Skip to main content
Er din bedrift på Instagram?

Er din bedrift på Instagram?

Sist endret: 16. oktober 2020

Instagram vokser seg stadig større, og er en fin kanal å bruke i tillegg til Facebook for å markedsføre bedriften din.

Instagram er et sosialt nettverk i likhet med Facebook og Twitter. Instagram er en bildedelingstjeneste hvor hovedpoenget er å dele bilder og videoer. I tillegg kan man nå legge ut såkalte “stories” - bilder og videoer som ligger ute i 24 timer før de forsvinner, samt sende “direktesendinger”.

Har du tenkt tanken på å lage en bedriftsprofil på Instagram for å være synlig i et nytt marked? Det er ganske enkelt å starte med Instagram. Alt du trenger å gjøre er å registrere deg som ny bruker med et godt brukernavn - aller helst navnet på firmaet ditt. I vårt tilfelle tok vi navnet @bonefish.no.

Du må for øvrig først ha opprettet en Facebookside før du kan lage Instagramprofil. Instagram ble kjøpt opp av Facebook i 2012, og disse to tjenestene er derfor tett knyttet sammen. Det er gjennom Facebooksiden bedriften din blir autorisert for å få bedriftskonto på Instagram. Etter å ha koblet opp kontoen til Facebooksiden din er den klar til bruk!

Vi har samlet 7 grunner for hvorfor det lønner seg for bedrifter å være på Instagram

1. Nå en stor målgruppe

43% av Norges befolkning (1,7 millioner) bruker Instagram, og halvparten av disse oppgir at de er innom tjenesten daglig, mens rundt 80% bruker Instagram minst ukentlig. Bare Snapchat og Facebook har flere registrerte profiler i Norge. Hele 81% av kvinner mellom 18-29 år har Instagramkonto, og for menn i samme alder er tallet 58%. I motsetning til Facebook, er det større forskjell på antallet unge og eldre brukere, så her treffer du best en ung målgruppe. I appen får du innsikt i følgerne dine og hvordan de engasjerer seg med innleggene dine.

2. Del inspirerende bilder

Siden Instagram er en bildedelingstjeneste, bør du naturligvis dele bilder for følgerne dine. Du kan dele både bilder og videoer, i kvadratisk format, eller stående/liggende format. Når noen går inn på profilen din vil de se flere bilder i et rutenett av kvadratiske bilder, så det lønner seg å passe på at bildet også vil se bra ut i en slik forhåndsvisning. Fine, engasjerende bilder tatt med god kvalitet gir best respons.

3. Annonsér på Instagram

Du kan dele annonser på Instagram via Facebook sitt annonseverktøy, men du kan også kjøre egne kampanjer på Instagram. Samkjøring med Facebook kan være en fordel, da det gir gjenkjennelseseffekt. Samtidig, er Facebook og Instagram forskjellige plattformer, så det kan være lurt å tilpasse annonsene etter Instagrams prinsipper. Bilder av god kvalitet og med minst mulig tekst er foretrukket. I annonseverktøyet kan du justere både målgruppe og budsjett, og du kan følge med hvordan annonsen din presterer.

4. Annonsene får unik oppmerksomhet

Den eneste forskjellen på en annonse og en vanlig post på Instagram er at annonsen er merket med “sponset”. I likhet med Facebook vil annonsen se ut som en vanlig post ellers. Det er derfor sannsynlig at en bruker vier like mye oppmerksomhet til ditt bilde som en venns bilde. Annonsen vil dukke opp hos de som ikke følger deg også, så her er det viktig å passe på at posten ikke oppleves masete eller selgende.

5. Vær personlig

På Instagram kan du være mer personlig. En god blanding av bilder fra “bak kulissene” og mer profesjonelle bilder er anbefalt. Du kan bruke kontoen din til å gi et ansikt på bedriften ved å dele bilder av ansatte i arbeidsmiljø, men også i sosiale sammenkomster i jobbsammenheng - som for eksempel på seminar eller konferanse. Viser du frem glade kollegaer og et godt arbeidsmiljø gir du et positivt inntrykk for potensielle kunder og samarbeidspartnere.

6. Få mer trafikk til nettsiden din

I profilen din kan du legge ut informasjon om bedriften. Du velger et profilbilde, legger ved adresse, link til nettsiden din, og skriver en kort tekst. Det er viktig å huske å linke til nettsiden, da følgerne dine kan klikke på den og komme direkte inn på nettsiden fra Instagram-appen. Du kan også bytte ut linken etter hvilke undersider eller produkter på nettsiden din du vil promotere.

7. Mer engasjement på Instagram enn på Facebook

Forrester har gjort en undersøkelse av topp 50 merkevarer i verden og hvordan de presterer på sosiale medier. Funnene viser at Instagram er en klar vinner når det kommer til engasjement pr følger - opp til 10 ganger mer enn Facebook. På Instagram har brukerne nemlig mer kontroll på det som dukker opp i nyhetsfeeden sin, og terskelen for å like er lavere.

Er du overbevist om at Instagram er verdt å bruke? Da er det bare å komme i gang i dag! Ta gjerne kontakt med oss hvis du trenger hjelp til å få bedriften din på sosiale medier.

Kilder:
Forrester
Ipsos Social Media Tracker

Kontakt oss

Navn
E-post *
Telefon
Melding