5 grunner til å starte med nyhetsbrev
Sist endret: 18. januar 2023
Har du en stor eller mellomstor kundemasse og sitter på mange e-poster? Visste du at disse kan være gull verdt for din bedrift?
Nyhetsbrev er nemlig en av de mest effektive måtene å kommunisere med dine kunder og samarbeidspartnere på. I motsetning til annen markedsføring, havner nyhetsbrev direkte i en personlig innboks. Dette gir med en gang en større sjanse for at personen åpner og leser innholdet, enn at hun klikker på en annonse i Facebook-feeden.
I henhold til GDPR må du passe på at du har rettslig grunnlag for å bruke e-posten til nyhetsbrev. Les mer om dette her.
Her er 5 grunner til hvorfor du bør starte med nyhetsbrev:
1. Koster svært lite
Et abonnement på en tjeneste for mailutsendelse trenger ikke å være dyrt - faktisk er mange helt gratis!
Vi bruker tjenesten MailChimp både for oss selv og våre kunder. MailChimp er gratis opp til 2000 e-postadresser, og passer derfor veldig godt til små og mellomstore bedrifter. Har du over 2000 abonnenter vil det likevel bare koste deg rundt 300 kr i mnd og oppover.
2. Målbart
Som med andre digitale markedsføringstiltak er også nyhetsbrev målbart. Du får se hvor mange som har åpnet, hvem som har åpnet, når de har åpnet og hva de har klikket på. Driver du en nettbutikk kan du også se om nyhetsbrevet har ført til salg. Her kan du altså se direkte inntjening for hvert av nyhetsbrevene.
Du kan analysere tallene og finne ut hva det er kundene dine er interesserte i, hva de leser mest om, når du har høyest åpningsrate, og mer. Her er mye nyttig informasjon om dine kunder.
I MailChimp (og andre tjenester) kan du bruke denne dataen for å sende ut e-poster på nytt til de som ikke åpnet den forrige, eller sende ut et godt tilbud til noen som alltid åpner e-postene dine. Du kan også bruke informasjonen til å “vinne” kunder tilbake. Fortell de som ikke har åpnet de fem siste e-postene fra deg at du savner dem og ønsker å gi de et godt tilbud. Her kan man være kreativ!
3. Skaper kundelojalitet
De som abonnerer på nyhetsbrevet ditt forventer gjerne en verdi tilbake. Det er derfor lurt å ha et mål med nyhetsbrevene du sender ut. Dette vil skape lojalitet siden du gir kundene en grunn til å abonnere.
Eksempler kan være:
- Gi egne rabatter for abonnenter
- Del nye tilbud
- Fortelle om nye produkter
- Tilgang på forhåndssalg
- Del råd, tips og triks
4. Øker sjansene for konvertering
Mange surfer rundt på nettbutikker og legger varer i handlekurven, uten å fullføre. En oppfølging på mail hvor du forteller at kunden har varer i handlekurven vil være med på å øke konverteringsraten din!
E-poster er svært verdifulle for å få kunder til å fullføre kjøp. Hvis du er ekstra spandabel kan du også slenge på en liten rabatt for å pushe kunden til å fullføre kjøpet.
Etter at et kjøp er fullført kan du også sende forslag på andre produkter som kan være interessante, eller tilbehør til produktet som ble kjøpt.
5. Bruke segmentering og målrette budskap
Den femte og siste grunnen vi skal fortelle om i dette blogginnlegget er at du kan segmentere e-postlistene og målrette budskap.
Å segmentere betyr å dele listen inn i grupper (segmenter). Dette er praktisk hvis du for eksempel har klær til damer og herrer, eller har forskjellige avdelinger for kjøkken og bad. Hver e-postadresse kan være del av flere segmenter samtidig.
Ved å segmentere listen din kan du sende målrettede budskap til de forskjellige målgruppene. En privatkunde vil for eksempel ikke være interessert i tilbud på forsikring for bedrifter, men derimot vil han eller hun kanskje være interessert i tilbud på innboforsikring. Segmentering sørger for at riktig innhold blir sendt til relevante mottakere.
Kom i gang
Har du lyst til å komme i gang? Start med å samle opp en fin e-postliste som utgangspunkt, eller sett opp en konto og start å samle e-postadresser fra “bunnen” av. Du kan som regel integrere påmeldingsskjema på nettsiden din, slik som vi har gjort her: https://bonefish.no/nyhetsbrev.
Vi hjelper deg gjerne med å komme i gang. Vi kan sette opp konto for deg, integrere skjema, lage en mal for utsendelse med mer. Vi hjelper deg også med strategi, budskap og planlegging av e-postkampanjer og automatiske utsendelser av nyheter. Ta kontakt for å høre hva vi kan hjelpe deg med!