Farger sier mer enn du tror
Sist endret: 15. februar 2023
Farge er et fag i seg selv. Det finnes utrolig mange måter farge kan påvirke oss mennesker på. Vi blir både psykisk og fysisk påvirket av farge. Det er bevist at farge har relasjoner til helse og humør. Når du ser en farge, skjer en reaksjonskjede i hjernen. Hormoner blir utløst og trigger følelser som påvirker oppførselen din.
Dine fargevalg vil være noe av det første en besøkende på websiden din legger merke til. Det vil påvirke om personen går kjapt ut igjen eller blir værende på siden. Farger som ikke passer sammen, for mange eller for få farger kan drive folk ut av siden før de i det hele tatt har oppfattet noe av innholdet.
Ønsker du hjelp med nettsiden din?
Farge øker kjennskap til merkevarer
Farge kommuniserer mening, og det er derfor viktig at du er bevisst på hvilket budskap du sender ved å velge en farge over en annen. Det er ikke nok at du “synes det ser bra ut”. Det er bevist at farge øker merkekjennskap med 80%, og fargen du velger vil ha mye å si for hvordan folk vil oppfatte merkevaren din. Tenk på Coca-cola. Det er vanskelig å ikke tenke på den markante rødfargen som hører med. Man kan si den er en like stor del av merkevaren som selve drikken. Fargen rød får frem følelser som begeistring, kjærlighet og lidenskap, og det er akkurat dette Coca-cola vil assosieres med. Vi mennesker foretrekker merkevarer vi lett kan kjenne igjen, og farge er det aller første vi legger merke til.
Her ser du tre store, kjente merkevarer i Norge som alle vekker forskjellige følelser.
Se hvordan nettsiden din ser ut for fargeblinde.
Farger og hva de kommuniserer og representerer
Alle farger vekker spesielle følelser eller oppmuntrer til forskjellige handlinger. Det er viktig å tenke på at det er kulturforskjeller når det kommer til farge, så en farge kan være positiv ladet i Norge, mens den forbundet med negative følelser et annet sted. Et godt eksempel er hvitt. I Norge brukes hvitt i bryllup, mens i India brukes det i begravelser.
Kalde farger
Vi opererer med en kald og en varm fargeskala. De kalde fargene er blå, lilla og grønn og beskriver følelsen av ro. Den blå fargen er kompleks, og forskjellige nyanser av blå gir forskjellige assosiasjoner. Lys blå gir en følelse av ro og fred, mens mørk blå vekker følelsen av tillit, intelligens og sikkerhet. Klar blå representerer styrke og renhet. Blå er den mest foretrukne fargen blant både menn og kvinner, og grønn kommer på andreplass.
Varme farger
Den varme skalaen består av rød, oransje og gul. Disse fargene gir en følelse av varme og lidenskap, men også fare og sinne. Rød er den sterkeste fargen, og den er den internasjonale fargen for stopp. Varme farger kan være intense, så de bør brukes sparsomt.
Fargeskalaen fra varm til kald.
Grønn representerer rikdom, helse, ro og natur. Denne fargen er den enkleste å oppfatte for øyet, noe som gir en avslappende effekt. Grønn er den andre mest foretrukne fargen for både kvinner og menn.
Gul representerer ungdommelighet, optimisme og glede. Gul farger oppmerksomhet, og kan bli slitsomt i store mengder. Bruk derfor fargen sparsomt.
Oransje representerer vennlighet, entusiasme og kreativitet. Fargen oppmuntrer til handling, og er ofte brukt til knapper som “abonner” og “legg i handlekurv”. Oransje tiltrekker seg impulsive kjøpere, og er også ofte brukt i salgsplakater.
Rød representerer lidenskap, energi, tempo, begeistring, ivrighet og fare. Den er effektiv for å trigge sterke følelser. Restauranter og matprodusenter bruker fargen for å stimulere apetitt.
Rosa representerer feminitet, uskyld, sukkersøtt, fertilitet og romanse. Fargen brukes til å markedsføre produkter mot kvinner og unge jenter.
Lilla representerer kongelighet, rikdom, suksess og visdom. Lilla er mye brukt i skjønnhets- og anti aging-produkter. Fargen har en beroligende effekt.
Blå representerer tillit, sikkerhet, stabilitet, fred og ro. Bedrifter og banker bruker blått for å skape en følelse av sikkerhet og tillit fra kunder. Blå er den mest foretrukne fargen for både menn og kvinner.
Brun/beige respresenterer stabilitet og trygghet. Brun og beige er jordens farge, og brukes ofte av økologiske merker. Pass på å ikke bruk fargen over veldig store flater.
Gull representerer rikdom, suksess og velstand. Gull tilfører varme og fylde. I kombinasjon med svart gir fargen en følelse av luksus og eleganse. Ikke bruk for mye av denne fargen, det kan oppleves pretensiøst og overveldende.
Svart representerer makt, luksus, eleganse og sofistikasjon. Svart er brukt til å markedsføre luksuriøse merker for å fremheve profesjonalitet, styrke og presisjon. Fargen kan også assosieres med sorg og ondskap. Svart er teknisk sett ikke en farge, men fravær av farge.
Hvit representerer fred, renhet, stillhet, hygiene, åpenhet og godhet. Hvit er heller ikke en farge, men er, i motsetning til svart, sammensetningen av alle farger!
Grå representerer nøytralitet, enkelthet, ro, fremtid og logikk. Fargen mangler følelser, og er mye assosiert med teknologi, industri, presisjon, kontroll, kompetanse og eleganse.
Trenger du å fornye din profil? Ta kontakt for et kreativt, uforpliktende møte med oss.
Hvordan finne fargepalett til nettsiden din
Velg hovedfarge og aksentfarge
Når du skal finne en fargepalett til nettsiden din finnes det verktøy som kan hjelpe deg. Hovedregelen er å velge én hovedfarge, og deretter opp til 3-4 aksentfarger. Aksentfarger skal ikke skape kontrast til hovedfargen, men heller fremheve den. Disse fargene er fine å bruke på undertitler, mindre viktige knapper og lenker, eller som bakgrunn i tekstbokser. Det finnes to enkle måter å finne aksentfarger på.
- Den første er å bruke samme nyanse som hovedfargen, bare i andre farger. Hvis hovedfargen din er lys blå, kan du finne andre farger med samme mengde hvit i seg. Dette skaper et harmonisk inntrykk selv om fargene er alt fra gul til rosa.
- Den andre måten er å velge samme farge, men i forskjellige nyanser. Hvis du da har lys blå som utgangspunkt kan du bruke farger helt fra himmelblå til marineblå.
Adobe Color CC er et gratis og enkelt verktøy du kan bruke for å finne en fargepalett.
Finn andre farger i samme nyanse. Finn farger fra et bilde.
- Bruk din hovedfarge som utgangspunkt. Finn fargekoden og lim den inn i HEX-boksen i midten. Da vil det komme opp noen komplementære farger i boksene på begge sider. Du kan finne fargekoden ved å bruke fargevelger eller å laste opp et bilde her. Du kan også bruke Material Design for å velge en farge. I stedet for å bruke fargekode kan du også laste opp et bilde. Verktøyet vil automatisk plukke ut fem farger som passer sammen.
- Til venstre vil du finne en “Fargevelger”. Klikk på de forskjellige valgene og finn fargepaletten du liker best.
- Du kan finjustere fargene ved å “dra” i fargene i fargesirkelen.
- Så er det bare å kopiere fargekodene som står under.
Få inspirasjon på Material Design.
Velg bagrunnsfarge på nettsiden
Det siste du må tenke på er hvilken bakgrunn du vil ha. Å velge bakgrunn kan føles litt som å velge farge på veggene i stua hjemme. Fargen må være “rolig” nok til at du kan være i rommet i flere timer uten å blir overveldet av fargen. Du vil ikke irritere besøkende på nettsiden din, men du vil heller ikke virke kjedelig.
Skal fokuset være på det du tilbyr av produkter og tjenester, og du bruker mange illustrerende bilder, vil det lønne seg med en hvit eller nøytral bakgrunn. Dermed vil ikke bakgrunnen ta oppmerksomheten fra innholdet. For andre merkevarer kan det passe seg med store flater av farger. Dette passer godt til design, mote, restauranter, skjønnhet og andre kreative industrier. Husk alltid å sørge for nok kontrast mellom bakgrunn og tekst/innhold så det blir lett å lese.
Nå håper jeg du føler deg mer rustet til å finne riktig fargepalett. Husk å være konsekvent i fargebruken for å skape en gjenkjennelig merkevare, og velg en hovedfarge som vekker riktig følelser.
Ta kontakt i dag for et uforpliktende og kreativt møte med oss om du er ute etter å friske opp eller fornye profilen din. Vi gleder oss til å høre fra deg.
Kilder:
Vanseo Design
Gule Sider
Website Builder Expert
Vandelay Design
Edubirdie