Bedrifter drukner i nyhetsstrømmen til fordel for familie og venner
Sist endret: 16. oktober 2020
Å komme gjennom nåløyet til Facebooks nyhetsstrøm blir stadig vanskeligere for bedrifter og nyhetskilder. Hovedprioriteten til Facebook er å putte familie og venner først, samt at nyhetsstrømmen skal informere og underholde. I tillegg jobber de stadig med å bekjempe spam og prioritere autentisk innhold.
It may be a bitter pill to swallow, but businesses need to come to grips with the fact that they’re not #1 in Facebook’s heart. If they were, there’d soon be no users left for Facebook to share with them.
Facebooksider for bedrifter bør forvente en nedgang i rekkevidde og klikk, sier Josh Constine i en artikkel i TechCrunch. Den beste måten for bedrifter å nå ut til et større publikum er å publisere verdifullt og autentisk innhold, i stedet for å prøve å lokke til seg likes og klikk. “Snakk til folk som mennesker i stedet for som roboter”. Jo mer kjendiser og bedrifter høres ut og oppfører seg som venner, jo høyere opp i feeden kommer de.
Informer og underhold
Facebook velger fra tusener av potensielle poster hver dag for å presentere en best mulig nyhetsfeed for deg personlig. De kan umulig vise deg alt. Adam Mosseri, som har jobbet med nyhetsstrømmen i 10 år hos Facebook forklarer to viktige punkter for hvordan den fungerer.
- Nyhetsstrømmen bør informere. Personer forventer at historiene på Facebook skal være meningsfulle for de - og Facebook jobber stadig for å finne ut og forstå hva du vil synes er interessant og informativt.
- Nyhetsstrømmen bør underholde. Facebook prioriterer også innhold de vurderer som underholdende for deg personlig.
Mosseri forteller at informativt innhold betyr ikke nødvendigvis “hard news”. Å lære om hvordan en bedrift jobber, eller en oppskrift på vafler er også informativt. Han understreker at informativt innhold er et bredt begrep.
Les våre 15 tips til hva du kan poste på Facebooksiden din.
Vi kan konkludere med at det du poster på Facebook bør være tilpasset dine følgere. Du kan prøve deg frem med forskjellig type innhold og bruke Innsikt-funksjonen for å se hvilken type poster som engasjerer dine følgere for å gjøre siden din mest mulig synlig i nyhetsstrømmen. Facebook vet at de må prioritere det som interesserer brukerne for at de skal fortsette å komme tilbake.