15 tips til hva du kan legge ut på Facebooksiden din
Sist endret: 04. april 2021
Mange bedrifter utnytter ikke sine profiler på sosiale medier. De fleste bedrifter i dag har en Facebookside, men hva med å gjøre litt mer ut av den for å faktisk gi noe tilbake til følgerne og øke verdiskapning rundt egen bedrift?
Del informativt og underholdende innhold
I dag blir Facebooksider brukt til kontaktinfo og kundeservice, men også i stor grad oppdateringer fra bedriften som dukker opp i nyhetsstrømmen til de som følger siden. En bedrift som deler informativt, underholdende og verdifullt innhold for sine følgere vil automatisk tjene på dette. De vil fremstå som autentisk, kunnskapsrike, og ikke minst som en kilde for god informasjon og underholdning - noe som påvirker brukernes holdning til bedriften.
Post jevnlig
Det er ikke alle som er helt sikre på hva de skal publisere på siden sin. Det er viktig at du poster jevnlig, og minst to ganger i uken. På denne måten holder du kontinuiteten oppe, og du passer på at du stadig dukker opp i nyhetsfeeden til dine følgere så de ikke skal glemme deg. Samtidig må du passe på at det du legger ut faktisk har noe verdi. Det kan være lurt å sette opp en plan for en uke eller en måned om gangen så du slipper å ta en vurdering hver dag om du skal poste, og hva du skal poste.
Det finnes fire hovedtyper av poster du kan legge ut på siden din: tekst, bilde, video og link. Vi anbefaler en god miks av disse, så det ikke blir for ensidig. Visste du at du kan forhåndspublisere innlegg på Facebook? Dette gjøres lett i publiseringsverktøyet, hvor du kan sette dato og tid for publisering. Dermed kan du gjøre klar alle innlegg for uken på én gang.
Her er våre 15 tips til hva du kan legge ut på Facebooksiden din:
- Del informasjon om bransjen. Hva er nytt? Har det skjedd noe interessant i bransjen?
- Nye produkter. Har dere fått inn et nytt, spennende produkt eller tjeneste? Del et inspirerende bilde eller link til produktsiden på nettsiden deres.
- Del din kunnskap. Du sitter sannsynligvis inne med mye verdifull kunnskap innen din bransje. Del denne med dine følgere! Informativt innhold slår godt an på Facebook. Det kan være lurt å ha en bedriftsblogg du kan linke til for å skape trafikk til nettsiden.
- Video. Videoer gir svært god rekkevidde og engasjement på Facebook. I gjennomsnitt når de ut til dobbelt så mange brukere organisk enn det bilder gjør.
- Promoter eventer. Skal dere holde et seminar, eller kanskje forelese på en konferanse? Del informasjon om dette så deres følgere har muligheten til å delta.
- Konkurranser. Konkurranser med spennende premier skaper ofte mye engasjement. Du har lov til å be om en kommentar og en like for å melde seg på konkurransen, men du har ikke lov til å kreve at man skal dele posten for å delta. Du kan derimot oppfordre dine følgere til å dele med venner og familie så flere har sjansen til å delta!
- Still et spørsmål. Har du et godt dilemma eller et aktuelt spørsmål kan du få mange kommentarer og svar. Du kan for eksempel spørre dine følgere “Hva ville du gjort dersom…?”, “Hvilket råd ville du gitt til…?” eller “Hva synes du egentlig om…?”. Du kan også spørre hvordan dine følgere bruker ditt produkt og oppfordre de til å legge ut bilde i kommentarfeltet.
- Sesongbasert post. Du kan ønske dine følgere et godt nytt år eller en god påske, for eksempel. Del et fint og passende bilde, eller legg ved en link med tips til hvordan følgerne dine kan bruke ditt produkt denne helligdagen.
- Gi rabatt. En eksklusiv rabatt til dine følgere på Facebook gir følgerne en verdi av å like siden deres.
- Do-it-yourself. Legg ut en guide til hvordan man setter opp eller installerer ditt produkt, eller en kreativ måte å bruke produktet ditt på som dine følgere kanskje ikke har tenkt på før.
- Informasjon om bedriften. Har dere en ny ansatt? Har dere nådd en milepæl? Slike innlegg og suksesshistorier er positive og stiller bedriften i et godt lys.
- Personlig post. Gi bedriften ditt et ansikt ved å dele et bilde av ansatte eller kontoret. Gi følgerne et innblikk i hva som skjer “behind the scenes”. Bilder av blide ansatte i spennende situasjoner gir et godt inntrykk for potensielle arbeidssøkere og samarbeidspartnere.
- Del artikler. Ser du en artikkel som du kan tenke deg dine følgere vil finne interessant? Ikke vær redd for å dele den videre på din side. Unngå politisk innhold, og del kun artikler som er relevant for din bransje.
- Coverbilde. Du bør oppdatere coverbildet ditt noen ganger i løpet av året. Det kan tilpasses sesong, eller brukes til å fremheve en spesifikk tjeneste over en periode.
- Annonse. Til slutt foreslår vi å legge ut annonser for å øke konverteringer og salg. Bruk innbydende bilder av deres produkter og tjenester. Du kan selv velge budsjett, og du kan justere målgruppen ned til detaljer som alder, demografi og interesser, blant annet. Maks 20% av bildet bør være tekst, hvis ikke risikerer du at annonsen din ikke vil bli vist.
Nå er det bare å komme i gang! Lag en plan i dag for denne uken og prøv deg frem. Ser du at noen typer innlegg ikke får engasjement bør du heller fokusere på å poste mer av det som gir klikk og likes. Direkte reklame for dine produkter og tjenester bør ikke være mer enn 20-30% av det du legger ut. Lykke til!
Les også om hvorfor du bør være på Instagram.
Ta gjerne kontakt med oss om du ønsker hjelp til dette.