Skip to main content
Hvorfor du bør jobbe med nettsiden din hver måned

Hvorfor du bør jobbe med nettsiden din hver måned

Sist endret: 18. januar 2023

Jobbe med nettsiden hver måned? Hva mener du med det, tenker du kanskje. Holder det ikke å lage en fin nettside og la den stå?

Hvilke ambisjoner har du?

Trenger du “bare” en flott nettside og skal bruke den som en bra salgspitch og visittkort, trenger du ikke nødvendigvis å jobbe så aktivt med siden. Men - har du ambisjoner om noen av punktene under, er du nødt til å legge arbeid i nettsiden.

Ønsker du å

  1. Vokse organisk og bli mer synlig i Google
  2. Få flere besøkende på siden
  3. Kjøre kampanjer
  4. Aktivt markedsføre dine tjenester
  5. Ha en nettside som selger for deg

Da skal vi fortelle deg hvorfor du trenger en proaktiv holdning til nettsiden din. 

Nettsiden skal ikke være statisk

Det er viktig å ikke tenke på nettsiden som en slags ferdig brosjyre du ikke kan endre på. Trender, behov og bruk endrer seg stadig, og det er viktig å utnytte disse. 

Du bør tenke på nettsiden som en dynamisk “hub”, hvor du kan legge ut nyheter, nye produkter, nye ansatte og nye tjenester etter hvert. Når du legger ut nytt innhold på siden, sender du et signal til Google om at de må indeksere siden på nytt - altså scanne den for nytt innhold.

Legger du til nytt innhold ofte, vil Google mest sannsynlig prioritere deg i søkeresultater, fordi de vet at siden din inneholder oppdatert og relevant informasjon. 

Vi kan dele inn i tre måter å jobbe med nettsiden på

  1. Legge ut nye produkter, tjenester, ansatte, nyheter og andre undersider
  2. Lage kampanjesider
  3. Oppdatere utseende og funksjoner

Vi skal nå ta for oss disse tre. 

1. Legge ut nye produkter, tjenester, ansatte og nyheter

Produkter og tjenester

Dette er svært åpenbart for oss, men det er faktisk veldig mange som ikke legger inn informasjon om nye tjenester og produkter de tilbyr. Kanskje fjerner de heller ikke utgåtte produkter eller tjenester. Dette kan gi misforståelser og mindre business.

Ansatte

Å legge inn nye ansatte og fjerne de som ikke lenger jobber der er også viktig. Hvis du først har informasjon om de ansatte, forventer man at det er de som sitter på kontoret hvis man drar innom. Dette er spesielt viktig i business to business (B2B). Det kan gi et dårlig inntrykk om man prøver å sende en mail eller ringer til noen som ikke lenger jobber hos deg. 

Nyheter eller blogg

Nyheter og lignende dynamisk innhold er en gullgruve når det kommer til SEO og synlighet i søk. Du kan kalle det en blogg, fagblogg, artikler, fagartikler, tips og råd, inspirasjon - you name it! Du kan bli en ressurs innen din bransje ved å gi gode råd, forklaringer og oppdateringer til dine kunder. I innleggene kan du linke internt til dine produkter og tjenester, slik at du bygger opp din SEO-score. 

Men - husk at nyheter ikke er til for å dele hvilke avtaler dere har landet eller hvor dere har vært på firmatur. Her skal du dele informasjon som er relevant for dine kunder.  

Innleggene bør være på minst 300 ord, og du bør legge ut minst 6 i året for at det skal ha noen hensikt. Det er lett å si at man skal skrive ett innlegg i uken, men det er ikke like ofte så lett å gjennomføre. Derfor har mange av våre kunder en avtale hvor vi skriver blogginnlegg og publiserer. Det er godt å ha noen som tar ansvar og fikser det uten at du selv trenger å tenke på det.

FAQ

Får du mange av de samme spørsmålene på mail og meldinger, kan det være lurt å opprette en FAQ (spørsmål og svar) på nettsiden. Den kan du fylle på etter hvert som du får nye spørsmål som kanskje flere lurer på. Deretter kan du legge link til FAQen på din kontaktside, slik at man enkelt kan finne svar på det man lurer på før man sender avgårde en e-post. Dette kan spare deg for mye tid.

2. Lage kampanjesider

Ingen kampanje når sitt fulle potensiale uten en egen, dedikert kampanjeside. For hver kampanje eller tilbud du kjører, bør du ha en kampanjeside. Her fokuserer du kun på den aktuelle kampanjen eller tilbudet, slik at du sørger for å få flest konverteringer. 

Både Facebook og Google ser på siden du sender annonsene til, og vurderer relevans i forhold til annonsen. Har ikke siden samme bilde og budskap, kan klikkene på annonsen bli dyrere.

Man bruker gjerne store budsjetter på kampanjer, så et godt tips er å analysere kampanjesiden underveis. Det er ikke bare annonser du kan A/B-teste, men du bør også jobbe med å optimalisere kampanjesidene. 

3. Oppdatere utseende og funksjoner

Den tredje måten å jobbe med nettsiden på er å holde den oppdatert til trender og prøve ut nye funksjoner. Selv om du fikk ny nettside for to år siden, betyr det ikke at den ser superfresh ut i dag. 

Oppdater design

Designtrender endrer seg hele tiden. Det er ikke snakk om å lage helt ny nettside hvert kvartal, men å friske opp med noen nye bilder, fargejusteringer eller fonter kan utgjøre en stor forskjell. 

Før du gjør slike endringer, bør du gjøre en analyse av siden. Vi har installert Hotjar for mange av våre kunder, som er et program som viser heatmaps av nettsiden. Det vil si at vi kan se hvor de besøkende beveger pilen og hvor de klikker på siden. I tillegg kan du ta opp et besøk og se nøyaktig hvordan en person har navigert seg rundt på siden. Dette kan gi nyttig informasjon.

Kanskje du kan prøve å endre farge på en knapp hvis det er få som trykker på den? Kanskje du bør korte ned kontaktskjema hvis du ser at mange faller av etter femte utfyllingsfelt? Er det mange som besøker en landingsside, men går rett ut igjen - kanskje du bør legge inn flere linker eller en submeny for å få folk til å navigere seg videre inn på siden din. Her er det mange muligheter. 

Utnytt nye funksjoner

Publiseringsverktøyet ditt, om det er Joomla, Wordpress eller noe annet, kommer ofte med oppdateringer. Disse bør du utnytte. 

Er det noe du kan gjøre enklere for dine kunder? Er det noe som kan gjøre håndtering av bestillinger enklere? Hva med oppfølging av kunder? 

Det er som regel svært mange nyttige funksjoner du kan utnytte som sparer deg tid, og som kan gi kunden noe ekstra. Problemet er at du kanskje ikke sitter inne med kunnskapen om hvordan du setter opp dette. Her kan vi i Bonefish bistå deg. Vi ser alltid etter nye utfordringer.

Ser dette veldig mye ut? 

Hvis du ikke jobber aktivt med nettsiden din i dag, kan vi forstå at denne listen ser veldig lang og uoverkommelig ut. Til deg ønsker vi å fortelle at vi i Bonefish hjelper mange bedrifter i dag med å jobbe systematisk med nettsiden for at bedriften skal vokse, både i omsetning, antall kunder og antall ansatte.  

Les vår kundecase med Elsjekk, som har økt sin organiske trafikk med nesten 500 % og som har ansatt to nye medarbeidere på to år!

For en fast månedssum kan vi være din partner på nett, som videreutvikler nettsiden din, analyserer kundene dine sin bruk av den, og som gjør tiltak. Dermed kan du fortsette med det du er god på, og stole på at vi gjør det vi kan best. Nemlig nettsider. 

Ta kontakt med oss i dag for å se om vi kan få til et godt samarbeid. Vi tar veldig gjerne et uforpliktende møte og finner ut av hva vi kan hjelpe deg med.

 

Kontakt oss

Navn
E-post *
Telefon
Melding