Skip to main content
profilering branding

Profilering og branding

Profilering (branding på engelsk) går ut på å skape og opprettholde en identitet og omdømme av et foretak, produkt eller organisasjon. Dette gjøres for å skille seg ut i markedet og tiltrekke og holde på lojale kunder.

Samtidig som man utstråler en unik identitet utad, bidrar en bedriftsprofil også til samhold internt i bedriften. Med felles, profilerte artikler skaper man tilhørighet blant ansatte, i tillegg til at det er lettere å skape relasjoner til kunder og andre forbindelser.

Vi hjelper deg som er nyetablert, eller deg som er ute etter å fornye din profil - såkalt rebranding.

Hvordan skape et brand?

  1. Identifiser hva som skiller deg ut i markedet.
  2. Skap et budskap som forteller hva din bedrift gjør og kan tilby.
  3. Skap en visuell profil (profilmanual) som matcher budskapet.
  4. Bruk profilen gjennomgående i alt av materiale, fra annonser og nyhetsbrev til nettsider og produktemballasje.
  5. Sørg for at alle ansatte fremmer bedriftens budskap i kundebehandling og oppførsel.

Les mer om profilmanual her.

Hvordan vi jobber

Når vi jobber med profilering, samler vi kundens visjon og budskap til en helhetlig profil. Med riktig og konsis bruk av farger og former sier du raskt hvem du er, hva du står for, og hva du tilbyr.

Vi starter med å fastsette bedriftens visjon og målgruppe, i tillegg til å sjekke ut konkurrentene dine. Dermed finner vi det som er unikt med deg og kan starte prosessen med å designe logo, velge ut farger, og kanskje et slagord som står til firmanavnet. Når profilen er klar, er det viktig å bruke den konsekvent i alt kunden og ansatte ser - alt fra nettside til visittkort, firmajakke og firmabil.

profilmanualEksempel på profilmanual

Gjenkjennelseseffekten

Før var branding definert som et navn, slagord, logo og/eller grafiske elementer som identifiserte en spesiell merkevare. En slik helhetlig profil, hvor farger, ikoner, slagord og fonter går igjen, skaper gjenkjennelseseffekt hos både nye og gamle kunder. Gjenkjennelseseffekten er viktig for å skape lojalitet hos kunder, noe som sørger for kontinuitet i ditt salg.

Bedriftens identitet

I dag er branding litt mer kompleks enn “bare” den grafiske profilen, og flere elementer inngår i brandingen. I tillegg til å ha en gjennomgående grafisk profil, er også budskapet ditt, annonsene, websiden og kundebehandling en del av din branding. Resultatet av dette gir bedriften en identitet og omdømme. Med andre ord er det oppfatningen en kunde har av ditt produkt eller navn.

Du arbeider med din profil på mange måter:

  • Farger, logo, ikoner og bilder
  • Produktemballasje
  • Hva du sier i sosiale medier
  • Annonsering
  • Innhold på websiden
  • Miljø og atmosfære i fysisk butikk
  • Kundebehandling/kundeservice

Branding gjennomføres med et solid utgangspunkt som legger grunnlag for bedriftens profil gjennom form og farge. Vi lager alt fra logo og ikoner til fulle profilmanualer og websider.

Måter å jobbe videre med profilering/branding

En bedrift som driver med innholdsmarkedsføring i form av en blogg, videoer, infographics og lignende bygger stadig på sitt brand og omdømme. Det samme gjelder annonsering for tjenester, produkter, eller utlysning av stillinger. Alle steder din bedrift sier noe, er med på å påvirke en kundes oppfatning av deg. Ditt brand kan også bli omtalt i sammenhenger utenfor din kontroll, som for eksempel på Twitter eller Facebook.

Få bedrifter har råd til egne personer som jobber med profilering, omdømmebygging og markedsføring. Vi tilbyr derfor markedsrådgivning - en løsning hvor vi tar oss av din profilering, markedsføring og budskap. Vi bistår deg med blant annet riktig bruk av sosiale medier, planlegging av kampanjer, og gir deg full oversikt over din aktivitet på nett og på trykk.

hvordan vi jobber med profilering

Prosessen

For best mulig resultat, og best mulig fornøyd kunde, er vi avhengig av at vi har en god dialog gjennom hele prosessen. Det er viktig at kunden legger frem alt han/hun har av tidligere materiale, og i tillegg samarbeide tett med å konkretisere en visjon og et uttrykk. Sier kunden fra tidlig og tydelig om preferanser, ønsker og behov, blir arbeidsprosessen både enklere og mer effektiv for begge parter.

Ta kontakt for et uforpliktende møte.