7 ting å tenke på når du skal velge fonter til nettsiden din

7 ting å tenke på når du skal velge fonter til nettsiden din

Skrevet: 16. mars 2017

“Du må kunne reglene før du kan bryte dem” sies det. Dette gjelder kanskje spesielt innen kunst og design. Her finnes det logiske regler og velfungerende retningslinjer man vanligvis følger. Likevel kan det være at ditt mesterverk kommer frem først når du bryter regelen!

Reglene er absolutt ikke hugget i stein, så noen ganger må du stole på design-intuisjonen din.

Typografi er en svært stor del av webdesign, og det finnes en slags vitenskap bak det. Når du skal lage en nettside er det derfor viktig å ha evnen og kunnskapen til å ta valg når det kommer til fonter og kombinasjoner av fonter. Faglærte designere har årevis med erfaring fra dette.

Har du lyst å prøve selv? Her er 7 grunnleggende regler og eksempler så du også kan mestre fontkombinering! 

1. Jobb med komplementære fonter

Mange fonter har karakteristiske egenskaper: lekent, elegant, tung, håndskreven og så videre. Velg fonter som passer til designuttrykket ditt og identiteten til din merkevare. En gøyal og komisk font vil være mer passende for en invitasjon til en barnebursdag enn til et visittkort.

2. Hold det enkelt

En hovedregel bør være å holde det enkelt - det enkle er ofte det beste! Bruker du alt for mange forskjellige fonter vil det være vanskelig for en kunde å skjønne hvilke ord og overskrifter som er viktigst, og du ender opp med et forvirrende uttrykk. Likevel kan det lønne seg å bruke mer enn bare to fonter - bruker du det riktig kan det gi flotte resultater. Vi anbefaler at du starter med få kombinasjoner, og heller legger til flere etter behov og testing.

seloy visittkort

3. Unngå for like fonter

Fontkombinasjoner som er for like kan se litt rart ut. Det kan se ut som en feil og at du har blandet to fonter som er ganske like. Dette kan du se under, hvor vi har kombinert to nøytrale Sans Serif-fonter. Du bør derfor finne fonter som har distinktive forskjeller.

like fonter

4. Sett opp hierarki

Det kan være lurt å sette opp et hierarki etter hva du vil leserne skal se først eller oppfatte som viktig informasjon. Overskrift, ingress, bildetekst, faktabokser, knapper og så videre kan du sette opp i prioritert rekkefølge. For eksempel så gir det mening at overskriften skal ta mer oppmerksomhet enn brødteksten. Her kan du leke deg med forskjellig fontstørrelser, tykkelse og små bokstaver vs. store bokstaver.

tre fonter2

5. Skap kontrast

Visuelt hierarki skapes ofte av kontraster. En kombinasjon av en stor og tykk font står godt til en tynn versjon av samme font. Bruker du store bokstaver i overskriften, skaper dette kontrast til teksten under hvis den er i små bokstaver. Slike forskjeller er i utgangspunktet stikk motsatt av hverandre, og det er også derfor de komplementerer hverandre og fungerer sammen.

forskjellig vekt2

6. Kombiner Serif og Sans Serif

En annen svært populær måte å skape kontrast på er å kombinere en Serif-font med en Sans Serif. Serif-fonter har små “føtter” å stå på. Et eksempel på Serif-font er Times New Roman, som du sannsynligvis har brukt til å skrive et dokument i Word. En vanlig oppfatning er at seriffene øker lesbarheten ved å skape sammenheng mellom bokstavene, og bøker og aviser bruker nesten utelukkende Serif-fonter til lengre tekster.

På skjerm, derimot, er det forskjellige skjermoppløsninger som kan kludre med seriffene. På små skjermer eller skjermer med lav oppløsning vil de små føttene nærmest forsvinne. Derfor er Sant-Serif mest populært på skjerm og nett - da er du sikret at fonten ser lik ut på alle skjermer.

En tommelfingerregel kan være å bruke Serif-fonter i overskrifter og større størrelse, mens Sans Serif kan brukes i brødtekst og lengre tekster. Vi vil ikke fraråde å bruke Serif på skjerm, da de skaper fin kontrast og komplementerer hverandre. Under kan du se hvordan vi har valgt å kombinere disse to typene fonter.

serif sans serif2

7. Få noen til å se på designet ditt

Underveis, og spesielt før du avslutter og låser designet, bør du få noen andre til å se på det. Vandrer blikket til det som er viktig? Blir det for rotete? Er det lett å lese? Skiller overskriftene seg nok ut fra resten av teksten? Dette er spørsmål du bør tenke over og stille de som ser på.

Nå er det bare å prøve seg frem. Eksperimenter og prøv noe nytt. Stol på magefølelsen din! Ta med deg disse 7 tipsene på veien - lykke til!

Kontakt oss

Navn
E-post*
Telefon
Melding
Send

Andre spennende artikler

Hva er forskjellen på søkeordsannonse og organisk søkeresultat?

Hvordan bli raskere indeksert av Google? Våre 9 beste tips

Er nettsiden din sikker?