
Hvordan nå ut til kundene ved hjelp av retargeting?
Sist endret: 01. mars 2023
Annonsering er et effektivt verktøy for å nå ut til målgruppen din og oppnå vekst. Dersom annonsen er godt laget opplever du gjerne at besøkstallene på nettsiden din øker. Men dessverre vil ikke alle som oppsøker nettsiden din være klare til å gjennomføre et kjøp ved første besøk.
Nettopp av denne grunn, er retargeting et svært viktig verktøy.
Hva er retargeting?
Retargeting går ut på at man retter digitale annonser mot de som tidligere har vist interesse for produktene eller merkevaren din. Du har kanskje lagt merke til at annonser fra nettbutikker du tidligere har vært innom dukker opp «over alt»? Det popper gjerne opp bilder av varer du nettopp har sett på, med tekster som «Glemte du dette i handlekurven?».
Dette er typiske eksempler på retargeting, og kan være svært effektivt dersom de kommer på riktig tid i kjøpstrakten.
Hvordan virker retargeting?
- Brukeren besøker nettsiden din for å sjekke ut hva du tilbyr, men forlater det uten å foreta et kjøp.
- Det blir lagret en såkalt «cookie», eller informasjonskapsel på brukerens datamaskin.
- Videre vil brukeren gå inn på flere andre nettsider - eksempelvis VG, Youtube eller Facebook.
- Annonsene dine vil poppe opp på disse stedene. Det kan være display-annonser eller søkeordsannonser. Annonsene er målrettede, og kan føre til ulike landingssider eller produktsider.
Hvorfor bør retargeting bli en del av din markedsføringsstrategi?
Retargeting kan være svært kostnadseffektivt, og kan bidra til å øke salgsraten din. Det er vanskeligere å få en helt ny kunde til å gjennomføre et kjøp, sammenliknet med noen som tidligere har vist interesse for varemerket ditt. Generelt vil mindre enn 2% av nettstedstrafikk føre til en konvertering (kjøp) første gang. Faktisk er det slik at hele 81% ønsker å gjøre nærmere research, og sammenlikne alternativer før de gjennomfører et kjøp, i følge retargeter.com.
Dermed vil du kunne øke antall salg, og få mer igjen for annonsepengene, ved å implementere remarketing i markedsføringsstrategien din.
Remarketing annonser er også lette å personalisere og man kan få til en ganske presis targeting, slik at mottakerne opplever annonsene som relevante og hjelpsomme. Men det er viktig å finne en balanse rundt hvor ofte den vil vises. Blir annonsen presentert i for høy frekvens vil de kunne oppleves som irriterende, snarere enn verdibringende for kunden.
Les også
Hvorfor optimalisering av annonser er viktig.
Ønsker du hjelp med markedsføring?
Vi har hjulpet flere kunder med å nå sine mål gjennom strategisk og effektiv annonsering. Vi sørger for at du får mest mulig ut av annonseringsbudsjettet ditt, slik at du unngår å bruke penger på annonsering som ikke fungerer.
Vårt team
