Bildestørrelser for Facebook
Sist endret: 31. mai 2023
En Facebookside kan være en kundes første møte med din bedrift. Derfor er det viktig å passe på at du har riktig informasjon, åpningstider, og gode bilder på siden din. Men hva er egentlig de riktige bildestørrelsene? Vi har laget en oversikt for deg.
Når du oppretter en Facebookside må du laste opp et profilbilde og et forsidebilde/coverbilde. Bildestørrelsene endrer seg stadig etter hvert som Facebook endrer designet. Under finner du en oversikt over optimale bildestørrelser for Facebook per oktober 2017.
Disse bildene brukes på Facebook
Profilbilde
Sidens profilbilde vises i 170x170 piksler på desktop, og 128x128 piksler på smarttelefoner. På mange steder blir det nå beskåret til en sirkel. Bruker du et bilde som er rektangulært, blir det beskåret til kvadratisk form. Det kan være lurt å bruke logoen som profilbilde, da det er ditt viktigste kjennetegn, og vil være det som vises i nyhetsstrømmen ved siden av navnet på bedriften. Du får best resultat ved å laste opp en PNG-fil i 340x340 piksler.
Forsidebilde
Sidens forsidebilde er 842 piksler bredt og 312 piksler høyt. På smarttelefoner er det 640 piksler bredt og 360 piksler høyt. Bildet må være minimum 399 piksler bredt og 150 piksler høyt. Det optimale er å laste opp et bilde i JPG-format med fargeprofilen sRGB, som er mindre enn 100 kB i filstørrelse, og måler 851x315 piksler. Har du tekst eller illustrasjoner i forsidebildet, anbefales PNG-fil.
Bilde i nyhetsstrømmen
Et bilde/bildeannonse eller bilde til en vedlagt link bør optimalt være et fint og passende bilde som representerer bedriften, produktet eller tjenesten du vil promotere. I posten bør du holde deg til en kort tekst. Optimal størrelse for horisontalt bilde er 1200 piksler bredt og 630 piksler høyt. For bilde til link er optimal størrelse 1200 piksler bredt og 628 piksler høyt. Visningen i nyhetsstrømmen er på 476 piksler bredt og 249 piksler høyt for begge. Du kan også legge ut kvadratiske eller vertikale bilder.
NB! Facebook tillater ikke mer enn 20% tekst på bilder, så pass på at du alltid holder deg innenfor dette. Facebook har laget et verktøy hvor du kan teste om bildet ditt har for mye tekst, tekstoverleggingsverktøyet finner du her.