebook
Administrering av kampanjer
Kampanjer kan administreres på sider, i grupper, i arrangementer eller i apper på Facebook. Personlige tidslinjer og venneforbindelser skal ikke brukes til å administrere kampanjer (f.eks. «del på tidslinjen din for å delta» eller «del på tidslinjen til en venn for å få flere vinnersjanser» og «tagg vennene dine i dette innlegget for å delta» er ikke tillatt).
 
Hjelp til kampanjer
Facebook kan ikke hjelpe deg med å administrere kampanjen din. Dersom du bruker tjenesten vår til å administrere kampanjen, godtar du at du gjør dette på egen risiko.
 

Kontakt oss

Vennligst fyll inn Navn
Vennligst fyll inn E-post
Invalid Input
Vennligst skriv en melding til oss her
Invalid Input