Skip to main content
Hva er en profilmanual og hvorfor bør alle bedrifter ha en?

Hva er en profilmanual og hvorfor bør alle bedrifter ha en?

Sist endret: 12. mars 2024

En profilmanual er et dokument som inneholder flere elementer som til sammen skaper bedriftens visuelle profil. Den inneholder typisk regler for logobruk, fargepalett, valg av fonter og maler for brevark, visittkort og andre trykksaker. Hvorfor er denne så viktig?

Rød tråd

Den viktigste jobben profilmanualen gjør - er å sørge for en rød tråd i alt av materiell. Det gjelder alt fra webside til brosjyre, til arbeidstøy og firmabil.

Når logo, farger og grafiske elementer brukes konsekvent skaper du en visuell identitet.

Samtidig som du utstråler en unik identitet utad, vil det også skape samhold og tilhørighet blant ansatte.

Den visuelle identiteten skal gjenspeile selskapet og deres verdier. Man kan knytte følelser og tillit til farge og form. Tenk over hva de forskjellige fargene representerer, og hvordan din bedrift ønsker å fremstilles. Når dette er satt ned i et sett med regler vil du oppleve at:

  • Det er mye enklere og raskere å utforme nytt materiell
  • Alt materiell har en rød tråd og oppleves profesjonelt

Gjenkjennelseseffekt

Når du har kontroll på bedriftens identitet og bruker den konsekvent i materiell på websiden, i butikken, på menykort, skilt, arbeidsklær, på firmabilen - ja, det meste - vil du oppleve at det har en gjenkjennelseseffekt. 

Vi mennesker oppfatter visuelle uttrykk opptil 60.000 ganger raskere enn tekst.

Det har derfor mye å si om du har en unik profil når en potensiell kunde går forbi en reklameplakat, scroller forbi på Facebook eller leser en avisartikkel med din annonse på. 

Personen vil ikke nødvendigvis huske budskapet, men din visuelle identitet blir lagret i underbevisstheten og personen kan ved senere anledning oppfatte din profil som gjenkjennbar og trygg. 

Les også

Les mer om profilering og branding

Skap et brand

Ved å ha en unik identitet blir din bedrift en merkevare. Dine ansatte vil bære logoen stolt på brystet, og lojalitet og tillit blant de ansatte vil øke. Det er noe spesielt ved det å være en del av et brand. Profilen strekker seg helt ned til hva de ansatte går i, hvordan deres LinkedIn-profil ser ut, m.m. Skap en identitet og merkevare de kan være stolte av.

Det praktiske ved profilmanual

Når du har en profilmanual er det enklere å utforme nytt markedsmateriell. Uttrykket, grafiske elementer, farger og fonter er allerede satt, og det vil derfor være både raskere og billigere å lage nye brosjyrer, annonser og plakater.

Profilmanual er noe alle bedrifter bør ha, og holde seg til. En visuell identitet er nødt til å følge regler for å oppnå den røde tråden og gjenkjennelseseffekten.

Ta kontakt med oss om du trenger profilmanual eller en oppfrisking av din gamle.

 

Vårt team

Design er en av spydspissene til Bonefish, og noe vi setter stolthet i. Vårt designteam jobber med de små nyansene for å oppnå det riktige uttrykket for din bedrift.
Sanne Olsen
Kyrre Amundsen

Kontakt oss

Navn
E-post *
Telefon
Melding