
Nå skal Facebook straffe nettsider på samme måte som Google
Sist endret: 16. oktober 2020
Facebook vil nå straffe nettsider som gir dårlig brukeropplevelse for besøkende. Straffen kommer i form av lavere organisk rekkevidde og ingen mulighet til å annonsere.
Det er ikke en nyhet at nettet er fullt av clickbait-overskrifter, spam og såkalte “fake news”. Google har lenge hatt i sine algoritmer en filtrering av slike sider i sine søkeresultater for å gi brukeren det beste og mest relevante innholdet.
Facebook tar opp kampen mot dårlig innhold
Vi hører fra samfunnet på Facebook at de er skuffet når de klikker på en lenke i nyhetsstrømmen som leder til en nettside med lite og dårlig innhold, og som er dekket av forstyrrende, sjokkerende og skadelige annonser.
Dette sier Facebook i dag. Brukerne forventer at opplevelsen av å klikke seg videre fra en post i nyhetsstrømmen skal være informativ eller underholdende, og ikke misvisende. Facebook har hatt en policy siden 2016 som hindrer annonsører å lenke til nettsider med innhold av lav kvalitet.
Nå øker de beredskapen. I tillegg til enda strengere gjennomgang av annonser, skal de nå også straffe “vanlige”, organiske poster i nyhetsstrømmen.
Her er typen innhold Facebook ikke vil at du skal poste:
- Et overdrevent antall annonser i forhold til innhold på siden.
- Innhold av seksuell karakter, eller som er ment for å sjokkere.
- Sider som inneholder villedende eller skadelige annonser - slik som upassende reklame mot barn, annonser for ulovlige aktiviteter, av diskriminerende art, om narkotika osv. Du kan lese mer om hva som er forbudt å annonsere for her.
- Nettsider som bruker pop-ups eller andre forstyrrende elementer som ødelegger for en god brukeropplevelse.
Vil dette påvirke meg?
Disse endringene vil tre i kraft gradvis de neste månedene. Bedrifter og privatpersoner som ikke sender besøkende til dårlige nettsider med lav kvalitet på innhold og en forstyrrende brukeropplevelse vil muligens se en liten økning i trafikk. De som har slike typer nettsider vil derimot se en nedgang i trafikken. Facebook kommer til å gi postene mindre organisk rekkevidde, og de vil ikke få muligheten til å annonsere for disse sidene.
Facebook sier de vil fortsette å gi sine brukere en god opplevelse når de klikker på delte lenker eller annonser. Denne nye oppdateringen vil derfor være positiv både for brukerne og de seriøse bedriftene.
Har du lite eller dårlig innhold på nettsiden din kan det hende du blir rammet selv om du er en seriøs aktør. Ta kontakt med oss hvis du trenger hjelp med nettsiden din.