9 tips for å skrive god tekst på nett (SEO)
Sist endret: 18. januar 2023
Å skrive gode tekster for nettet er en annerledes måte å jobbe på enn med andre typer tekster. Ønsker du å havne godt opp i søkeresultatene må du fylle krav til både Google og personen som leser.
Du må ha søkemotoroptimalisering i tankene og huske at den som leser på nett ofte skummer teksten først. Ved å skrive optimalisert for nettet vil du kunne oppnå blant annet:
- Bedre score hos Google
- Folk liker innholdet og deler det videre
- Andre nettsider lenker til din side
Under har vi listet 9 punkter du må tenke på når du skriver for nettet.
1. Bruk nøkkelord
Når du surfer rundt på nettet etter informasjon, bruker du bare 3 sekunder på å dømme om siden inneholder informasjonen du søker etter eller ikke. Derfor er det viktig å bruke nøkkelord i tittel, undertitler og hovedtekst, men ikke overdriv.
Gjentar du ordet for mange ganger kan Google oppfatte det som “keyword stuffing” og straffe deg, og det blir heller ikke en god tekst å lese for den besøkende. Bruk gjerne synonymer til nøkkelordene også.
2. Bruk søkefraser
I dag søker vi på en litt annerledes måte enn før. Vi bruker i større grad søkefraser enn bare søkeord.
For eksempel skriver vi “take away pizza oslo” og ikke bare “pizza”. Vi søker også gjerne i setninger eller spørsmål, slik som “beste indiske restaurant i oslo” eller “hva skjer i oslo i dag?”. Ha dette i minnet når du skriver, og inkluder alle ordene fra én søkefrase i samme setning.
3. Sørg for at teksten kan skumleses
Når vi leser på nettet, har vi det travelt. I snitt leser vi bare 20 % av teksten på en side (NN group). Ofte leser vi de første avsnittene, før vi begynner å skumme nedover.
Viktige elementer for skumlesing er:
- Titler
- Undertitler
- Korte avsnitt
- Uthevede ord
- Punktlister
- Lenker
Dette gir leseren et kjapt overblikk over innholdet i teksten.
Bruker du slike formateringer på viktige ord og setninger i teksten din, vil Google kunne danne seg et godt bilde av hva teksten handler om og om den er relevant for den som søker etter dine tjenester.
4. Start med det viktigste først
Vi leser som oftest bare de første avsnittene på en side før vi begynner å skumlese resten. Derfor er det viktig at du følger den omvendte pyramide og starter med det viktigste først. Da får leseren med seg hovedpoenget selv om han eller hun slutter å lese før teksten er ferdig.
Det er lurt å inkludere konklusjonen i starten av teksten. På denne måten kan du finne svaret på få sekunder, men samtidig lese videre om du ønsker mer informasjon.
5. Lengde på tekst
Vi har som tommelfingerregel at teksten bør være på minst 300 ord. Dette er en lengde som har tilstrekkelig med informasjon og rom for undertitler, uthevede ord etc slik at Google skal oppfatte teksten som informativ og relevant for søket.
Noen tekster er korte, og noen tekster er lange. Studier viser at tekster på rundt 1500 ord har større sannsynlighet for å bli delt videre (Forbes) . Lengre tekster kan bety flere nøkkelord og mer kvalitet. Men pass på å ikke skriv langt bare for å skrive langt - kan du få frem budskapet på 300 ord, ja, så la teksten være på 300 ord i stedet for å fylle inn overflødig informasjon.
6. Bruk nyttige lenker
Lenker i teksten er en god måte for brukeren å navigere seg gjennom nettsiden din. Når du bruker lenker i tekst, er det viktig at den beskriver målet godt. Et eksempel: “Les mer om hva søkemotoroptimalisering (SEO) er her”. Her vil brukeren forvente å kunne lese om hva SEO er.
Det er viktig å huske på at en besøkende mest sannsynlig ikke har navigert seg rundt på nettsiden din før de kom til denne teksten. Husk derfor å linke internt til andre tekster som kan være nyttig for de besøkende innenfor temaet de leser om.
Et tips er å også lenke til eksterne kilder hvor du f.eks. har hentet statistikk fra, eller som har en tekst som utdyper det du skriver om. Google vil oppfatte lenker til kvalitetssider som positivt.
Interne lenker bør åpnes i eksisterende vindu, mens eksterne lenker bør åpnes i nytt vindu.
7. Skriv for kunden, ikke for deg selv
Skriv om det kunden bryr seg om, ikke det du selv vil fortelle om bedriften og dine tjenester. Sett deg inn i hva dine kunder lurer på og gi svar på dette. Det er ikke alltid like lett å sette seg i kundens ståsted, så hvorfor ikke spør kundene dine hva de lurer på? Dette kan du gjøre i møter, spørreskjema eller stille et spørsmål på Facebook, blant annet.
Skriver du om et interessant tema vil besøkende lese hele teksten og bruke lenger tid på siden din. Dette vil påvirke din score hos Google, og søkemotoren vil belønne deg med bedre plassering.
Få en venn til å lese over teksten etterpå slik at du er sikker på at den er forståelig og lettlest.
8. Bruk godt og forståelig språk
Ikke bruk ukjente ord og komplisert fagspråk som målgruppen din ikke er kjent med. Det er viktig å bruke gode, forklarende titler, undertitler og tekster slik at leseren raskt forstår innholdet og kan vurdere om det er verdt å lese teksten. Husk også å sjekke for skrivefeil!
9. Avslutt med en Call-to-action (CTA)
Husk å avslutte teksten med en oppfordring til handling, en CTA, enten det er å kontakte deg, bestille et produkt eller å melde seg på nyhetsbrevet ditt. Har leseren lest hele teksten, er det en sjanse for at han eller hun faktisk kan tenke seg å melde seg på nyhetsbrevet ditt eller komme på konferansen du skal holde.
Trenger du hjelp med tekst til nettsiden din? Les mer om hvordan vi arbeider med tekst her, eller kontakt oss i skjemaet under.