Skip to main content
Hvordan jobbe strategisk med innhold på nettsiden

Hvordan jobbe strategisk med innhold på nettsiden

Sist endret: 12. mars 2024

“Innhold på nettsiden din er viktig”. Det har du sikkert hørt mange ganger. Dette blogginnlegget er for deg som ikke har så mange ideer til hva du kan skrive om på nettsiden. I tillegg gir vi en god forklaring på hvorfor innhold bør være en del av din markedsstrategi.

Først, hvorfor er innhold viktig?

  1. Innhold er viktig for å rangere bra i søkemotorer som Google osv på viktige nøkkelord for din bedrift. Bruk av riktige nøkkelord og fraser på dedikerte undersider om temaet vil gjøre nettsiden din mer synlig i Google i det organiske søketreffet. Det vil si at Google vurderer din side til å være et godt treff for det målgruppen din søker på, og siden vil oppleves troverdig, nyttig og relevant.
  2. Besøkende på nettsiden din bruker naturligvis mer tid på siden din om det er mer innhold å konsumere i form av tekst, bilder, video, lyd, infografikk osv. Dette vil også gi deg en bedre score hos Google.
  3. Ved å dele nyttig innhold kan nettsiden være en kilde til inspirasjon. Den kan generere varme leads, i tillegg til å kun være opplysende om dine produkter eller tjenester, og sånn sett være en selger som jobber døgnet rundt, gratis.
  4. Innholdet du produserer kan du gjenbruke. Du kan dele det i sosiale medier og du kan lenke til innholdet på andre undersider på nettsiden. Dine selgere kan bruke godt innhold i salgsprosesser for å demonstrere hvordan kunden kan løse et problem eller forklare et tema. Sider med ofte stilte spørsmål kan spare deg for mye tid i hverdagen til gjentakende spørsmål fra potensielle kunder, eller eksisterende kunder. Innhold er nyttig!

Skriv noe med verdi for din målgruppe

Når du har skjønt hvorfor innhold er viktig, trenger du tips til hva du kan skrive om. Det holder ikke bare å skrive mye tekst eller skrive om ting du selv synes er spennende. Det er viktig å treffe målgruppen. Tenk over hva målgruppen din lurer på, trenger tips om eller bryr seg om. At dere har landet en ny kundekontrakt eller nye lokaler er som regel veldig lite interessant for andre enn dere selv.

Er dine produkter/tjenester for småbarnsfamilier? Lag tips og råd som kan gjøre hverdagen enklere eller aktiviteter for barn. Se for eksempel hvordan vi jobber med innhold for Mine Navnelapper her.

Jobber du med elsikkerhet? Da kan du gi tips og råd om generell brannsikkerhet og lære dine kunder om hvilke typer jobber de kan gjøre selv, og hva de må bruke faglærte til. Se eksempel på hvordan vi jobber med innhold for Elsjekk her.

Konkrete tips til innhold på nettside

  1. Landingssider for alle tjenester og produkter. Det første man bør fokusere på når man jobber med innhold er å få på plass tekst om alle produkter og tjenester, slik at disse har dedikerte sider.
  2. Ofte stilte spørsmål - Dette er for mange enkelt å lage innhold til. Mange bedrifter får gjentakende spørsmål, dette kan du samle opp på én side som du kan referere til i din e-postsignatur eller gjøre synlig på nettsiden din. Dette kan spare deg tid i hverdagen.
  3. Tips og råd innen din bransje. Du sitter på mye kunnskap om egen bransje. Dette bør du dele på nettsiden i en fagblogg, inspirasjonsblogg etc. Her kan du dele kunnskap, men også innhold som treffer målgruppen på andre måter. Det viktigste er at du treffer din målgruppe. Og, når målgruppen din først er inne og leser en artikkel på siden din, sørg for at du har knapper i bunn eller underveis i teksten som tar de til produktsider eller andre salgsaktiviteter. Innhold i en slik sammenheng kan også gjerne være i form av podcast eller video.
  4. Miljø og helse er viktige temaer. Mange kunder bryr seg om hvordan leverandørene arbeider med HMS og miljø. Produser innhold som forklarer hvordan dere jobber med disse temaene og hvilken effekt det har på arbeidsplassen.
  5. Presenter menneskene bak bedriften. Vi mennesker er nysgjerrige og liker å vite hvem vi handler fra. Presenter ansatte på nettsiden med profilbilde og en beskrivelse, lang eller kort. 
  6. Ordliste. Har din bransje en hel del vanskelige ord eller forkortelser kan det være en idé å ha en ordliste på nettsiden som forklarer alle begrepene.

Les også
Våre 9 beste tips for å skrive god tekst på nett.

Stategisk arbeid med innhold

Når du arbeider med markedsføringsaktiviteter for bedriften din, bør arbeidet alltid inngå i en strategi. Å jobbe strategisk med innhold vil innebære en plan på når innholdet skal publiseres, og hvor, og ikke minst hvilken type innhold det skal være og hvilken målgruppe du skal nå. Dette er ting som bør noteres ned i en strategi før du begir deg ut på innholdsproduksjon.

Det er viktig å vite hvem du utarbeider innhold for. Slik når du best ut til målgruppen. Still deg noen spørsmål om hva målgruppen er opptatt av, og hvilke spørsmål du ofte får. Dette kan inspirere deg til tema å skrive om. Hvilke utfordringer kan du løse for målgruppen, eller hvilke råd kan du gi målgruppen som vil forbedre deres situasjon?

En publiseringsplan kan med fordel gå flere måneder frem i tid. Ved å planlegge godt frem i tid vil du også rekke å lage innhold som passer til forskjellige årstider eller merkedager som din målgruppe er opptatt av. Her vil det også være viktig å vite hvilke kanaler du skal benytte deg av for å spre innholdet, samt tidspunkter å publisere på. Så vil ikke muligheter komme som julekvelden på kjerringa!

Behøver du hjelp med innhold og strategi?

Innhold på en nettside kan, som du ser, være mangt. Start med det viktigste for deg, og jobb derfra. Er du usikker på hvor du skal starte, eller trenger hjelp å skrive innholdet? Da kan du kontakte oss. Vi har lang og god erfaring med alt fra tekstforfatting til strategi, og kan bistå deg med alle dine markedsføringsaktiviteter.

Vårt team

Vår team på innholdsproduksjon har god og relevant erfaring med å forfatte tekster og skape innhold for forskjellige typer bedrifter.
Sanne Olsen
Fredrik Enevold

Kontakt oss

Navn
E-post *
Telefon
Melding