Et bilde er verdt tusen ord, og når det kommer til å fange oppmerksomheten til ditt publikum er det viktig å utnytte alle sjanser du har til å kommunisere budskapet ditt. Her er hvorfor du må bruke visuelt innhold i din markedsstrategi og kommunikasjon!
Visuelt innhold blir oppfattet mye raskere enn tekst. Det er derfor lurt å sette det sammen med tekst; i hovedsak for å støtte budskapet eller være forklarende for budskapet. I tillegg til å hjelpe deg å formidle informasjon som vil bli husket, vil det også føre til mer engasjement. Det viser seg at bedrifter som legger ved bilder og videoer i innlegg på sine facebooksider skaper opp til 2,3 ganger mer engasjement enn innlegg uten.
Ved å legge til bilder på dine nettsider vil du merke at besøkende vil bli værende litt lenger på siden. Dette er fordi besøkende bruker lenger tid på å utforske produktet ditt. Du kan forestille deg at du skal booke hotellrom for din neste ferie. Hva bruker du mest tid på å se på, utenom pris? Mest sannsynlig bildene. Kommer du over et hotell med svært få, lite beskrivende eller dårlige bilder vil du kanskje gå videre med en gang.
Her ser du et eksempel på hvordan The Beverly Hills Hotel har valgt å bruke bilder.
Kilde: Hubspot.
Husk at du ikke har lov å ta bilder fra Internett som du ikke eier eller har tatt selv! Finner du et fint bilde i et bildesøk i Google, er det ikke bare å laste det ned og legge det ut på siden din. Vil du bruke det bildet må du ta kontakt med fotografen for å høre om det er greit at du bruker det. Andre måter å finne bilder på er å bruke gratis bildebanker som for eksempel pixabay.com, eller å kjøpe bilder fra bildebanker som fotolia.com eller scanpix.no. Digitalbyråer som oss har ofte avtaler med slike bildebanker.
Store og fine bilder kan se veldig bra ut, men hvis bildefilene er så store at de bruker flere sekunder på å laste kan det føre til at besøkende går kjapt ut igjen. I dag er man ofte på farten når man surfer på nett, og da har man gjerne litt dårlig tid. Google oppdaget at om lastetiden ble forlenget fra 0,4 sekunder til 0,9 sekunder sank trafikken med 20% (Kilde: Kissmetrics). Du må derfor passe på å komprimere filen til riktig størrelse og bruke riktig filformat. JPEG-formatet er best for fotografier og bilder med graderinger, mens PNG er best for bilder med tekst, logoer og illustrasjoner.
Effektivt, visuelt innhold kan være svært kraftfullt i markedsføring når det blir brukt riktig. Et bilde eller en grafikk vil uansett skaffe oppmerksomhet, men du bør huske å bruke innhold som reflekterer din bedrift og dine produkter. Faller du litt utenfor og deler innhold som er litt upassende eller uvant deg og din profil kan det faktisk være verre enn å ikke ha noe visuelt i det hele tatt. Prøv derfor å skape noen retningslinjer for bilde-/videobruk. Pass på å alltid bruke bilder som passer til kontekst og det kunden din leter etter. I tillegg er det viktig at bildene er av god kvalitet så de ikke blir uklare og pikslete på en dataskjerm.
Nettsiden din er ofte potensielle nye kunders første møte med din bedrift. Bilder på nettsiden er derfor veldig viktig, så lenge de er relevante, av god kvalitet, og passer din bedrifts profil. Andre steder det er naturlig å bruke bilder er sosiale medier. Opprett og brukt aktivt kontoer på Facebook, Instagram og LinkedIn, og gjerne også YouTube, Twitter og Pinterest om dette er relevant for deg. Spesielt restauranter og spisesteder har stort potensiale for engasjement på visuelt innhold på sosiale medier i følge Facebookrapporten for 2016.
Kilder:
MOZ
Kissmetrics
Hubspot