Skip to main content
google display bannerannonser

Utendørsreklame

Utendørsreklame, også OOH (Out of home) - betegner all visuell reklame som er plassert utenfor hjemmet. Annonsene har til hensikt å nå ut til mennesker som er på farta ute i offentligheten. Til tross for navnet kan reklamene også være plassert innendørs, i bygninger og på offentlige steder. 

Noen former for utendørsreklame/OOH: 

  • Skilt
  • Postere
  • Digitale skjermer
  • Bannere
  • Reklame plassert på objekter (busser, bussskur ol.)

Fordelene med utendørsreklame/OOH: 

Høy grad av eksponering 

Utendørsreklame gir deg mulighten til å nå ut til et stort publikum med budskapet ditt. Skilt, plakater, bilreklame og lignende er plassert i områder der de er synlige for alle forbipasserende, enten det er fotgjengere, syklister, bilister eller offentlig transportbrukere. Her er det altså gode mulighter for at et stort publikum ser reklamen din, gjerne opptil flere ganger dersom reklamen er plassert flere steder, eller plassert et sted der publikum vender tilbake.

Målretting 

Ved å benytte seg av utendørsreklame kan du drive med målretting av spesifikke lokasjoner eller steder som er relevant for din målgruppe. Du kan eksempelvis plassere reklame på togstasjoner, bussholdeplasser, i nærheten av populære attraksjoner eller handleområder. Slik kan du nå ut til mennesker mens de er på farten og i modus for å motta budskapet ditt. 

Kreativitet gir mange muligheter

Utendørsreklame gir deg muligheten til å utnytte kreative og visuelle konsept i enda større grad enn ellers. Ved å bruke unike og gjennomtenkte formuleringer, design, farger og former kan du skape kule effekter og skille deg ut fra mengden. Vellykkede utendørsreklamer som klarer å spille på kreative komponenter som dette, fanger oppmerksomhet, og kan til og med generere samtaler, buzz og delinger i sosiale medier. Dette vil forsterke kampanjens effekt og øke rekkevidde betraktelig. 

Fanger oppmerksomheten

Den fysiske tilstedeværelsen kan fungere som et blikkfang, og være vanskelig å ignorere. Store skilt og visuelle elementer gjør det vanskelig å unngå å få med seg reklamen, i motsetning til digital reklame som man ofte kan velge å bla forbi. 

God strategi i bunn

Det er likevel ikke gitt at annonsen får god effekt og når målsetningen selv om den oppnår stort rekkevidde. Dersom ingen som ser reklamen faller innenfor målgruppen kan man oppleve å få lite igjen for pengene. Det er helt avgjørende å tenke gjennom hvor reklamen skal plasseres, og hvilke mennesker som befinner seg i dette området, slik at budskap og produkt oppleves som så relevant som mulig for dem som blir eksponert for annonsen. 

Vi foretar derfor alltid nøye research og analyser som resulterer i en strategi, når vi planlegger slike markedsaktiviteter. Dette øker sannsynligheten for at vi lykkes med valg av budskap, format, lokasjon og tidsperiode og slik klarer å påvirke målgruppen med det bestemte budskapet. 

Vi har høy ekserptise på alle steg innenfor prosessen, og kan bidra med alt fra design, formulering av budskap, strategi og mer.