Derfor er nettsiden din viktigste markedsføringskanal   

Derfor er nettsiden din viktigste markedsføringskanal  

Skrevet: 13. juli 2021

Det er annerledes å drive en bedrift i dag enn det var for bare 10-15 år siden. Kundenes kjøpemønster har endret seg, vi bruker mindre tid i butikk og på å snakke med selgere og mer tid på å gjøre research selv. Bedrifter må nå derfor få kundenes tillit gjennom skjermen. 

Hvordan oppnå tillit gjennom en skjerm

Nettsiden er som regel det første møte en kunde har med din bedrift, enten de har kommet til den via en annonse eller et Google-søk etter en vare eller tjeneste. Det er derfor viktig at du viser bedriftens kunnskap og personlighet gjennom nettsiden, og ikke minst at den oppnår tillit hos kunden og oppfyller det behovet man hadde når man kom inn på siden. En proff nettside gir kundene et bra førsteinntrykk av bedriften, og bør derfor være selve grunnmuren i din markedsføringsstrategi.

Oppdatert og relevant innhold

Det er flere kriterier for hva som regnes som en proff nettside, men mye av det handler om innhold og design. Du eier selv innholdet du har på nettsiden din og du står fritt til å velge hvordan du ønsker å presentere bedriften din på best mulig måte på nett. Du kan når som helst oppdatere info og legge til nye produkter og tjenester slik at nettsiden alltid er oppdatert på hva bedriften din har å tilby kundene. 

I tillegg kan og bør du oppdatere designet på hjemmesiden med jevne mellomrom. Utviklingen i webdesign går raskt og en nettside som ikke har blitt oppdatert på flere år vil fort oppleves som gammel og utdatert, og vil i verste fall føre til at kunden tror at siden ikke er i bruk og dermed gå ut igjen med en gang.

Viktig for vellykket annonsering

For de aller fleste bedrifter i dag er det helt nødvendig å være tilstede og synlig på nett. En stor del av denne synligheten får man ofte via betalt annonsering, og det er til nettsiden kundene kommer hvis de klikker på annonsen. Det er derfor veldig viktig at nettsiden din gjenspeiler det inntrykket kunden får i annonsen. 

Det å bruke masse penger på annonser som linker til en dårlig nettside eller en side som ikke samsvarer med annonsen er det samme som å kaste penger ut av vinduet. Nettsiden din er nødt til å oppfylle det behovet hos kunden som gjorde at de trykket på annonsen i utgangspunktet. Du kan bruke så mye penger du bare vil på annonser, men om ingen klikker seg videre fra landingssiden og gjør et kjøp så får du ingenting igjen for det.

Søkbar i Google

I tillegg til at du kan annonsere for å få kunder inn på nettsiden din, vil en nettside jobbe for deg 24/7 uten at du trenger å betale for hver besøkende. Med riktige og strategiske tiltak vil synligheten på Google øke. Her er det igjen viktig med godt og relevant innhold, og at innholdet samsvarer med det kunden lette etter når de søkte. Målrettet og systematisk jobbing med SEO er også en sentral faktor for å oppnå best mulig resultat i søk på Google.

LES OGSÅ
Les mer om hvordan du jobber strategisk med SEO her.

Høres dette mye ut? 

Vi har full forståelse for at alle bedrifter ikke har tid, kapasitet eller kunnskap nok til å oppfylle punktene over. Vi i Bonefish har lang erfaring med å bygge, designe og vedlikeholde nettsider. I tillegg kan vi hjelpe deg med både markedsføring, innhold og SEO slik at du får mest mulig igjen for nettsiden din.

Vårt team

Vårt team har lang erfaring med nettsider, både når det gjelder strukturering og bygging, men også design. Vi vil ivareta dine ønsker og samtidig utfordre deg på nye ideer.
Fredrik Enevold
Ove Hellevang