Dette må du lese om du har en Facebookside!
Sist endret: 16. oktober 2020
Facebook-effekt 2016-rapporten er skrevet av Ståle Lindblad i Areca Social AS, og vil være et must å lese for de som driver en Facebookside eller har planer om å opprette en!
I januar gikk Lindblad gjennom over 200 000 Facebookposter norske virksomheter postet i løpet av 2016. Analysen han har gjort resulterte i rapporten Faceook-effekt 2016. Han har blant annet sammenlignet resultater fra betalt rekkevidde (når du promoterer/sponser en post) og organisk rekkevidde (de du når uten å betale).
“Analysen viser først og fremst at det er et stort avvik mellom den effekten norske virksomheter har på Facebook, og det som beskrives i amerikanske og andre utenlandske artikler.”
Her er 10 viktige funn:
- Lindblad sier at virksomheter ikke er nødt til å betale for å nå sitt publikum på Facebook. I gjennomsnitt vil en bedrift sine poster nå ut til et antall brukere tilsvarende 66,6% av sidens følgere, uten å betale.
- Det er innholdet og publiseringsstrategi som påvirker hvor stor rekkevidde postene får, ikke systematiske variasjoner.
- Videoposter når flest brukere. En video når i gjennomsnitt mer enn dobbelt så mange organisk (77,9%) som bildeposter (32,5%), og nesten tre ganger så mange som linkposter (26,8%). Selv videopostene med dårligst rekkevidde når flere brukere enn gjennomsnittet av de andre typene innlegg.
- Videoposter er den posttypen som gir mest for pengene ved promotering. Videoer som promoteres når rundt dobbelt så mange brukere organisk i motsetning til videoer som ikke er promotert.
- Antall klikk på linkposter er omvendt proporsjonalt med antall likes på posten. Det betyr at poster med mange likes får få klikk, mens poster med få likes får flest klikk. De som er interessert i å drive trafikk til nettsiden må derfor unngå å fokusere på å få likes på postene.
- Mediebedrifter poster mest - hele 47 poster i uken i gjennomsnitt. Dette er stort sett bare linkposter, men derimot får de flere klikk på disse postene enn andre bransjer.
- Restauranter er de som har best effekt av det de poster på Facebook. Lindblad påpeker at de har stort forbedringspotensiale, da de poster veldig lite.
- Sider med få følgere når relativt sett flere av sine brukere enn sider med mange følgere. Sider med mellom 1000 og 5000 følgere når organisk ut til 45% av sine følgere, mens sider med mer enn 100 000 følgere kun når ut til 18% organisk.
- Bilder skaper mest engasjement, og mer enn hver tredje bruker som ser et bilde klikker “liker” på det.
- Linker skaper minst engasjement, hvor kun 5 klikker liker per 1000 visninger.
Kilder:
Facebook-effekt 2016-rapporten
Hans-Petter Nygard-Hanset