7 tips til en god landingsside
Sist endret: 16. oktober 2020
En landingsside er den første siden en kunde kommer til når de besøker websiden din. Sjelden kommer de til forsiden din først. Derfor er det viktig med optimaliserte og selgende landingssider.
Landingssider har som formål å lede kunden til å utføre en bestemt handling
I de fleste tilfeller kommer kunder til landingssiden på en av disse to måtene:
- De kommer fra et Googlesøk. Google vil rangere landingssiden din som mer relevant for søket enn forsiden din, og den kommer dermed høyere opp i de organiske søkeresultatene.
- De kommer fra en annonse. Annonsen peker direkte til landingssiden.
Søker du på markedsrådgivning i Google og klikker på Bonefish sitt organiske resultat vil du komme til vår landingsside om markedsrådgivning, og ikke til forsiden.
Bilder: organisk søkeresultat og landingssiden.
Når kunden har kommet inn på landingssiden, har du som regel 10-20 sekunder på deg før brukeren bestemmer seg for å lese mer eller å gå ut av siden.
Landingssiden bør ha ETT budskap for å være mest mulig effektiv. Alt av innhold bør være relevant for det spesifikke produktet eller tjenesten som skal selges. Vi har laget en kort liste med konkrete tips for hvordan du bør gå frem for å optimalisere en landingsside.
7 tips til en effektiv og god landingsside
1. Fokuser på kunden
Tenk deg at du er kunden. Hva lurer du på? Hva vil du ha mer informasjon om? En landingsside må være tydelig, konsis, og ha tilstrekkelig med informasjon så kunden føler at hen kan gjøre en videre handling hos deg.
2. God overskrift
En god overskrift er viktig. Overskriften vil være et av de første elementene en kunde ser. Her må du bruke navnet på tjenesten eller produktet, og passe på at den tar opp igjen budskapet fra annonsen. For best SEO-score bør tittelen være den samme som url-en.
3. Fengende innledning
Du bør ta høyde for at mange kun leser innledningen, og derfor bør den være svært spisset. Det er her kunden bestemmer seg for å enten lese videre, eller gå tilbake. Den skal utdype overskriften, fortelle om eventuelle rebatter eller kampanjer, og gi det beste argumentet for produktet ditt.
4. Godt innhold
Uten innhold er siden et tomt skall som oppleves mangelfull og lite overbevisende. Du bør ha med all relevant informasjon, gjerne i oversiktlige punktlister og med underoverskrifter. Bruk et bilde av kvalitet som fremhever produktet og for å skape stemningen du er ute etter. Få frem de viktigste punktene enten i starten eller slutten av teksten da veldig mange skummer gjennom det som står i midten. Fjern alle unødvendige knapper og moduler. For god rangering i organiske søkeresultater bør du bruke det viktigste søkeordet flere ganger på siden, i overskrifter, bildetekst og hovedtekst.
5. Kommuniser ett budskap
Du bør kun ha ett budskap per landingsside, det vil si ett produkt eller én tjeneste per side. Dermed er det lettere for den besøkende å finne all informasjon hen er ute etter, og det vil være lettere å få en konvertering.
6. Bygg troverdighet
På landingssiden må du ha firmanavnet ditt, kontaktinfo og eventuell adresse, så en besøkende vet at de kan nå deg og at bedriften din er ekte. Deretter vil det lønne seg med kundeuttalelser eller referanser til tidligere/nåværende kunder. I tillegg kan det være positivt med kvalitetsmerker, slik som vi bruker vårt Google Partner-merke.
7. Call-to-action
Tilrettelegg for ønsket handling. Hva vil du at kunden skal gjøre? Handle en vare, fylle ut et kontaktskjema eller melde seg på nyhetsbrev? Gjør det svært tydelig for kunden at dette er det de skal gjøre - ha kun én CTA/handlingsknapp. Bruk oppfordrende ord som “Kjøp nå”, “Meld deg på i dag” osv. Skal kunden fylle ut et skjema er det viktig at du holder det kort.
En god landingsside skaper konvertering, fra interesse til handling.
Opplever du mye trafikk inn til nettsiden din, men får lite henvendelser? Ta kontakt for optimalisering av dine landingssider.