Hvordan bruke tiden til å lage engasjerende innhold
Sist endret: 04. april 2021
Mange bedriftseiere har brått fått mer tid i hverdagen. Den normale handelen har stupt for mange, og man begynner da også å kutte markedstiltak. Det er så klart forståelig, men det mange glemmer å tenke på er hvilken unik mulighet de har i disse tider.
Vanligvis blir nettsiden og sosiale medier nedprioritert i hverdagen. Nå som du har fått tid for hånden, mener vi at mange bedriftseiere bør benytte denne tiden til å styrke sin posisjon i markedet.
Det er nemlig mye du kan gjøre nå for å bygge din merkevare og forberede deg på andre tider som kommer.
Ved å holde deg synlig for din kundegruppe selv om du ikke selger noe, beholder du posisjonen som foretrukken leverandør når den vanskelige tiden er forbi.
Vi har noen konkrete tips til deg som vil jobbe med bedriftens digitale tilstedeværelse og lage engasjerende innhold.
I innlegget har vi delt eksempler på godt innhold, og vi deler tips til noen konkrete bransjer.
1. Lag videoer
Videoer blir høyt prioritert på Facebook. Nå som veldig mange sitter hjemme har du en god sjans for å få litt oppmerksomhet for videoen din. Her er våre topp 3 tips når du skal lage video:
- Ha et poeng med videoen. Vil du fortelle en historie, vil du dele nyttig kunnskap, eller gjøre humor ut av noe? Ha en rask og fengende intro som fanger oppmerksomheten til den som scroller, samt kom til et poeng eller en slutt. Innhold som er enten underholdene eller nyttig/lærerikt scorer høyt på sosiale medier.
- Tekst! De av oss som ser video uten lyd er fortsatt overrepresentert. Tekst derfor hele videoen, eller i hvert fall hovedpoengene. Du kan enten gjøre det rett i redigeringsprogrammet, eller når du laster opp i Facebook.
- Film på en måte som gjør at du kan croppe til 1:1-format. De fleste scroller gjennom feeden på mobil, og da tar en video i kvadratisk format opp mye større plass enn en video i 16:9-format.
Inspirasjon til videoer
Hva skal du lage video om, da? Vi har noen forslag til deg.
Live
Gå live på Facebooksiden din. Direktesendinger er mer og mer populært, og i tillegg vil de som følger deg få en varsel når du starter en livesending. Dette kan passe for de som vanligvis har publikum og besøkende til stede, som for eksempel dyrehager, akvarier, teater og musikk.
Akvariet i Bergen har laget flere livesendinger for sine fans. Etter fem livesendinger har de hatt 230 000 “besøkende” gjennom skjermen. Dette er en utrolig god måte å utnytte situasjonen på. I tillegg er vi sikker på at dette vil skape godt omdømme til akvariet, som igjen skaper lojale besøkende og ambassadører.
Et annet eksempel er Det Andre Teatret, som i det siste har satt opp live improshow både for barn og voksne.
Humor
Humor og selvironi er alltid en slager. Som denne fantastiske videoen fra BehindTheHair.com. Se den her.
Kanskje din jobb har noen arbeidsoppgaver du kan videreføre til hjemmet og lage en morsom video av det?
Del kunnskap
Siste punkt, som vi alltid legger vekt på uansett situasjon, er videoer som deler kunnskap, råd og tips.
- Har du et produkt som krever at man setter det sammen eller følger en bruksanvisning? Lag en video hvor du setter det sammen eller bruker det.
- Har du et genialt tips til den som pusser opp hjemme, rydder hjemmet sitt eller klipper plenen? Lag en video som viser tipset.
- Har du viktig kunnskap om et tema som er aktuelt for tiden - lag en video hvor du deler kunnskap med følgerne dine.
Se disse eksemplene:
2. Skriv blogginnlegg
Har nettsiden din en blogg? Kanskje det er på tide å fylle den opp med innhold? Denne tiden kan du bruke på å skrive mange blogginnlegg, som du kan dele jevnlig i tiden som kommer. Det er viktig at du ikke pøser på med 10 nye blogginnlegg denne måneden, også har du en pause på et år før du skriver noe nytt. Da kan du heller fordele disse 10 innleggene over 10 eller 5 måneder.
- Driver du en nettbutikk som selger hudpleie kan du skrive om hvordan man tar vare på huden på våren, hvordan man kan lage sitt eget hjemmespa eller DIY ansiktsmasker.
- En restaurant kan dele sine favorittoppskrifter og hvordan man kan skape rettene hjemme.
- Blomsterbutikker og gartnerier kan dele tips til hvordan man kan komme i gang med grønnsakshagen, så frø inne eller ta stiklinger.
- En bokhandel kan dele boktips og tips til aktiviteter med barna, slik som puslespill, tegnesaker og andre kreative aktiviteter.
- Skredderen kan forklare hvordan man selv enkelt kan reparere små hull i klær og annet tøy.
Mange kan være redde for å dele sine “yrkeshemmeligheter”, men det bør ikke være en hindring. Fokuset bør alltid være: “Hva er nyttig for mine kunder?”, og jobbe ut i fra det. Om det er nyttig for dine kunder å kunne reparere små hull i klærne sine, kommer de likevel til deg for å sy ut bunaden sin.
Det samme gjelder for restauranten som deler oppskrifter. Når vi etter hvert går tilbake til normalen ønsker vi fortsatt å gå tilbake til yndlingsrestauranten. Atmosfæren i restauranten kan man ikke gjenskape hjemme. Og hvem orker å lage restaurantmiddager hjemme så ofte?
Les våre 9 tips om hvordan du skriver god tekst på nett.
3. Sosiale medier-poster
I tillegg til videoer og blogginnlegg, er det flere ting du kan dele på sosiale medier. Nå som påsken nærmer seg, kan det være en idé å lage en påskekrim som utspiller seg på Facebook/Instagram/LinkedIn-siden din?
Andre tips er:
- Rebuser! Vi elsker rebuser og gåter, og elsker å vise til vennene våre at vi løste oppgaven.
- Quizer og aktiviteter som engasjerer følgerne. Kanskje du kan lage en Kahoot! som følgerne dine får tilgang til?
- Tips og råd som gjør seg i en enkel bildepost.
- DIY med produktene dine. Kan man bruke produktene dine til noe annet enn de originalt var ment til? Eller kanskje man kan male de og gi de et nytt inntrykk?
4. Ta tak i nettsiden
Er det lenge siden du redesignet nettsiden din? Så fort som ting utvikler seg på nett, er en hjemmeside fort utdatert etter bare 2 år. Kanskje tiden er inne for å ta et ordentlig grep om nettsiden.
Vi lager nettsider for alle typer bedrifter, organisasjoner og foretak - og kan få opp en ny nettside for deg ganske raskt. Nå som alle kundene dine er på nett er det viktig at du ser bra ut, og ikke minst at nettsiden fungerer bra. Mobilvennlighet og hastighet er noe av det viktigste i dag - er du tilpasset 2020?
5. Google Min bedrift
Et annet punkt du kan ta tak i er din oppføring på Google Min bedrift. Du kan lese mer om hvorfor dette er viktig for din bedrift her.
- Sjekk at åpningstider og adresse er riktig.
- Kan du legge inn noen nyere bilder?
- Be dine siste kunder om å legge inn anmeldelser, og svar på disse.
Disse få tiltakene vil gi deg et løft.
Er du klar?
Nå håper vi at dette blogginnlegget har gitt inspirasjon og motivasjon til å sette i gang arbeidet med din bedrifts digitale tilstedeværelse. Start med mobilkamera og noter ned noen idéer.
Og du er selvsagt hjertelig velkommen til å ta kontakt med oss om du ønsker hjelp med dette. Vi sitter klar på hjemmekontoret.