Hvor skal du plassere logo på en nettside?
Sist endret: 04. januar 2022
Logoen er klar, produktet er klart, og nå mangler du bare en nettside. Du er selvfølgelig stolt over logoen og vil vise den frem, men hvor skal du plassere den?
Svaret er så enkelt som dette: øverst til venstre. Plassering av logo øverst til venstre er et av få elementer som går igjen i nesten alt av webdesign. Med utgangspunkt i en studie gjort av Nielsen Norman Group (NNG) skal vi forklare deg hvorfor.
Det er tre hovedgrunner til å plassere logoen øverst til venstre:
- Vi leser fra venstre til høyre, så vi ser av natur på venstre side av skjermen først.
- Tradisjonelt sett har logoen alltid hatt en fast plass øverst til venstre, og folk forventer å finne logoen der.
- Brukerne har 89 % større sjanse for å huske en logo som er plassert øverst til venstre enn en som er plassert øverst til høyre. Dette gir maksimal merkevarebevissthet.
Enkel navigasjon og merkevarebevissthet er to punkter som bør være høyt prioritert når man designer en nettside, og jo mer det fraviker fra normen, jo verre blir brukervennligheten og merkevarebyggingen.
NNG skriver at en venstrestilt logo er behagelig for en bruker, men på grunn av at det er en så langvarig tradisjon er det fristende å gjøre det motsatt for den som vil være litt utenfor boksen eller nytenkende.
Venstrestilt vs høyrestilt
I NNGs studie viste de nettsider for fire hoteller til 128 deltakere. Halvparten av deltakerne ble vist nettsider som hadde logo (og meny hvis den var vertikal) på venstresiden, og den andre halvparten ble vist en manipulert versjon hvor logo var plassert til høyre.
Underveis skulle de vurdere om hotellet virket innbydende, unikt, moderne og om de ville bo der. Til slutt fikk de en liste over 10 hoteller og ble bedt om å velge ut hvilke av disse de hadde sett og vurdert tidligere.
Resultatene viser at for de som så en venstrestilt logo kjente igjen merket med 39 %, og de som ble presentert en høyrestilt logo kjente igjen merket med bare 21 %. En venstrestilt logo gav altså 89 % bedre merkevarebevissthet!
Høyrestilt logo - unikt og nytenkende?
NNG undersøkte også om brukernes oppfatning av nettsidene var forskjellige - ville brukerne synes sidene med en høyrestilt logo var mer unik og moderne?
Svaret er nei.
Studien viser så og si ingen forskjell på hvordan deltakerne rangerte nettsidene.
Midtstilt logo
Ingen regel uten unntak. Noen ganger er det greit å bryte reglene, så lenge det ikke ødelegger brukervennligheten og man har en grunn. For mange kan det være riktig å ha en midtstilt logo, hvis mye av innholdet ellers på siden er midtstilt, for eksempel.
En midtstilt logo passer for de som har en symmetrisk logo eller et emblem. Det er også viktig at balansen opprettholdes med at menyen er like bred på hver side av logoen. Derfor velger mange å bruke kun emblemet og ikke logoversjonen med tekst ved siden av.
Det som derimot er viktig når man har en midtstilt logo er å ha en tekstversjon av hjemknappen i menyen, og ikke bare avhenge av at brukere skjønner hvor de skal klikke for å komme til forsiden.
I en annen studie av NNG var det 6 ganger så vanskelig for brukere å komme seg til forsiden med ett klikk med en midtstilt logo og uten en egen hjemknapp. Les om studien her.
Logoen som hjemknapp
Logoens funksjon på en nettside er ikke kun for merkevarebevissthet. Den fungerer også til orientering for brukeren for å huske hvilken nettside man besøker/hvilket firma som står bak, i tillegg til at den (nesten) alltid fungerer som hjemknapp.
Dette betyr likevel ikke at man skal droppe “Hjem” i menyen.
En liten undersøkelse utført av Bonefish viser at ikke alle forstår at logoen er en hjemknapp. Vi spurte et utvalg mennesker: “Når man klikker på en logo øverst på en nettside: skjer det da ingenting, eller skjer det noe - i så fall, hva?”.
Noen av svarene vi fikk var:
- “Da skjer en oppdatering av siden”. Halvveis riktig, for om man er på forsiden skjer jo det. Men er man på en underside stemmer ikke dette.
- “Får info om bedriften bak logoen” og “Det kommer opp informasjon, sånn “om oss””. Dette stemmer ikke.
Vi konkluderer med at det er det tryggeste og beste valget å plassere logoen til venstre og i tillegg ha en egen hjemknapp. Ikke bare fordi det er tradisjon, men rett og slett fordi det er mest funksjonelt, og det er det brukeren forventer. Det sørger også for maksimal merkevarebevissthet.
Trenger du hjelp med design av din nettside? Ta kontakt med oss for et uforpliktende møte.
Kilder:
NNG - Website Logo Placement for Maximum Brand RecallWebsite Logo Placement for Maximum Brand Recall
NNG - Centered Logos Hurt Website NavigationCentered Logos Hurt Website Navigation