Hva er innholdsmarkedsføring?
Sist endret: 04. april 2021
Innholdsmarkedsføring, content marketing, inbound marketing… Dette er uttrykk du sikkert har hørt før. Men hva er det egentlig?
De tre uttrykkene over brukes ofte om hverandre. Innholdsmarkedsføring og content marketing er det samme. Inbound marketing er derimot et litt annet begrep. For å holde det enkelt tar vi kun for oss innholdsmarkedsføring i dette innlegget.
Innholdsmarkedsføring gir verdi
Vi jobber hver dag med å hjelpe våre kunder med innholdsmarkedsføring. Denne typen markedsføring handler om mer enn å bare reklamere for dine produkter eller tjenester. Du skal skape og dele innhold som vil være av interesse for dine potensielle kunder.
Innholdsmarkedsføring bygger en relasjon til kunden.
Det oppfordrer til dialog og engasjement, og gir kunden verdi. Dette er innhold som nyhetsartikler, blogginnlegg, bilder, videoer, guider, oppskrifter, nyhetsbrev og podcaster. I stedet for å reklamere direkte for et produkt, skaper du heller interesse for bedriften og dine produkter. Du svarer på kundens spørsmål og gir de nyttig informasjon.
Fem gode grunner for hvorfor du bør starte med innholdsmarkedsføring i dag:
- Markedsføring er lite effektivt uten godt innhold.
- Du viser at du prioriterer kundens behov fremfor dine salg.
- Kunden får se hvem du er og at du er til å stole på.
- Du får høyere rangering i Google.
- Det vil sørge for jevnlig trafikk inn til nettsiden din.
Relevant = mindre forstyrrende
Vi blir daglig eksponert for hundrevis av annonser i det vi går på bussen, scroller nedover Facebookfeeden eller leser på Dagbladet.no. En slik annonse er skapt for å forstyrre og for å fange oppmerksomheten din. Når så mange skriker etter oppmerksomhet kan det være lett å bli blind på annonser. Du overser dem, rett og slett.
Hvis annonsen derimot oppleves relevant for deg, er den mindre forstyrrende, og det er her innholdsmarkedsføring er inne på et svært viktig spor.
Eksempel: Reklame for grillmat, versus oppskrift på grillmat.
Snakk med kunden
Innholdsmarkedsføring er innhold som oppleves nyttig, informativt og kanskje også underholdende. Det er innhold som tilbyr noe verdifullt, som ikke oppleves forstyrrende, og som skaper en relasjon mellom bedriften og kunden. Man kan si at tradisjonell markedsføring snakker til kunden, mens innholdsmarkedsføring snakker med kunden.
Godt innhold kan gjøre at kunden får lyst til å handle hos deg. Artikkelen du skrev om hvordan man blir kvitt løvetann - den førte til at Anne kom og handlet hagehansker hos deg.
Godt innhold forteller en historie vi kan identifisere oss med, lærer oss noe nytt, eller gir oss svaret på noe vi lurer på. Innhold med originalitet og kvalitet styrker din posisjon i markedet som en trygg, kunnskapsrik, relevant og oppdatert tilbyder. Kunden stoler rett og slett på at du vet hva du snakker om.
Les også: 5 tips til deg som skal starte med innholdsmarkedsføring.
Innholdsmarkedsføring gir unik avkastning
Bruker du nettsiden din og profilen din på sosiale medier til å dele slikt innhold vil det gi deg en unik avkastning i det lange løp. Her møter du nye kunder, pleier eksisterende kunder, og vekker til live interessen hos tidligere kunder. Du bygger en relasjon før du prøver å selge noe. Dermed vil disse kundene også være mer positiv til en fremtidig annonse fra deg.
Nå har du sannsynligvis skjønt hvorfor innholdsmarkedsføring er viktig. Men hvor skal alt dette innholdet ligge?
Hvor skal du legge innholdet?
Innhold er gull på nettsiden. Oppdaterer du den jevnlig med nytt og godt innhold vil Google legge merke til dette, og algoritmen vil sørge for å løfte deg oppover på søkeresultatene. Google vurderer også kvaliteten på innholdet ditt, så pass på at det du skriver er korrekt, uten skrivefeil, og av god kvalitet. Husk - kvalitet foran kvantitet.
En bedriftsblogg er et sted hvor du kan vise din kunnskap og ekspertise innenfor bransjen du jobber i. Selger du hageartikler er det naturlig å skrive om hvordan man blir kvitt løvetann og hvordan du kan så frø i hagen din. Selger du hudpleie er det lurt å skrive om forskjellige hudtyper dine produkter passer til, og tips og råd til uren hud, for eksempel. Dette er innhold som kunden har nytte av, og som blir delt videre på sosiale medier, i mail eller lignende.
Sosiale medier er som skapt for innhold. Brukere av sosiale medier er opptatt av å bli underholdt eller å få interessant informasjon om det de bryr seg om. Deler du blogginnleggene dine her skaper du først og fremst trafikk inn til nettsiden din. Deretter gir sosiale medier mange muligheter.
Sosiale medier som Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn gir brukerne mulighet for å like, kommentere, lagre og dele videre med sine venner eller følgere. Her kan du dele alt fra inspirerende bilder, til blogginnlegg og how-to-videoer.
Treffer du blinkskudd med et godt timet innlegg om noe aktuelt, morsomt eller lærerikt kan du oppleve at innholdet ditt spres i det vide og brede. Plutselig har du nådd ut til ti ganger så mange brukere enn du hadde forventet.
Hvordan starter jeg med innholdsmarkedsføring?
Det første du bør gjøre er å finne ut hvilke kanaler du skal være på og lage en strategi for disse. Hva vil du si, hvilken kunnskap skal du dele, hva lurer kundene dine på? Deretter bør du lage en plan for produsering og publisering av innhold. Du bør legge ut innhold regelmessig. Spre det utover året i stedet for å pøse på med 10 blogginnlegg på én måned, og ingen neste måned.
Vi opplever at mange av våre kunder selv ikke har tid til å sette seg ned og skrive blogginnlegg jevnlig, eller å publisere på Instagram eller LinkedIn hver uke. Derfor tilbyr vi hjelp med dette.
Vi utfører ghostwriting, det vil si at vi skriver blogginnleggene for deg, og har overordnet kontroll for det som publiseres på dine kanaler. Vi vil bistå med hjelp på kundeservice, svare på kommentarer, skikk og bruk på sosiale medier, og tips til hva du kan produsere av innhold. Vi kan også gjøre all publisering for deg om det er ønskelig.
Vi er interessert i å finne ut hva vi kan gjøre for deg! Ta kontakt for et uforpliktende møte med oss.