Responsivt design

Responsivt design

Skrevet: 21. november 2016

Responsivt design må være en hovedprioritet. En side bygget med responsivt design vil tilpasse seg brukerens skjermstørrelse og enhet, noe som gir god brukervennlighet og optimal opplevelse av nettsiden.

Du vil dermed kunne tilby den samme informasjonen på en god måte uavhengig av hvilken enhet man besøker siden fra. Man kan forklare responsivt design som “flytende”, hvor innholdet legger seg pent og pyntelig i riktig rekkefølge og størrelse når nettleseren blir smalere.

«Content is like water. You put water into a cup it becomes the cup. You put water into a bottle it becomes the bottle. You put it in a teapot, it becomes the teapot.»
Josh Clark (originalt Bruce Lee)

Responsivt design får bedre treff

Over halvparten av all nettrafikk kommer nå fra mobile enheter (norsk mediebarometer 2015), og en responsiv webside er avgjørende for å holde på besøkende fra smarttelefoner og nettbrett. Websider som ikke er responsive er vanskelige å navigere, og det er slitsomt og irriterende for brukeren å zoome inn og ut for å finne frem.

Google har derfor startet å favorisere mobilvennlige sider ved et søk gjort fra en mobil enhet. En fullt ut funksjonell nettside for alle plattformer kan derfor ikke understrekes nok, og dette gjelder for alt fra små til store bedrifter og organisasjoner. Besøker du nettsiden fra en smarttelefon vil du bli presentert med en enklere layout enn det man har plass til på en vanlig dataskjerm. Selv om nettsiden blir enklere å navigere og mindre innhold blir vist på en gang, går det ikke på kompromiss med kvaliteten. Du kan fortsatt ha alt innholdet ditt i mobilutgaven, men en responsiv side presenterer det på en enklere måte og i prioritert rekkefølge.

“Mobil først”-prinsippet

Når man designer og utvikler en responsiv webside jobber man ut ifra et “mobil først”-prinsipp, og man slipper å lage forskjellige løsninger for desktop og mobile enheter. HTML5 og Stilark (CSS3 - Cascading Style Sheets) gjør det mulig å tilpasse koden til å fungere like bra på alle skjermstørrelser. Når skjermen blir mindre, byttes stilarket ut mot et som endrer layout og plassering av innhold etter skjermstørrelsen.

Dermed har du kun én nettside å forholde deg til, og det blir enklere både for deg og kunden. Dette er også kostnadseffektivt, da det er billigere å utvikle og vedlikeholde én side enn å måtte forholde seg til en egen dedikert mobilside.

For å se om din side er mobilvennlig kan du prøve Google sin egen tester.

Andre spennende artikler

Er din bedrift på Instagram?

9 tips for å skrive god tekst på nett (SEO)

Hvorfor må nettsiden være mobiltilpasset?