Slik jobber du strategisk med SEO

Slik jobber du strategisk med SEO

Skrevet: 10. februar 2021

For at nettsiden skal være optimalisert for organisk søk og komme høyt opp i rangeringen er det flere ting som kreves og må være på plass. Man må blant annet ha godt innhold, relevante søkeord og det tekniske må være på plass. Men dette er ikke bare en jobb man gjør én gang og så sier seg ferdig med. 

SEO (søkemotoroptimalisering) er en strategisk og tålmodig jobb som innebærer kontinuerlige tiltak og forbedringer på nettsiden din. I markeder og bransjer med høy konkurranse kan det ta lang tid å komme opp i Googles rangering, alt fra 6 måneder til ett år, eller lengre. For å få gode resultater må man jobbe med SEO kontinuerlig over lengre tid. Dette er en god investering som vil gi deg avkastning i det lange løp.

Under forklarer vi hvorfor og hvordan du bør jobbe jevnlig med SEO-tiltak på nettsiden din.

Innhold:

  1. Gi nettsiden påfyll av innhold
  2. Følg med på tekniske oppdateringer
  3. Ha relevante søkeord 
  4. Overvåk resultatene
  5. Få hjelp med SEO-arbeidet  

Gi nettsiden påfyll av innhold

Ved å kontinuerlig legge inn nytt innhold og forbedre eksisterende innhold på nettsiden din vil  også rankingen din på Google forbedres. Grunnen til dette er at Google registrerer hver gang du oppdaterer siden, og ved jevnlige oppdateringer vil du mest sannsynlig bli prioritert i søkeresultater fordi da vet Google at siden din inneholder oppdatert og relevant informasjon. Google prøver til enhver tid å finne det mest relevante og brukervennlige resultatet for de som søker.

Nytt innhold kan for eksempel være nyheter eller blogginnlegg, kampanjesider, nye ansatte eller nye produkter eller tjenester. Her er det viktig å tenke på hva som er relevant for dine kunder og å presentere innholdet på en brukervennlig måte. Les mer om hvordan du skriver godt innhold på nett her

Følg med på tekniske oppdateringer

I takt med at man oppdaterer nettsiden med nytt innhold må man huske på å legge til titler, underoverskrifter, alt-tekst på bilder og metadescription. Den tekniske delen er like viktig som innholdet.

En annen viktig grunn til at SEO er en kontinuerlig jobb er at Google ofte kommer med endringer som påvirker hvordan man bør utføre jobben. Enten det er nye regler, oppdateringer eller endringer i Googles algoritmer, gjelder det å være oppdatert og følge med på hva som er siste nytt. Det er viktig at man til enhver tid følger reglene til søkemotoren, hvis ikke kan dette etterhvert straffe seg og nettsiden din vil falle i ranking. 

For eksempel så vil det fra i år bli enda viktigere at nettsiden din er mobilvennlig. Det vil ikke lenger holde å bare innfri minimumskravene for en mobilvennlig side, det bør være minst like enkelt og brukervennlig å navigere seg på mobil som det er på desktop. 2021 er året hvor Google virkelig kommer til å prioritere mobilvennlige sider, og det bør du også. 

Lastetid og sikkerhet

Det er viktig å ha en nettside som laster raskt. Så mye som over halvparten av de besøkende forlater en nettside om den bruker mer enn 3 sekunder på å laste inn på mobil, fordi de ikke har tålmodighet til å vente. Det at så mange går ut av siden med en gang vil være negativt for rangeringen. For å minske lastetid kan man blant annet komprimere bildene på siden. De fleste nettsider har standard komprimering, men det finnes tiltak man kan gjøre for å gjøre komprimeringen ytterligere bedre.

I tillegg bør du sørge for at nettsiden din er sikker med HTTPS. Dette er det flere grunner til. En av dem er at Google ønsker å gjøre internett til et tryggere sted og rangerer dermed sider med HTTPS høyere enn sider uten. Les mer om sikkerhet på nettsiden din her

Lenking

Når du skriver en ny tekst på siden din så tenk over om den kan relateres til andre tekster og undersider på nettsiden din. Blir en side lenket til fra andre sider vil Google oppfatte den som viktig. 

Ha relevante søkeord

Det er også viktig og hele tiden sørge for å ha relevante søkeord. Dette gjøres gjennom jevnlig søkeordsresearch. Identifiser hva folk leter etter når de søker slik at du treffer riktig målgruppe med søkeordene dine og får relevante klikk og besøk. Bruk et søkeordverktøy til å sjekke konkurransen på søkeordene dine og sjekk hva dine konkurrenter gjør. 

Søkeordene dine bør til enhver tid innfri disse punktene:

  1. Relevant for det du selger
  2. Ikke for høy konkurranse
  3. Generere nok trafikk til å være verdt bryet

I tillegg er det viktig å være bevisst på utviklingen og trendene i samfunnet. For å opprettholde god rangering i søkeresultatet over lang tid bør man jobbe strategisk med å forstå hvordan markedet og behovet forandrer seg med tiden vi er i. Økonomiske, sosiale og psykologiske faktorer spiller en rolle for brukeradferden, og hvordan folk søker forandrer seg i takt med dette. Spesielt det siste året har vært et godt eksempel på dette. 

Overvåk resultatene

Når du jobber med SEO over tid er det gøy og ikke minst viktig å følge med på utviklingen. Overvåk søkeordene dine i et SEO-verktøy og følg med på hvordan rangeringen forandrer seg i takt med de ulike tiltakene du gjør. SEO er som sagt en langvarig jobb, og det er naturlig at rangeringen vil svinge litt opp og ned, men jobber du jevnt og strategisk over tid vil du se at søkeordene dine sakte men sikkert vil stige i søkeresultatet. 

Et SEO verktøy er også nyttig å bruke for å se hvilke forbedringer som må gjøres på siden din. For eksempel hvis en side har for lite innhold, mangler meta-description eller andre tekniske mangler som påvirker SEO-scoren så vil et SEO-verktøy varsle deg om dette. Derfor er det veldig viktig at man har gode rutiner når det gjelder kontinuerlig overvåkning av nettsiden.

Få hjelp med SEO-arbeidet

Hvis du ikke har jobbet aktivt med SEO før, kan vi forstå at dette høres mye ut og kanskje noe du og bedriften din ikke har kapasitet eller ressurser til å begynne med. Har du likevel ambisjoner om å komme høyere opp i søkeresultatet på Google? Da kan vi fortelle deg at vi i Bonefish hjelper flere av våre kunder med SEO-arbeid i dag og kan vise til gode resultater med høyere rangering i Google søkeresultater og økt organisk trafikk. 

Les mer om hvordan vi kan hjelpe deg med søkemotoroptimailsering her. Vi tar veldig gjerne et uforpliktende møte for å finne ut av hvordan vi kan hjelpe akkurat deg og din bedrift.

 

Kontakt oss

Navn
E-post*
Telefon
Melding
Send

Andre spennende artikler

Hvorfor du bør bruke bilder i din markedsføring

9 tips for å skrive god tekst på nett (SEO)

Ordliste for digital markedsføring