Hvordan tilpasse din bedrift til den nye normalen?

Hvordan tilpasse din bedrift til den nye normalen?

Skrevet: 12. oktober 2020

I de vanskelige tidene vi har vært gjennom, er det mange bedrifter som har blitt tvunget til å bli mer kreative i måten å drive business på. Mange har opprettet nye tjenester, digitalisert seg og utviklet seg.  

Den nye hverdagen er mer digital

Vi har flere møter over skjermen enn før, vi shopper alt fra matvarer til klær på nett som aldri før, og både arbeidstakere og studenter må arbeide hjemmefra. Dette fører til nye løsninger, nye rutiner og nye arbeidsverktøy.  

Hvordan skal din bedrift tilpasse seg den nye tilværelsen?

Vi i Bonefish har i snart 15 år formidlet viktigheten av den digitale tilstedeværelsen, men aldri før har den vel vært så viktig som den er akkurat nå. Gjennom det siste halve året har vi hjulpet flere bedrifter å fornye nettsidene sine, bli synlige med annonser, og få høyere rangering i Google søkeresultater - noe som har vært livsviktig for deres overlevelse gjennom tiden som har vært.

Digitaliser bedriften

Alle som driver butikk i Norge bør ha en digital tilstedeværelse, og gjerne også ha et strategisk forhold til sin tilstedeværelse. Nordmenn vil i lang tid fremover ha andre vaner enn før. Da er det viktig at du er tilgjengelig der de er - nemlig på Internett. Da kan du møte på kundene dine uansett hvor de er, om det er under dyna, på hytta eller i en hengekøye.

Hvordan gjøre dette? Det er mange måter å digitalisere seg på. La oss gi deg noen tips til hvordan du kan fornye bedriften og nå kundene hjemme:

1. Lag nettkurs / nettkonsultasjon

Det første og enkleste du kan gjøre er å skaffe deg et videokonferanseprogram/lisens slik at du kan selge og utføre dine tjenester over nett. Dette fungerer for alle som videreformidler kunnskap, rådgivning og konsultasjoner som ikke krever fysisk tilstedeværelse.  

Vi i Bonefish bruker selv Google Meet. Det fungerer slik at man oppretter digitale møterom, og sender en unik lenke til deltakerne som deretter får tilgang uten å måtte logge seg inn. Vi ser at andre har stor suksess med Zoom. Uansett hva du velger, er det viktigste å å få en digital plattform.

På den digitale plattformen kan dere utføre kundemøter, konsultasjoner, holde kurs og mer. 

2. Lag nettbutikk

Har du fysiske produkter vil en nettbutikk kunne gi deg utrolig mange flere kunder. Du kan selge til hele Norge, og i tillegg kan åpningstidene endres fra 10-18, til å bli døgnåpen! 

En nettbutikk kan være en stor investering, men den kan i gjengjeld gi deg svært mange muligheter. Med få tastetrykk kan du importere produktene til Facebook eller Instagram, og kjøre målrettet markedsføring. Du kan også sende e-post til alle som har vært innom og lagt noe i handlekurven med en 10% rabattkupong for å overtale de til å gjennomføre kjøpet. Dette og utallige mange andre funksjoner kan du få med en nettbutikk.

3. Lag katalog på Facebook

Facebook gir deg muligheten til å legge ut dine produkter som en katalog på Facebook-siden til bedriften. Det er enkelt å opprette, og et flott utstillingsvindu til produktene dine. Du kan enten laste opp produkter manuelt, eller enkelt importere alle fra nettbutikken din. 

Når du har en katalog på Facebook, kan du knytte den til Instagramkontoen din og tagge produkter i bilder, du kan opprette dynamiske annonser som viser tilpassede produkter til personer som har vært inne på nettbutikken din, og du kan lage samlinger av produkter. 

4. Tilby levering

Mange kvier seg for å gå inn i butikker, kjøpesenter og generelt travle områder. Derfor kan du enkelt nå frem til disse ved å tilby f.eks. gratis levering, eller levering helt hjem for en liten sum. Kanskje du kan sykle og levere varene i nærområdet, eller kjøre rundt et par kvelder i uka med leveringer.

5. Vær aktiv på sosiale medier

Vi bruker utrolig mye tid på sosiale medier hver dag. Godt innhold som fenger oppmerksomheten kan nå ut til utrolig mange på sosiale plattformer som Facebook, Instagram, LinkedIn og YouTube.  

Det er en grunn til at tips og råd, morsomme videoer og lærerike DIYs er på topplisten over innhold vi liker. Når vi er på sosiale medier, vil vi bli underholdt, vi vil lære noe nytt, og vi vil føle at vi bruker tiden på noe produktivt. Deler du bare reklame og salg, er ikke dette like interessant for følgerne dine. 

Les mer om innholdsmarkedsføring her.

6. Søkemotoroptimalisering

Et av de beste tiltakene for å nå ut til kunder som er i kjøpsmodus, er når din nettside kommer opp som et søkeresultat når man søker etter din type produkt eller tjeneste. Dette skjer ikke av seg selv. Å ligge på førstesiden av Google krever hardt og langsiktig arbeid. 

Mens de første 5 punktene på denne listen er mer kortsiktige og kan gi raske resultater, er søkemotoroptimalisering en strategisk jobb som vil ta lang tid. Da snakker vi alt fra måneder til år før man ser resultater. Men, når du ligger på førstesiden, er dette en helt uvurderlig markedsføring for din bedrift. 

Les mer om søkemotoroptimalisering her.

 

Er du klar for å ta din bedrift inn i den digitale verden og finne nye steder å nå kunder på? Vi i Bonefish bistår deg gjerne med disse tingene, og finner de rette kanalene og strategiene for din bedrift. Kontakt oss for et uforpliktende møte, og vi løser dine utfordringer.

 

Kontakt oss

Vennligst fyll inn Navn
Vennligst fyll inn E-post
Invalid Input
Vennligst skriv en melding til oss her
Invalid Input

Andre spennende artikler

6 gode nettsider med gratis bilder

Farger sier mer enn du tror

Konkurranser på Facebook: kan du reglene?