5 gode grunner for hvorfor du bør starte med innholdsmarkedsføring

5 gode grunner for hvorfor du bør starte med innholdsmarkedsføring

Skrevet: 04. november 2021

Innholdsmarkedsføring handler om mer enn å bare reklamere for dine produkter eller tjenester. Du skal først og fremst skape og dele innhold som vil være av interesse for dine potensielle kunder. I dette innlegget vil vi gi deg 5 gode grunner for hvorfor din bedrift bør starte med innholdsmarkedsføring.

1. Markedsføring er lite effektivt uten godt innhold

Mange bedrifter bruker i dag penger på markedsføring og annonsering på nett. For at annonsen skal vekke interessen til kunden og generere kjøp er godt innhold veldig viktig. Både annonsen og siden den linker til må ha et godt og forståelig innhold som gjenspeiler hverandre. Hvis innholdet som blir presentert for kundene ikke oppfyller et behov vil de sannsynligvis ikke gjennomføre et kjøp. Du kan altså bruke så mye penger du bare vil på markedsføring av din bedrift, men likevel ikke få noe igjen for det hvis du har lite eller dårlig innhold.

Les også
Derfor er nettsiden din viktigste markedsføringskanal.

2. Du viser at du prioriterer kundens behov fremfor dine salg

Med godt og forståelig innhold som er relevant og nyttig for dine kunder viser du at du prioriterer kundens behov fremfor dine salg. Innhold som tilbyr kundene noe verdifullt og som ikke oppleves som forstyrrende eller direkte reklame, er med å skape en relasjon mellom deg og kunden. I stedet for å snakke til kunden, snakker du ved bruk av innholdsmarkedsføring med kunden. Innhold som er hjelpsomt eller løser et problem for kundene kan gjøre at de får lyst til å handle hos deg.

3. Kunden får se hvem du er og at du er til å stole på

Visste du at “Om oss”-siden ofte er en av de mest besøkte på en nettside? Det forteller oss at folk er interessert i å bli bedre kjent med og vite hvem det er de handler fra. Dette er i seg selv et godt argument for å starte med innholdsmarkedsføring. Innhold med originalitet og kvalitet vil vise kundene at du vet hva du snakker om og at du er en trygg, kunnskapsrik, relevant og oppdatert aktør i markedet. Det vil rett og slett bidra til at kunden stoler på at du vet hva du snakker om.

4. Du får høyere rangering i Google

Målrettet jobbing med innholdsmarkedsføring vil gi deg høyere rangering i Google. En nettside med nytt og godt innhold som oppdateres jevnlig vil bli lagt merke til av Google og algoritmene vil dermed sørge for å løfte deg oppover på søkeresultatene. Google vil også vurdere kvaliteten på innholdet ditt, så her er det viktig å ha fokus på rettskriving og tekster av god kvalitet.

5. Det vil sørge for jevnlig trafikk inn til nettsiden din

I tillegg til å bruke penger på å markedsføre innholdet ditt vil godt innhold i seg selv sørge for at du får jevnlig trafikk inn til nettsiden din. Innhold som blogginnlegg, nyhetsartikler, bilder, videoer, oppskrifter og guider er perfekt til å dele i sosiale medier der brukere er opptatt av å bli underholdt eller få interessant informasjon som er viktige for dem. Treffer du riktig med godt innhold om noe aktuelt, lærerikt eller morsomt kan du også oppleve at innholdet deles, skaper dialog og spres videre. Slik kan du med godt innhold plutselig nå ut til mange flere brukere enn du hadde forventet.

Les også
Hvordan jobbe strategisk med innhold på nettsiden..

Trenger du hjelp med å komme i gang med innholdsmarkedsføring? Vi i Bonefish hjelper våre kunder hver dag med å skape godt og relevant innhold som når ut til deres potensielle kunder. Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat. 

Vårt team

Vårt team på innholdsproduksjon har god og relevant erfaring med å forfatte tekster og skape innhold for forskjellige typer bedrifter.
Ida Nordfjell Hofstad
Marina Sandland Erlandsen