Når du gjør et søk i Google, kan du få opp flere millioner søkeresultater. Men hva er annonser og hva er et organisk søkeresultat, og hvordan kan du utnytte synergien mellom disse?
Et søkeresultat er en lenke (med en tilhørende, kort tekst) til en side som Google velger å vise deg basert på relevansen til ordet eller setningen du søker på.
Når du gjør et søk på f.eks. “sykkelstativ” i Google vil du få 735 000 søkeresultater. I tillegg får du opp annonser fra bedrifter som har valgt å annonsere på dette søkeordet. Her er de ni første resultatene som kommer opp på søkeordet “sykkelstativ”:
Siden med søkeresultater på Google er oppdelt slik: 0-4 søkeordsannonser øverst, deretter 10 organiske søkeresultater, og 0-4 annonser i bunn. I tillegg ligger det noen ganger kart og Google shopping-resultater blant søkeresultatene.
Søkeordsannonser er det som ligger øverst i søkeresultatene i søkemotoren.
Søkeordsannonser ligner på et organisk søkeresultat, og det er derfor mange som ikke greier å skille de fra hverandre - hele 46 % ser ikke forskjell (ifølge Instapage). Det er derimot ett element som alltid skiller disse, og det er at søkeordsannonsene er merket med ordet “Annonse” i en liten boks.
Søkeordsannonser fungerer etter PPC-modellen (Pay Per Click).
Det vil si at bedrifter betaler hver gang en bruker klikker på en annonse. Dette er en rask måte å skaffe trafikk på, da du vil være synlig i søkeresultatene på relevante søkeord for deg. Klikkprisen er billigere jo bedre landingssiden er. Hastighet, innhold og mobilvennlighet er blant elementene som spiller inn.
Ofte har søkeordsannonser også det som kalles utvidelser. I Google Ads kan du sette opp utvidelser som klikkbart telefonnummer, adresse, lenker til tjenester eller produktkategorier, med mer. Noen ganger har også organiske søkeresultat slike utvidelser.
Les mer om søkeordsannonser her.
Et organisk søkeresultat kan du ikke betale deg til. Det må du fortjene gjennom å arbeide med nettsidens innhold og tekniske innstillinger, for å gjøre siden mest mulig relevant og brukervennlig for kunden.
Dette arbeidet kalles søkemotoroptimalisering, ofte forkortet til SEO (av engelske Search Engine Optimization). Les mer om søkemotoroptimalisering her.
Google er avhengig av å ha brukere for å tjene penger. Da er det viktig at de organiske søkeresultatene er gode, slik at brukerne kommer tilbake og bruker søkemotoren igjen og igjen.
Google tråler alle verdens nettsider hele tiden. Flere hundre faktorer påvirker hvilke nettsider de vurderer som mest relevant for søkeordet. De viktigste er hastighet og sikkerhet på siden, godt innhold, mobilvennlighet og metatags.
Brukeren kan derfor som oftest stole på at de organiske søkeresultatene på side 1 på Google er av aller høyeste relevans.
Hvordan skal du som bedrift forholde deg til dette?
Svært mange hopper rett over søkeordsannonsene og blar ned til de organiske søkeresultatene. Vi vet at hvem som helst kan betale for å ligge på topp på Google. Det organiske søkeresultatet er rett og slett mer troverdig.
Men - er du i kjøpemodus kan det hende det betalte søkeresultatet er mer relevant enn det organiske. Det hele kommer an på hva du søker etter.
Her er to scenarioer i samme kundereise:
Hva bør du satse på: organisk trafikk eller betalt trafikk? Vi mener de fleste bør gjøre begge deler. Det er flere grunner til dette:
Vi kan hjelpe deg med en helhetlig strategi for annonsering, SEO og innholdsmarkedsføring som vil gi deg synlighet på nett. Ta kontakt i skjemaet under: