Hvorfor trenger jeg søkemotoroptimalisering?
Sist endret: 28. mars 2020
Du har kanskje hørt ordet søkemotoroptimalisering i snakk om markedsføring og nettsider, men hva er det egentlig? Forkortelsen SEO står for Search Engine Optimization, og kalles søkemotoroptimalisering på norsk.
Den mest effektive markedsføringen
Å optimalisere siden din for søkemotorer er noe av den mest effektive markedsføringen du kan gjøre - fordi du dukker opp når kunden søker etter produktet eller tjenestene du tilbyr. Hvor ofte gjør du et søk i Google og blar helt til side 4, 5 eller videre? Svaret er mest sannsynlig veldig sjeldent. Dermed kan du tenke deg hvilken unik fordel det er å være på side én til tre på Google.
Under ser du en screenshot hvor jeg har søkt på ordet "websider". De øverste treffene er annonser som bedrifter har betalt for og er merket "Annonse". Under disse kommer det organiske treffet. Vår jobb med SEO på egne sider gir oss posisjon 2 og 3, noe som betyr at Google rangerer oss som det 2. og 3. beste treffet for det jeg har søkt på. For det første vil det føre til større sannsynlighet for trafikk inn til nettsiden, men også at kunden kan stole på at nettsiden er både sikker, relevant og informativ.
Tekniske innstillinger og innhold
SEO handler om hvordan man bygger opp nettsider på, gjennom tekniske innstillinger, kvalitet på innhold, og ekstern og intern linking for å nevne noe. I tillegg til de tekniske innstillingene, vurderer Google innholdet på nettsiden din. Derfor er det viktig å ha gode tekster og innhold med kvalitet. Google opererer med små, avanserte algoritmer som tråler seg gjennom alle verdens nettsider for å finne det søket de vurderer som aller best for brukeren.
Vi i Bonefish jobber med dette daglig, og følger med på våre kunders konkurrenter for å jobbe proaktivt for å forsvare og forbedre kundens posisjon i markedet.
Les mer om søkemotoroptimalisering og hvordan vi jobber med det.