Hvordan få flere til å fullføre kjøp via handlekurven?
Sist endret: 12. mars 2024
En forlatt handlekurv kan være tegn på flere ting; både eksterne faktorer som bedrifter ikke kan påvirke, men også faktorer som er direkte knyttet til egen nettside og nettbutikk. Som mennesker blir vi mer kravstore til smidighet og enkle løsninger i alle områder av hverdagen, men særlig ser vi dette i den digitale shoppingverden.
Det vil være enkelte som forlater handlekurvene sine uten å gjennomføre et kjøp på grunn av at noe i den virkelige verden stjal oppmerksomheten, men handlekurver vil også forlates fordi den smidige handleopplevelsen man ønsket seg – ikke fant sted. For ja, det vil alltid være noen som ikke fullfører alle stegene i kjøpsprosessen, men ved hjelp av noen justeringer kan man sørge for at færre gjør det.
Statistikk fra en undersøkelse Businessinsider gjorde viser at så mye som 75% var gjennomsnittlig flukt fra en digital handlekurv i året 2019. Det mest interessante er at i samme undersøkelse kom det frem at man kan redde så mye som 60% ved riktige justeringer.
Handle som gjest
I dagens støyete samfunn er det mange som ønsker å gjennomføre digitale kjøp med minst mulig forpliktelser. Kanskje skal det handles noe i en nettbutikk én gang, og det føles overflødig å lage en fullverdig kundeprofil. Data og innsikt i kunder (og potensielle kunder) kan være gull, men dersom dette gjør at færre faktisk gjennomfører kjøp kan det være noe man taper på. Tilby derfor kundene dine å handle som gjest. Kundene får gjennomført kjøpet på samme måte, uten at de bruker unødvendig tid på å lage en profil.
Man kan istedenfor sørge for at service og håndteringen av bestillingen er så god, at kunden kommer tilbake og vil opprette profil som gir tilpassede tilbud. På sikt vil man få den dataen man ønsker fra langsiktige kunder, samtidig som den raske veien gjennom handlekurven vil føre til at man også når ut til de som ikke ville blitt lojale og langsiktige kunder uansett.
Optimalisering
Iblant vil en liten justering kunne føre til en helt ny opplevelse, og et fokus på optimalisering av egen nettside kan gi store utslag. Dette handler om å gjøre nettsiden så god som mulig, slik at handleopplevelsen er enkel, positiv, og at veien gjennom handlekurven ikke blir for lang. Det er mange veier til Rom, men under har vi samlet tre ting;
1. Lastetid
Vi er utålmodige blitt, og ønsker derfor ikke at ting skal ta for lang tid. Sjekk om det er tung grafikk eller store bilder på nettsiden som gjør at lastetiden blir unødvendig lang.
2. Enkel navigering
På samme måte som at vi er blitt utålmodige vil vi helst at flere ting skal skje samtidig, og gjerne på en sømløs måte. Du bør derfor sjekke at det er lett å veksle mellom handlekurven og selve nettsiden, slik at man enkelt kan hoppe frem og tilbake uten at noe forsvinner. I tillegg kan man inkludere produktbilder inne i selve handlekurven for å forbedre enklere navigering og oversikt for kunden. En annen måte å gjøre navigeringen mer sømløs på, kan være ved å inkludere et popup-vindu som gir kunden muligheten til å handle videre, eller gå direkte til handlekurv.
3. Betalingsløsning
Når man kommer til siste steg i handlekurven har man gjerne fylt ut ditt, og krysset av for datt. Sørg derfor for at betalingsløsningen er så enkel som mulig. Det vil lønne seg å tilby flere betalingsløsninger slik som Vipps, kortbetaling eller faktura slik at kunden har muligheten til å velge varianten som passer i gitte tilfellet. Dersom kunden ikke har et bankkort i nærheten ville ikke kjøpet bli gjennomført hvis kortbetaling var den eneste betalingsmåten.
Remarketing
Undersøkelsen til Businessinsider viste også at forbrukere sjeldent handler noe første gang de besøker en nettbutikk via mobil. Å optimalisere nettsiden slik at den tar hensyn til kundereisen og alle dens steg burde alltid være første prioritet, men annonsering er også et godt alternativ. Ved å implementere remarketing i markedsstrategien vil man kunne minne besøkende på varene de var inne og vurderte, for å gi dem et ekstra dytt til å fullføre kjøpet. Man kan lage spisset markedsføring tilpasset kundenes sted i kjøpsprosessen, og deres spesifikke aktiviteter på din nettside. Dette kan gjøres på en rekke av annonseplattformene slik som Google Ads.
Vi har tidligere skrevet et blogginnlegg om hvordan man kan nå ut til kunder ved hjelp av retargeting. Dette kan du lese mer om her.
Trenger du hjelp til optimalisering eller remarketing?
Vi har hjulpet kunder med strategisk annonsering, samtidig som vi har årevis med trening i hvordan man optimaliserer en nettside. Bonefish hjelper deg mer enn gjerne til å undersøke om nettsiden din er god nok, og om riktige tiltak for å forhindre at folk forlater handlekurven din er på plass.