5 webtrender for 2018

Internett og webtrender forandrer seg stadig. Vi skal se på noen av trendene vi tror vil dominere 2018.

1. Vekstdrevet webdesign

Vekstdrevet webdesign er nok et nytt begrep for de fleste. For å holde tritt med de stadig nye trendene, formatene, mulighetene og markedsføringsmetodene er det viktig å ha en fleksibel nettside.

Spesielt med tanke på salg.

Vekstdrevet design sørger for dette. Tradisjonelt arbeider man i en lengre periode med nettsiden for å gjøre den helt perfekt før man leverer over et ferdig produkt til kunden. Dermed står kunden igjen med en flott nettside, men den blir også værende sånn over tid - uten endringer.

I stedet for å levere fra oss et ferdig produkt, gir vekstdrevet design oss muligheten til å arbeide videre med nettsiden selv etter leveransen er gjort. Etter en rask lansering gjør vi fortløpende analyser av nettsiden for å optimalisere siden for salg.

Vekstdrevet webdesign er en smartere måte å gjøre markedsføring på. Markedsføring og redesign av websider møtes og samles i ett felles mål - bedre og mer gjennomført, salgsdrevet arbeid.

I stedet for å bruke tre måneder på planlegging, produksjon og programmering, lanseres siden kjapt. Deretter brukes det neste året til testing, optimalisering og endringer på siden etter hva vi ser fungerer for deg. Er det ingen som klikker på “Kjøp” på nettsiden din? La oss prøve å gjøre knappen gul!

Få en gratis analyse av nettsiden din her.

2. Video

video trend i 2018

Video er fortsatt hot.

En økende del av bedrifter begynner å se effekten av videoinnhold. Video er stort; det får en større organisk rekkevidde på Facebook, og i løpet av 2019 vil video utgjøre 80 % av all internettrafikk (Cisco).

Det er på tide å legge av en post på budsjettet til video. Det er underholdende, enkelt å fordøye, og vi ser mer og mer på det.

Trenden til nå har vært korte og konsise videoer på 15-30 sekunder. Vi ser nå også en ny trend mot lengre videoer. Innhold som er informerende, undervisende og underholdende kan gjerne være på flere minutter. Har det verdi for kunden, ser også kunden på videoen. Det er derfor viktig å ha en plan og mening med videoene du lager.

Det kan være lurt å bruke et byrå til dette. Byrået vil stå for all planlegging, budskap og gjennomføring - og sørge for at videoen blir brukt riktig i de riktige kanalene for å skape de beste resultatene for deg.

3. Inbound marketing

det er viktig å ha en inbound strategiContent marketing/innholdsmarkedsføring er noe de fleste har begynt å lukte på. I 2018 tror vi flere og flere tør å ta steget videre til en mer omfattende inbound marketing-strategi.

Inbound omfatter mer enn bare content marketing, det handler blant annet om sosiale medier, leadgenerering, søkemotoroptimalisering, blogging, nyhetsbrev og landingsider. I motsetning til outbound (tradisjonell markedsføring) hvor du henvender deg til kunden, er det kunden som kommer til deg.

Inbound marketing handler om å tiltrekke seg kunder gjennom å tilby hjelpsomt, informativt og underholdende innhold. Du må skape verdi for kunden i alle faser av kjøpereisen.

Verdien av innholdet skal være så bra at kunden er villig til å gi fra seg e-posten sin for å lese mer, eller laste ned en praktisk guide, for eksempel. Dermed blir den besøkende et lead som du kan pleie med mer verdiskapende innhold, som til slutt sørger for et salg.

Dette er mer effektivt enn tradisjonell markedsføring, men passer ikke for alle. Ha en god plan og sett oppnåelige mål.

4. Etternølerne vil gå over til responsiv nettside

responsivt design i 2018

“Alle” har en smarttelefon i dag, og de fleste bruker den til alt fra samtaler/sms til mail, nyheter, sosiale medier, shopping, kart, videotitting og spill.

Mobilbruk har derfor overgått desktop for lengst.

Responsivt design er ikke lenger en trend, det er en nødvendighet. Ikke bare på grunn av den voksende mobilbruken, men også fordi du blir rangert høyere i Google-søk med en mobilvennlig nettside.

2018 bør være året de siste tar steget over til en ny og responsiv nettside, hvis ikke blir de hengende langt etter.

5. Universell utforming

I 2018 håper vi at flere går for universell utforming.

Universell utforming for web handler om å utforme nettsider som tar hensyn til variasjon i funksjonsevner hos brukerne. Siden 2014 har WCAG 2.0-standaren vært pålagt for alle nye løsninger (les mer på difi.no). Løsninger som ble opprettet før 2014 har frist til 2021 å oppfylle kravene.

Nettsider må fylle 35 av 61 suksesskriterier, men målet bør uansett være å utforme en løsning som alle kan bruke i stedet for å fokusere på å fylle krav. Standarden innebærer blant annet krav til kontrast, mulighet for forstørring av tekst, menystruktur man kan bla seg gjennom med tastaturet og bildetekst for de som ikke kan se bilder.

Dette er ikke bare positivt for de med nedsatt funksjonsevne, det er også hjelpsomt utendørs i solskinn eller andre lignende situasjoner.

Vi i Bonefish har i mange år arbeidet med universell utforming av nettsider som en naturlig del av våre prosjekter. Funksjonalitet, logikk og brukervennlighet er alltid en hovedprioritet.

Er du klar for en oppgradering?

Det er ikke tvil om at innhold, video og inbound marketing vil være et satningsområde i 2018. Når Facebook blant annet prioriterer bort bedrifter i feeden, er det på tide å legge en inbound-strategi.

Inbound marketing og vekstdrevet design er selvskrevne partnere, jo mer nettsiden og markedsføringen arbeider sammen, jo bedre blir resultatene!

Ta kontakt for et uforpliktende og kreativt møte med oss!

Kontakt oss

Vennligst fyll inn Navn
Vennligst fyll inn E-post
Invalid Input
Vennligst skriv en melding til oss her
Invalid Input