Hvorfor betale for en nettside når du kan lage den selv?

Gratis nettsidebyggere som Squarespace, Wix og Wordpress gir bedrifter muligheten til å bygge en nettside selv. Noen mener at disse tjenestene kommer til å danke ut webbyråer som oss etter hvert som løsningene blir bedre, mer avanserte og mer brukervennlige.

“Hvorfor betale masse penger for en nettside når jeg kan lage en gratis selv?” tenker du kanskje. Det ønsker vi å fortelle deg i dette blogginnlegget.

Det er sant at det har blitt enkelt å lage en nettside selv, og det kan virke som om webbyråer blir overflødige.

Men - vi leverer ikke "bare nettsider"

Vi leverer gjennomførte markedsføringsplattformer. Vi tilbyr tilsammen 73 års erfaring fordelt på fem personer. Vi tilbyr rådgivning og kundeservice. Og vi leverer digital markedsføring og brukervennlig design som genererer henvendelser. Websidene vi lager er ikke revolusjonerende eller prisvinnende. De har alle en meny i toppen, et hovedbilde, Call to action og footer. Men de funker.

Med mange års erfaring vet vi hva som funker. Vi vet hva en besøkende på en nettside forventer. Vi vet hvor de ser for å finne menyen og kontaktinfoen. En nettside du ikke trenger å lete etter menyen på er rett og slett en bedre nettside enn en som ved første øyekast ser flott og fancy ut, men hvor du sliter med å finne menyen.

Lekre detaljer som video, animasjoner, musikk og ukritisk bildebruk fører til lang lastetid, som igjen gjør at Google nedprioriterer din nettside og besøkende går en annen plass.

Vi vet at det er en stor forskjell på nettsider som er bygget for utseendet og ikke for brukeren. Oppbyggingen av en nettside må variere etter hvem din målgruppe er, hva du driver med og hva nettsiden skal gjøre for deg. Vi hjelper deg å dra brukeren gjennom en reise på nettsiden, hvor alle elementer er på sin plass for den beste psykologiske gjennomgangen av tekster, bilder og video.

En investering du får noe igjen for

Løsninger som Squarespace, Wordpress og Wix fungerer bra for lavbudsjettmarkedet. Har du et budsjett på 200 kr i mnd og ønsker et abonnement du når som helst kan stoppe, er dette midt i blinken for deg. Hvis du ikke ser verdien av en nettside som er designet og bygget riktig med godt innhold, anbefaler vi dette alternativet. Vi anbefaler det også til de som ser på nettsiden som en utgift, og ikke en investering.

Du kan deretter bruke 200 kr på en nettside og sitte hver kveld i flere uker for å bygge den til du er sånn halvveis fornøyd. Blod, svette og tårer har gått med i noe du kanskje ikke en gang kommer til å publisere. Du fikk det rett og slett ikke helt til. Logoen passer ikke inn. Bildene ser generiske ut, og knappene har ikke de avrundede hjørnene du ønsket.

La oss gjøre en sammenligning: Tenk over hvorfor du har en regnskapsfører.

Du kan føre regnskapet for bedriften din selv. Dette vil ta mye tid, og det er mye å sette seg inn i. Kanskje du går glipp av skattefradrag du ikke visste om. Kanskje du gjør noe feil fordi du ikke kan reglene inn og ut. Og når du sitter der med regnskapet tenker du på alt annet som skulle vært gjort. Det du tjener penger på og er god på. Derfor har du en regnskapsfører. Det er viktig at ting blir gjort riktig av noen som kan alt og vet hvordan det skal gjøres, mens du bruker tiden din på det du kan.

Hvorfor er det så dyrt for en profesjonell nettside?

Når vi lager en nettside, sitter vi ikke bare og lager noe vi synes er fint. Vi rådgir deg, kartlegger ønsker, mål og behov og guider deg gjennom prosessen. Vi gjør det vi kan, mens du gjør det du kan.

Vi hjelper deg å velge riktige bilder, redigerer de, gir de navn som “markedsforingsmateriell.jpg” fordi vi vet at det er god SEO og universell utforming, og vi vet at det ikke funker med “æøå” på nettet. Vi hjelper deg å velge riktige nøkkelord for sider og tjenester ved bruk av research og SEO-verktøy. Vi forklarer deg hvorfor logoen må være vektorisert, og kanskje at den kunne trengt en oppfriskning. Vi spør etter nåværende visuelle profil for å fortsette den røde tråden også inn i nettsiden. Har du ikke profil, hjelper vi med det også.

Vil en gjør-det-selv-side gjøre dette?

Når vi lager nettsiden din, hjelper vi deg med å samle innhold, forklarer deg hva du trenger å skrive, eller skriver alt for deg. Vi forklarer hvorfor du trenger mer enn tre setninger på en underside, og hvilke elementer du bør inkludere i teksten. Deretter forklarer vi deg hvorfor hvert produkt trenger sin egen underside. Ønsker du å ta bilder av ansatte på kontoret og på oppdrag, setter vi deg i kontakt med en profesjonell fotograf. Vil du sende ut nyhetsbrev, hjelper vi deg med å sette opp en MailChimp-konto og legger koden for påmelding på nettsiden.

Føler vi at prosjektet stopper opp, gjør vi det vi kan for å hjelpe deg hvis det er noe du sitter fast med. Har du innloggingen til domenet? Flott, gi oss den og vi fikser videresending på noen minutter. Sliter du med å få ferdig tekstene? La oss komme innom kontoret, snakke med de ansatte, samle informasjon og skrive tekstene for deg.

Får du denne hjelpen fra en gjør-det-selv-nettside?

Du ønsker å inkludere et kart på kontakt-siden. Vi legger merke til at din bedrift ikke er “claimet” i Google Business. Vi forteller deg hvorfor det er viktig å gjøre dette, og sender deg logoen i riktig format så du kan laste den opp, samt legge inn kontaktinformasjon og åpningstider. Deretter hjelper vi deg å få orden på Facebooksiden din med riktig formatert profilbilde og forsidebilde. Har du noen dårlige anmeldelser? Da forklarer vi deg hvorfor du må svare på disse, og coacher deg i oppførsel i sosiale medier.

Hva med kundeservice?

Bruker du en tjeneste som Sqarespace eller Wix og har spørsmål om hvorfor den ene linken din ikke fungerer? Du får gratis kundeservice, men hvor god er den? Hos Wix må du lete gjennom en haug med bruksanvisninger på Support-siden. Skal du kontakte Squarespace blir du kanskje satt i kø og må vente 10 timer før du kan forvente et svar. Deretter følger 4-5 mailer frem og tilbake. Kanskje det ender med at du må lese en artikkel på siden deres for å finne svaret.

Ringer du oss, får du svar. Du trenger ikke fylle ut et skjema først eller bli satt i kø. Du spør etter din kontaktperson med navn, fordi du både har møtt oss og snakket med oss flere ganger før.

Her er eksempler på ting vi har hjulpet våre kunder med:

  • En kunde endret navnet på et kurs de annonserte for. De visste ikke at dette ville gå ut over annonsene, som nå lenket til en tom 404-side. De var heller ikke klar over at lenken måtte oppdateres i menyen. Vi fikset det.
  • Så var det kunden som sendte oss bilder av de ansatte tatt på fjelltur, i bursdag og selfies. Vi sveipet innom på vei til kontoret og tok kjapt nye bilder av de ansatte, slik at bildene ikke bare hadde samme stil, men også så profesjonelle ut. Vi fikset det.
  • En kunde av oss skjønte ikke forskjellen på å ha administratorrettigheter på en nettside og på et domene da han ville ha hjelp til å sette opp nye e-poster. Vi tok kontakt med de som eier domenet og de som håndterte e-post, forklarte kunden forskjellen og hvorfor ikke vi hadde rettighetene til å gjøre det. Et par telefonsamtaler og noen hadde tatt tak i problemet som kunden selv ikke kunne løse. Vi fikset det.
  • Flere kunder av oss måtte samle inn nytt samtykke for nyhetsbrev da reglene for GDPR kom. Vi satte opp GDPR i MailChimp, oversatte mailer og skjemaer, la til personvernserklæringen deres og fikk samlet nye samtykker i tråd med reglene. Vi fikset det.

Her har du forskjellen. Her har du verdien du får ved å velge profesjonelle webbyråer. Vi lager ikke bare en nettside.

Dette blogginnlegget er inspirert av “Website builder vs website consultants” på www.wpelevation.com.

 

Kontakt oss

Vennligst fyll inn Navn
Vennligst fyll inn E-post
Invalid Input
Vennligst skriv en melding til oss her
Invalid Input