Skip to main content
google display bannerannonser

Annonsering på LinkedIn

Hva er LinkedIn?

LinkedIn er en bedrifts- og arbeidsfokusert sosial medieplattform som både finnes på nett og via app. LinkedIn lar medlemmer (både arbeidstakere og arbeidsgivere) opprette profiler og koble til hverandre i et nettbasert sosialt nettverk som kan representere profesjonelle forhold i den virkelige verden.

Hvem er på LinkedIn?

Plattformen brukes først og fremst til nettverksbygging og karriereutvikling, men kan også være et nyttig annonseringsverktøy.

LinkedIn har hatt en stigende vekst de siste årene, og har blitt anerkjent som en effektiv markedsføringskanal. De nyeste oversiktene viser at så mange som 1,2 millioner nordmenn har en LinkedIn profil, og at tallet øker hele tiden. LinkedIn har først og fremst fokus på det profesjonelle, og er derfor en god plattform for B2B-markedsføring.

Fordi kanalens hovedoppgave er å bygge profesjonelle nettverk, kan annonsering i denne kanalen være svært effektivt fordi det gir mulighet til å avgrense målgrupper på en annen måte. En annonse kan rettes mot målgrupper inndelt etter utdanning, stillingstittel eller bransje, i tillegg til de typiske målgruppene som demografi. Muligheten til å spisse målsettingen blir derfor god, og det er større sannsynlighet for å treffe de du ønsker.

Fordeler ved å annonsere på LinkedIn:

Fordelen med annonsering via LinkedIn er at det er en profesjonell setting hvor det vies tid til jobb, markedet de opererer i og mer. Annonsering på LinkedIn er derfor gunstig med tanke på promotering av tjenester og produkter i B2B-sektoren. Statistikk LinkedIn selv fremlegger forteller at de er #1 sosiale plattform for leadgenerering, og gjør plattformen til et svært egnet sted til å finne motiverte og handlekraftige kunder.

LinkedIn er også en nyttig plattform for å annonsere åpne stillinger i din bedrift. Brukerne vil også synliggjøre sin arbeidserfaring og kompetanseområder ved besøk av annonsen, og gir deg mulighet til å plukke opp tråden senere dersom det er en aktuell kandidat.

Kanalen er også et passende sted å promotere kurs, ulike digitale verktøy eller løsninger, kontorinnredning eller andre B2B typiske produkter og tjenester. En del kan gjøres på den organiske måten, med støtte fra annonser.

Annonsetyper LinkedIn tilbyr:

LinkedIn kan per i dag tilby tre ulike varianter av annonsering, som kan tilpasses ethvert bedriftsmål eller generelle mål. 

  • Sponset Innhold - Annonser som promoterer innhold ved å dele spesielle lenker med direkte innhold fra egen nettside, blogg eller hvilken som helst annen plattform. Brukes gjerne når målet er å øke merkevarekjennskapen til din bedrift.
  • Sponset InMail - Annonser som kan benyttes til å sende personlige meldinger til et forhåndsutplukket publikum via LinkedIn Messaging. Dette kan være veldig nyttig for å fremme eget innhold som produkter og tjenester, og samtidig føre til potensielle kunder.
  • Tekstannonser - Annonser med en passende og sjarmerende tekst som bidrar til å lede ønsket målgruppe til en nettside, produktlandingsside eller en annen relevant side som kan gi potensielle kunder.