google analytics

Google Analytics

Hva er Google Analytics?

Google Analytics er et gratis analyseverktøy for nettsider fra Google som måler og rapporterer nettrafikk. Det ble lansert i 2005, og er nå det mest brukte analyseverktøyet på nett. Tjenesten er hovedsakelig rettet mot markedsførere, da det gir god innsikt i hvordan man kan forbedre nettsiden, skape mer trafikk og flere konverteringer.

Google Analytics kan implementeres i alle nettsider, og er noe vi legger inn som standard i alle våre nettløsninger.

Analytics er et stort verktøy med uendelig av muligheter som kan virke skremmende, og det er derfor lurt å overlate jobben til et byrå som jobber med dette daglig.

Hvorfor du bør implentere Analytics i nettsiden din:

  • Se hvor mange besøkende du har
  • Finn ut hvor de besøkende kommer fra
  • Se hvilke sider som leses mest
  • Koble sammen med AdWords-kontoen din
  • Mål konverteringer

Se hvordan besøkende bruker siden din

Med Google Analytics kan du se hvordan dine kunder navigerer seg rundt på websiden din, og hvor lenge de er på hver side. Du kan også se hvor de besøkende kommer fra, om det er fra søk, annonse eller ekstern link, og hvilken enhet de besøker siden fra. Denne kunnskapen kan du bruke til å forbedre siden din, lære kundene dine å kjenne, og få de til å komme tilbake. Med innholdsrapporter kan du se hvilke sider og deler av nettsteder som gir best resultater, og dermed gi de en bedre opplevelse ved å tilpasse siden for dine kunder.
Vi bruker denne dataen i vår markedsrådgivning for å alltid finne den beste strategien for din bedrift. Etter over 10 år i bransjen ser vi fort brukermønstre og vil gi deg anbefalinger for videre strategi.

Få flere konverteringer

Verktøyet gir deg unik mulighet til å få detaljert statistikk om det meste som kan måles fra nettsiden. Du kan måle salg, nedlastinger, registreringer og andre handlinger som er nyttige for deg. Finn ut hvor dine kunder kommer fra, og fokuser på den kanalen.

Statistikk om fluktfrekvens er verdifullt for å se hvilke landingssider du bør forbedre for å få flere konverteringer, noe som er en prioritet hos de fleste bedrifter. Vi kan se hvilke sider brukere forlater siden din på, og hvor i registreringsprosessen de faller av.

Google AdWords- og Display-integrering

Ved å integrere AdWords-kontoen din i Analytics kan du lett se statistikk over dine søk- og bildeannonser, og sammenligne disse med statistikk fra organisk søk og besøkende. Dermed ser du lett hva som fungerer og hva som ikke gjør det.

Med Remarketing kan du annonsere på nytt til de som allerede har besøkt nettsiden din med et mer spisset budskap som er tilpasset kunden. Dette kan føre til flere konverteringer, da du allerede vet at kunden har en interesse i ditt produkt eller tjeneste og kan gi akkurat han eller henne et godt tilbud.

Les mer om Google AdWords.