Skip to main content
lag en god stillingsannonse

Lag en god stillingsannonse

Design og budskap

En god stillingsannonse skal ikke bare “selge” jobben, men også bedriften som arbeidsplass. Ofte handler det om å stjele folk fra andre bedriften, kanskje en konkurrent. Dette stiller krav til stillingsannonsen.

Det er ikke bare hva du skriver som vil påvirke en mulig kandidat. Selve designet av annonsen har også svært mye å si. Størrelse på annonsen, farger, bilder og illustrasjoner er med på å gi mottakeren et visst inntrykk av arbeidsgiveren og viktigheten av stillingen.

Det aller viktigste er at stillingsannonsen matcher ditt brand. Herunder har vi 4 elementer du bør ta hensyn til:

4 måter å gjøre stillingsannonsen mer attraktiv på

1. STØRRELSE

De største annonsene er logisk nok lettest å få øye på. Formatet bør bestemmes ut i fra stillingens betydning og størrelse. Er annonsen din større enn de fleste andre vil den automatisk oppfattes som viktig og spennende. Samtidig vil firmaet også virke attraktivt - de har tross alt den største annonsen på siden.

2. FARGE

De fleste stillingsannonser er grå og kjedelige. Dette skaper verken engasjement eller interesse. Vi som daglig jobber med design vet hvordan vi skal bruke farger for å fremheve de riktige elementene. Ikke minst vet vi hvilke farger som signaliserer hva, og hvordan de påvirker budskap og oppfattelsen til den som leser.

3. ILLUSTRASJONER OG BILDER

Visuelt innhold blir oppfattet mye raskere enn tekst. Et bilde eller en illustrasjon kan ofte formidle noe på en mye enklere måte enn en tekst. Legger du til visuelt innhold er det 15 ganger så stor sannsynlighet for at en potensiell kandidat vil huske akkurat din stillingsannonse opp til tre dager senere. Dette er likevel en balansegang, da det ikke alltid vil være plass til, eller behov for dette. Våre designere gjør en best mulig vurdering etter dine behov. Les flere fakta om bildebruk og hvorfor du bør bruke bilder i din markedsføring.

4. TEKST OG BUDSKAP

Språket i stillingsannonsen bør stå i stil med stillingen og firmaets profil. Er bedriften seriøs og prestisjetung, skal teksten være saklig og presis. Er du derimot et ungt og hipt firma, kan teksten være mer leken. Det som uansett er viktig, er rettskriving. For at du skal oppfattes som seriøs, er det viktig at språket er korrekt. Spesielt hvis stillingen du utlyser inneholder arbeid med tekst. Vi hjelper deg med budskap og korrekturlesning.

Ta kontakt med oss om du ønsker en god pris på både design og distribusjon av din neste stillingsutlysning.