
5 grunner til at din bedrift bør være på LinkedIn
Sist endret: 16. oktober 2020
Bedrifter kan opprette egne bedriftssider hvor de legger ut informasjon om seg selv og deler nyheter og blogginnlegg. Ca 290 000 av brukerne på LinkedIn er ledere og beslutningstakere - noe som gjør LinkedIn en svært nyttig kanal for bedrifter.
LinkedIn er et forretningsorientert sosialt nettverk. Her holder man kontakten med profesjonelle forbindelser, finner og utlyser stillinger, og oppdaterer CV-en med utdannelse, jobberfaring og ferdigheter. Over 1,7 millioner nordmenn har profil på LinkedIn, og tallet vokser med 800 nye medlemmer hver dag i Norge. LinkedIn kan ses på som en jobbvariant av Facebook.
Her er 5 grunner til hvorfor din bedrift bør være på LinkedIn:
1. Bedriften oppleves som profesjonell og attraktiv
Det er svært viktig å tenke over hvordan bedriften fremstår eksternt. Mange søker opp bedrifter før de eventuelt gjør forretninger med de, og et profesjonelt utseende på en side med godt innhold vil gi et positivt inntrykk. Et godt og tydelig coverfoto og profilbilde som står i stil med bedriftens profil vil inngå i merkevarebygging og gi gjenkjennelseseffekt, noe som er verdifullt for din suksess. LinkedIn er høyt prioritert hos Google, og en god bedriftsside vil derfor komme høyt i søkeresultater.
2. Du når riktig publikum
Ved å annonsere i LinkedIn, kan du spisse budskapet mot riktig målgruppe, for eksempel direkte til beslutningstakere i forskjellige avdelinger. Her finnes mange parametere å justere på etter stilling, alder og utdanning, blant annet. Dermed kan du nå direkte frem til riktige beslutningstakere og innflytelsesrike personer. Du kan legge ut stillingsannonser, promotere produkter, eller sponse innlegg, blant annet.
3. Del nyttig B2B-innhold
LinkedIn driver mer trafikk til B2B-blogger og nettsider enn både Twitter og Facebook. LinkedIn oppleves som en mer seriøs plattform enn Facebook, og brukerne vier mer tid til både innlegg og annonser enn på andre sosiale medier. Brukerne er i et annet modus på LinkedIn i forhold til andre sosiale nettverk, og vil ta seg tid til å lese det du skriver. Omtrent 70-80% av innholdet bedriften poster bør være deling av kunnskap, erfaring og læringsinformasjon både for følgere og egne ansatte. Maks 20-30% burde være annonser.
Du kan velge å dele en lenke til nettstedet ditt, eller legge ut blogginnlegg direkte i LinkedIn sitt bloggeverktøy. Test gjerne og se hva som fungerer best for deg.
Ved å dele nyttig innhold til bedriftens og egne følgere bygger dere status som eksperter innenfor deres fag, samt styrker merkevaren - og kunder og andre forbindelser vil ha en mer positiv innstilling når dere poster en annonse. Innhold du deler vil automatisk få større oppmerksomhet enn i Facebook-feeden, da LinkedIn ikke er plastret med kattevideoer og bursdagsgratulasjoner. Velger du å sponse et innlegg, vil det bli merket som “sponset”, men vil ellers se ut som et vanlig innlegg. Dette gjør LinkedIn bevisst for at nyhetsstrømmen skal ha minst mulig forstyrrelser og virke “masete”.
4. Ansatte som ambassadører
De fleste i bedriften bør ha profil på LinkedIn, spesielt i ledelsen, salg og HR. En profesjonell og oppdatert profil hos ansatte gir andre et godt inntrykk av bedriften. Ved at de ansatte engasjerer seg i bedriftens innhold i nyhetsstrømmen gjennom likes, kommentarer og delinger vil de være gode ambassadører for bedriften, og det vil oppfattes som en god arbeidsplass. Dette vil være fordelaktig når bedriften er ute etter nye ansatte.
5. Stillingsannonser
21% av brukerne på LinkedIn er aktive jobbsøkere, mens hele 59% sier de vil vurdere en stilling dersom den virker interessant. Som tidligere nevnt, vil du kunne spisse annonsen til en spesifikk målgruppe. Denne segmenteringen er veldig nyttig når du skal legge ut stillingsannonser for å finne passende kandidater.
Kilde:
LinkedIn - Rene kinderegget for bedrifter (Ledernytt.no)