Hvorfor må nettsiden være mobiltilpasset?
Sist endret: 05. april 2024
I dag er ikke lenger en mobilvennlig nettside en "nice-to-have", det er en nødvendighet. La oss forklare deg hvorfor.
Først, la oss bare avklare hva vi mener med mobilvennlighet. Det vil si at den tilpasser seg skjermstørrelsen til brukeren - uansett om brukeren er på en laptop, mobil eller tablet/pad. Tre kolonner med tekst vil f.eks. på mobil legge seg under hverandre, slik at tekststørrelsen er stor nok til å leses på så liten skjerm.
Vi har tre gode grunner til deg for hvorfor din nettside må være mobilvennlig.
1. 50 % av all nettrafikk skjer på mobil
De fleste i Norge har i dag en smarttelefon med internett. Den blir brukt overalt; når vi sitter på bussen, når vi sitter på do, mens vi ser på TV, når vi kjeder oss, i jobbsammenheng, som kamera - you name it!
På verdensbasis registreres det at 50% av all nettrafikk skjer på mobil (Kilde: Techjury). I Norge kan vi tenke oss at dette tallet er høyere, da vi har god mobildekning de fleste steder og er svært hyppige brukere av smarttelefoner.
Vi har regnet ut fra et tverrsnitt av våre kunder at de har 62 % trafikk fra mobile enheter. I utvalget (12 nettsider) varierte det fra 31 til 83 %. Resterende prosenter er desktop og tablet. Det er så klart avhengig av bransje og type kunder, men det er helt klart at mobiltrafikken er kommet for å bli, og vil mest sannsynlig også vokse i fremtiden. Derfor er det åpenbart at din nettside bør være mobiltilpasset.
2. Google rangerer nettsider etter mobilvennlighet
Fra og med 2021 vil mobilvennlighet være et av de høyest prioriterte parameterne som Google rangerer nettsider etter. Det vil si at om din konkurrent har en mobiltilpasset nettside og ikke du, vil konkurrenten din få en høyere plassering i Google søkeresultat enn deg.
Dette gjør Google fordi de er nødt til å levere de aller beste søkeresultatene for sine brukere - hvis ikke mister de brukerne. En mobilvennlig nettside gir signaler til Google om at nettsiden er moderne og oppdatert, og vil vises på en god måte til brukeren.
3. Du mister besøkende om du ikke henger med i teknologien
Vi er i dag veldig vant med mobiltilpassede nettsider. Om vi støter på en nettside som ikke er mobilvennlig - og dermed oppfører seg rart eller har bitteliten tekst - så går vi rett ut igjen og scroller videre.
Når vi er på mobilen er vi gjerne i farta, eller ønsker å finne ut av noe raskt. Da har vi ikke tid til å bruke tid på å zoome inn og ut for å lese teksten og se bildene. En nettside som ikke er mobilvennlig vil nemlig vise like mye i bredden som den gjør på en laptop. Da blir teksten veldig liten å lese!
Henger du ikke i med i teknologien er det klart at du mister mange besøkende på nettsiden. Som regel så har du 3 sekunder før en bruker bestemmer seg for å lese videre på nettsiden din, eller gå ut igjen og søke videre. Da er det verdifull tid som går tapt om ikke brukeren en gang får lest teksten på nettsiden din.
Oppgradere nettsiden?
Ser du et behov for en oppgradering av nettside til en mobilvennlig nettside? Vi i Bonefish har arbeidet med nettsider i over 20 år og står klare for nye oppdrag. Hos oss får du ikke bare en leverandør som leverer et produkt, men en partner som stiller deg de riktige spørsmålene og kan utfordre deg.
Kontakt oss i dag for en uforpliktende samtale om hvordan du kan fornye deg digitalt.