Det florerer med “Lik og del”-konkurranser på Facebook, men er det lov?
Oppdatert mars 2021.
Det dukker stadig opp konkurranser fra forskjellige bedrifter og merker i Facebook-feeden vår. Konkurranser på Facebook er en populær og smart måte å markedsføre seg på. Det fører til engasjement, flere følgere, og følgerne føler selv de får noe igjen fra å følge siden din.
Men - langt fra alle er lovlige. Den typiske “Lik og del”-konkurransen er IKKE lov.
Det mange ikke vet er at Facebook har et reglement for konkurranser. Hvis du ikke holder deg til disse reglene kan du i verste fall få siden stengt. Mange av reglene går ut på hvilke krav du kan stille til deltakelse i konkurransen.
I følge Facebooks retningslinjer (per 2021) er dette ting du ikke har lov til å be om:
Formuleringer som "lik og del" er derfor ikke lov, heller ikke «del på tidslinjen din for å delta» eller «del på tidslinjen til en venn for å få flere vinnersjanser» og «tagg vennene dine i dette innlegget for å delta».
Eksempler på ulovlige konkurranser:
Det du derimot har lov til, er følgende:
Dette vil si at du har lov til å kreve en like, kommentar, eller “send melding” for å være med i konkurransen.
Eksempler på lovlige konkurranser:
Les hele reglementet lenger nede.
Disse reglene har Facebook satt fordi de ikke ønsker at nyhetsstrømmen til deres brukere skal fylles opp med diverse konkurranser og innlegg som oppleves som spam. Derfor kan det hende at konkurranser som har “lik og del” i teksten blir slettet automatisk.
I tillegg har Facebook retningslinjer til hvilken informasjon du bør inkludere i innlegget:
I henhold til norsk lov skal du også opplyse om når vinneren blir trukket eller når konkurransen avsluttes.
Du har i teorien lov til å oppfordre til deling/tagging, eller bruke formuleringer som “hvem vil du dele dette produktet med?”, eller “del gjerne med en venn du vil skal vite om dette tilbudet”. Det som er viktig er at dette ikke oppfattes som et krav for å delta i konkurransen. Svært mange ligger ofte i gråsonen her.
I tillegg vil Facebook straffe deg hvis de oppfatter innlegget som oppfordring til tagging. De vil nemlig ikke at brukerne skal oppleve at feeden blir overfylt med tagging i kokurranser - det er bare irriterende.
En morsom konkurranse som engasjerer følgerne og går ut på litt mer enn bare en "like" eller å kommentere "JA", er alltid det beste. Det er morsomt å delta, og flere vil være positive til både konkurransen og din bedrift.
Freia har et godt eksempel på en konkurranse som har engasjert mange av deres følgere. De fikk over 900 kommentarer på innlegget.
Her er det som står om kampanjer i Facebooks reglement (regler for Facebook konkurranse)