Skip to main content
søkemotoroptimalisering SEO

Søkemotoroptimalisering (SEO)

Hva er SEO?

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization, eller søkemotoroptimalisering på norsk. SEO handler blant annet om måten man bygger opp nettsiden på, gjennom tekniske innstillinger, kvalitet på innhold, og ekstern og intern lenking. Dette arbeidet gjøres for å forbedre rangering og skaffe mer trafikk og synlighet i søkemotorer som Google, Bing og Yahoo.

SEO-arbeid inkluderer blant annet:

  • Optimalisering av nøkkelord
  • Optimalisering av titler, tekst, bilder og metadata
  • Tekstproduksjon
  • Kontinuerlig måling av resultater
  • Tekniske instillinger
  • Sikkerhet og hastighet på siden

En god tilstedeværelse i søkemotorer er en nødvendighet. Omtrent 90% av forbrukere søker opp det de er ute etter før de kjøper, så en god plassering på Google er vesentlig for suksess. Ligger du godt plassert i søkemotorresultater, treffer du dine kunder når de er i kjøpemodus.

Les blogginnlegget "Hvorfor trenger jeg søkemotoroptimalisering (SEO)?".

Hvis Google ikke finner siden din, går du glipp av et stort marked!

Få bedre treff i organiske søk med SEO

Arbeid med SEO er en unik type markedsføring som vil fungere bedre enn noen type annonsering og reklame. 

SEO gir ikke alltid utslag med en gang, men er en investering som kan gi deg unik avkastning i det lange løp. Du kan betale for en Google AdWords-annonse som vil ligge blant de øverste resultatene på et søk - men den vil være merket som reklame, og gir som oftest en høyere fluktfrekvens enn en besøkende gjennom organisk søk.

Det du derimot ikke kan betale Google for er en god rangering i det organiske søketreffet. Dette er det kun en grundig SEO-jobb som kan gjøre. Rangeringen må du fortjene gjennom å ha nyttig informasjon om det brukeren søker etter.

Derfor er også tekstforfatting av kvalitetsinnhold viktig, og går hånd i hånd med søkomotoroptimaliseringen.

Hvordan fungerer det?

Minst like viktig som innhold, er det tekniske. Vi i Bonefish benytter opptil flere spesialiserte SEO-verktøy i tillegg til Google Webmaster og -Analytics sammen med kunnskap og erfaring for å sørge for at din nettside er synlig.

Vi følger også med på dine konkurrenter for å jobbe proaktivt for å forsvare og forbedre din posisjon i markedet. For oss er et godt samarbeid med kunden overordnet for å oppnå optimale resultater. Tett dialog gir oss et best mulig utgangspunkt for å bevare kontinuiteten og kvaliteten på arbeidet.

En SEO-jobb krever kontinuerlige målinger og justeringer etter hvert som spillereglene endres.

Søkemotorer som Google opererer med små, avanserte algoritmer som tråler seg gjennom alle verdens nettsider. Disse algoritmene rangerer nettsider etter relevans og popularitet, vurdert etter mange forskjellige faktorer, for å presentere de beste og mest relevante søkeresultatene for brukeren. Disse endres stadig for å unngå juksing.

Vi sørger blant annet for at nettsiden din har en logisk struktur og oppbygning, og at undersidene har gode url-er og h1-overskrifter. I tillegg justerer vi på store mengder andre tekniske innstillinger, legger til nye når kravene endres, og sikrer at nettsiden fungerer like bra på mobil som på desktop. Hastighet og sikkerhet er viktig.

Bonefish har mange års erfaring med dette, og vi vet hva vi må legge vekt på for å få et godt resultat.