Markedsføringstrender for små bedrifter i 2017

Markedsføringstrender for små bedrifter i 2017

Skrevet: 15. februar 2017

I en fersk undersøkelse av Infusionsoft kommer det frem at sosiale medier vil være markedsføringskanalen som flest små bedrifter vil satse på i 2017. Etterhvert som organisk rekkevidde på Facebook stadig faller, er små bedrifter nødt til å finne kreative måter å nå sitt publikum på med sponsede poster.  

Rapporten “2017 Small Business Marketing Trends” er basert på data fra rundt 1000 eiere av små bedrifter i USA. Rundt 70% av de spurte sier de planlegger å bruke sosiale medier i sin markedsføringsplan, mens e-postmarkedsføring (44%) og digital markedsføring (42%) er nest populært. Opp mot 40% oppgir at de planlegger å jobbe med søkemotoroptimalisering som en markedsføringsstrategi.
Les mer om hvorfor vi mener søkemotoroptimalisering er viktig for din bedrift.

markedsforingtrend2017 stats

For de fleste, er sosiale medier synonymt med Facebook. Nesten tre fjerdedeler (72%) svarer at de jevnlig bruker Facebook for markedsføring. Mindre enn halvparten bruker andre sosiale plattformer. Twitter er nummer to med 37%, deretter Instagram med 33% og LinkedIn med 24%.

markedsforingtrend2017 stats2

Respondentene oppgir at deres største utfordring er å finne tid og ressurser til markedsføring. Halvparten av de spurte er alene om markedsføringen, mens bare 22% får hjelp fra ansatte. I rapporten sier Infusionsoft at 47% av bedriftseierne ikke vet om markedsføringen deres er effektiv. Dette viser hvor viktig det er å ha en dedikert markedsavdeling, enten internt eller eksternt, hvor man kan holde en klar markedsføringsplan der man vet hva man får igjen for pengene som blir investert.

Kilder:
2017 Small Business Marketing Trends Report
MarketingProfs

Andre spennende artikler

Hvorfor kommer jeg ikke øverst på Google?

Hvordan tiltrekke flere kunder med Google Min bedrift

6 gode nettsider med gratis bilder