Konkurranser på Facebook: kan du reglene?

Konkurranser på Facebook: kan du reglene?

Skrevet: 12. oktober 2017

 Det florerer med “Lik og del”-konkurranser på Facebook, men er det lov?

Oppdatert mars 2021.

Det dukker stadig opp konkurranser fra forskjellige bedrifter og merker i Facebook-feeden vår. Konkurranser på Facebook er en populær og smart måte å markedsføre seg på. Det fører til engasjement, flere følgere, og følgerne føler selv de får noe igjen fra å følge siden din.

Men - langt fra alle er lovlige. Den typiske “Lik og del”-konkurransen er IKKE lov.

Det mange ikke vet er at Facebook har et reglement for konkurranser. Hvis du ikke holder deg til disse reglene kan du i verste fall få siden stengt. Mange av reglene går ut på hvilke krav du kan stille til deltakelse i konkurransen.

Hva er lov og hva er ikke lov i konkurranser på Facebook?

I følge Facebooks retningslinjer (per 2021) er dette ting du ikke har lov til å be om:

  • Dele innlegget/siden for å delta
  • Dele på tidslinjen til en venn for å delta
  • Tagge venner/deg selv i innlegget/på et bilde

Formuleringer som "lik og del" er derfor ikke lov, heller ikke «del på tidslinjen din for å delta» eller «del på tidslinjen til en venn for å få flere vinnersjanser» og «tagg vennene dine i dette innlegget for å delta».

Eksempler på ulovlige konkurranser:

facebook konkurranse ulovlig

Det du derimot har lov til, er følgende:

  • Lik innlegget for å delta
  • Kommenter for å delta
  • Send melding til siden for å delta
  • Lik siden for å delta
  • Sende brukeren til ekstern side for påmelding

Dette vil si at du har lov til å kreve en like, kommentar, eller “send melding” for å være med i konkurransen.

Eksempler på lovlige konkurranser:

lovlig konkurranse på facebook

Les hele reglementet lenger nede.

Facebook vil ikke ha spam

Disse reglene har Facebook satt fordi de ikke ønsker at nyhetsstrømmen til deres brukere skal fylles opp med diverse konkurranser og innlegg som oppleves som spam. Derfor kan det hende at konkurranser som har “lik og del” i teksten blir slettet automatisk.

I tillegg har Facebook retningslinjer til hvilken informasjon du bør inkludere i innlegget:

  • Alt du må gjøre for å delta (lik innlegget, lik siden, kommenter eller en kombo)
  • Om det er begrensninger på hvem som kan vinne (f.eks. alder og bosted)
  • At konkurransen ikke har noen tilnytning til Facebook

I henhold til norsk lov skal du også opplyse om når vinneren blir trukket eller når konkurransen avsluttes.

Oppfordring til deling eller tagging

Du har i teorien lov til å oppfordre til deling/tagging, eller bruke formuleringer som “hvem vil du dele dette produktet med?”, eller “del gjerne med en venn du vil skal vite om dette tilbudet”. Det som er viktig er at dette ikke oppfattes som et krav for å delta i konkurransen. Svært mange ligger ofte i gråsonen her.

I tillegg vil Facebook straffe deg hvis de oppfatter innlegget som oppfordring til tagging. De vil nemlig ikke at brukerne skal oppleve at feeden blir overfylt med tagging i kokurranser - det er bare irriterende.

En morsom konkurranse som engasjerer følgerne og går ut på litt mer enn bare en "like" eller å kommentere "JA", er alltid det beste. Det er morsomt å delta, og flere vil være positive til både konkurransen og din bedrift.

Freia har et godt eksempel på en konkurranse som har engasjert mange av deres følgere. De fikk over 900 kommentarer på innlegget.

freia konkurranse

Her er det som står om kampanjer i Facebooks reglement (regler for Facebook konkurranse)

  1. Hvis du bruker Facebook til å kommunisere eller administrere en kampanje (f.eks. en konkurranse eller et lotteri), er du ansvarlig for at kampanjen gjennomføres på lovlig vis, inkludert
    1. de offisielle reglene
    2. tilbudets vilkår og kvalifikasjonskrav (f.eks. begrensninger etter alder og bosted), og
    3. samsvar med lover og regelverk som gjelder for kampanjen og alle tilknyttede premier (f.eks. registrering og anskaffelse av alle nødvendige tillatelser fra myndighetene)
  2. Kampanjer på Facebook må inneholde følgende:
    1. hver deltakers fullstendige fritakelse av Facebook
    2. erkjennelse av at kampanjen på ingen måte sponses, støttes, administreres av eller har noen tilknytning til Facebook
  3. Kampanjer kan administreres på sider eller i apper på Facebook. Personlige tidslinjer og venneforbindelser skal ikke brukes til å administrere kampanjer (f.eks. «del på tidslinjen din for å delta» eller «del på tidslinjen til en venn for å få flere vinnersjanser» og «tagg vennene dine i dette innlegget for å delta» er ikke tillatt).
  4. Vi kan ikke hjelpe deg med å administrere kampanjen, og dersom du bruker tjenesten vår til å administrere kampanjen, godtar du at du gjør dette på egen risiko.

Kontakt oss

Navn
E-post*
Telefon
Melding
Send

Andre spennende artikler

9 tips for responsivt design

5 webtrender for 2018

Konkurranser på Facebook: kan du reglene?