
Innholdsmarkedsføring
Innholdsmarkedsføring, content marketing, inbound marketing... Dette er garantert uttrykk du har hørt før, men hva innebærer det?
Innholdsmarkedsføring gir verdi
Vi jobber hver dag med å hjelpe våre kunder med innholdsmarkedsføring. Denne typen markedsføring handler om mer enn å reklamere for dine produkter eller tjenester. Innholdsmarkedsføring handler om å bygge en relasjon til kunden deres.
Det oppfordrer til dialog og engasjement, og gir kunden verdi. Denne typen markedsføring inkluderer nyhetsartikler, blogginnlegg, bilder, videoer, guider og podcaster.
Fem grunner til å starte med innholdsmarkedsføring i dag:
-
Markedsføring er lite effektivt uten godt innhold.
-
Kundene opplever at deres behov kommer fremfor salget.
-
Kunden får bedre kjennskap til merkevaren og danner en tillit.
-
Det kan gi bedre rangering og resultater i Google.
-
Det vil sørge for jevn trafikk inn til nettsiden din.
Relevant innhold gir unik avkastning
Bruker du nettsiden din og profilen din på sosiale medier til å dele slikt innhold vil det gi deg en unik avkastning i det lange løp. Her møter du nye kunder, pleier eksisterende kunder, og vekker til live interessen hos tidligere kunder. Du bygger en relasjon før du prøver å selge noe. Dermed vil disse kundene også være mer positiv til en fremtidig annonse fra deg.
Vi blir daglig eksponert for hundrevis av annonser i det vi går på bussen, scroller nedover Facebook eller leser nettaviser. Slike annonser er skapt for å forstyrre slik at det fanger oppmerksomhet. Når så mange skriker etter oppmerksomhet kan det være lett å bli blind på annonser. Du overser dem, rett og slett.
Hvis annonsen derimot oppleves relevant for deg, er den mindre forstyrrende, og man blir derfor mer mottakelig for å ta innover seg budskapet.
Snakk med kunden
Innholdsmarkedsføring er innhold som oppleves nyttig, informativt og kanskje også underholdende. Det er innhold som tilbyr noe verdifullt, som ikke oppleves forstyrrende, og som skaper en relasjon mellom bedriften og kunden. Man kan si at tradisjonell markedsføring snakker til kunden, mens innholdsmarkedsføring snakker med kunden.
Godt innhold kan gjøre at kunden får lyst til å handle hos deg. Artikkelen du skrev om hvordan man blir kvitt løvetann - den førte til at Anne kom og handlet hagehansker hos deg.
Godt innhold forteller en historie vi kan identifisere oss med, lærer oss noe nytt, eller gir oss svaret på noe vi lurer på. Innhold med originalitet og kvalitet styrker din posisjon i markedet som en trygg, kunnskapsrik, relevant og oppdatert tilbyder.
Hvor skal du publisere innholdet?
Nå har du sannsynligvis skjønt hvorfor innholdsmarkedsføring er viktig. Men hvor skal alt dette innholdet ligge?
Innhold er gull på nettsiden. Oppdaterer du den jevnlig med nytt og godt innhold vil Google legge merke til dette, og algoritmen vil sørge for å løfte deg oppover på søkeresultatene. Google vurderer også kvaliteten på innholdet ditt, så pass på at det du skriver er korrekt, uten skrivefeil, og av kvalitet.
En bedriftsblogg er et sted hvor du kan vise din kunnskap og ekspertise innenfor bransjen du jobber i. Selger du hageartikler er det naturlig å skrive om hvordan man blir kvitt løvetann og hvordan du kan så frø i hagen din. Selger du hudpleie er det lurt å skrive om forskjellige hudtyper dine produkter passer til, og tips og råd til uren hud, for eksempel. Dette er innhold som kunden har nytte av, og som kanskje blir delt videre på sosiale medier, i mail eller lignende.
Sosiale medier er som skapt for innhold. Brukere av sosiale medier er opptatt av å bli underholdt eller å få interessant informasjon om det de bryr seg om. Deler du blogginnleggene dine her skaper du først og fremst trafikk inn til nettsiden din. Deretter gir sosiale medier mange muligheter.
Sosiale medier som Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn gir brukerne mulighet for å like, kommentere, lagre og dele videre med sine venner eller følgere. Her kan du dele alt fra inspirerende bilder, til blogginnlegg og how-to-videoer.
Treffer du blinkskudd med et godt timet innlegg om noe aktuelt, morsomt eller lærerikt kan du oppleve at innholdet ditt spres i det vide og brede. Plutselig har du nådd ut til ti ganger så mange brukere enn du hadde forventet.

HAR DU IKKE TID ELLER RESSURSER?
Vi opplever at mange av våre kunder ikke har tid til å sette seg ned og produsere jevnlige poster til de ulike kanalene, og tilbyr derfor hjelp med dette. Vi kan bistå med å skrive blogginnlegg, innholdproduksjon og drift av sosiale mediekanaler samt publisering, og etterarbeid slik som kommentarer eller spørsmål.
Ønsker du å skape verdi for kundene dine? Start med innholdsmarkedsføring i dag! Ta kontakt med oss så finner vi ut hva vi kan hjelpe deg med.