Hvordan overleve som ny bedrift?
Sist endret: 31. mai 2023
I første kvartal 2017 ble det registrert over 17 000 nye bedrifter, men kun 4600 av disse vil være i drift om fem år i følge statistikk fra SSB. Hva er det som skal til for å overleve?
Etter fem år i drift er det kun 3 av 10 nyoppstartede bedrifter som overlever.
I 2009 ble det etablert 42 069 foretak. I 2014 år var bare 11 546 av de fortsatt aktive (SSB). Dette utgjør en overlevelsesgrad på 27 prosent. I første kvartal 2017 ble det registrert over 17 000 nye bedrifter, som er en oppgang på nesten 6 prosent fra 2016. Her er det du bør tenke på som ny bedriftseier.
MANGLER FORRETNINGSPLAN
Aftenposten hevder at uflaks, dårlig økonomistyring og mangel på forretningsplan er blant grunnene til at 7 av 10 bedrifter avvikles innen fem år. Mange bedrifter hopper over å lage en forretningsplan, og sliter dermed når de står overfor utfordringer og problemstillinger de ikke har tatt hensyn til eller tenkt over på forhånd.
Markedsstrategi og konkurranseanalyse
I Karrierestart.no sin oversikt over hva du må ha med i forretningsplanen din er markedsstrategi og konkurranseanalyse to av syv punkter. Disse punktene mener vi er helt nødvendig for å overleve.
- I en markedsstrategi skal du finne ut hvilket marked og målgruppe(r) du skal nå ut til, hvordan du skal kommunisere budskapet ditt ut til målgruppen, og hvilke markedsføringsaktiviteter du skal gjøre.
- Konkurranseanalysen forteller hvem dine konkurrenter er, og hvilke fordeler og svakheter du har i forhold til de.
- Markedsføring er vanskelig
I Dagens Næringsliv 30.10.14 sier brødrene og gründere Alexander og Sebastian Salvesen Adams at det ikke holder å bruke hele døgnet på å jobbe med et produkt du selv synes er fantastisk.
- Markedsføring er vanskelig. Du er helt avhengig av andre når det kommer til markedsføring. Det er ikke som andre oppgaver. Du kan ikke bare stå opp ekstra tidlig om morgenen og få jobben gjort selv, sier Alexander til DN.no.Du er nødt til å forholde deg til den digitale utviklingen og være tilstede på nett, samt bruke det til din fordel. Dropper du markedsstrategien har du mindre sjanse for å overleve, og du risikerer å stå der med produktet i hånden og kun Facebook-vennene dine vet om det.
Gjøre jobben selv, eller sette den bort?
Det er få som verken har tid eller ønsker å gjøre markedsføring selv. Mange mangler dessuten kompetanse. Hvordan setter du opp en kampanje i Google AdWords? Hvordan skal du nå ut til potensielle kunder på Facebook? Hvilke sosiale medier bør du være på? Har du tenkt på om du trenger en blogg?
Vi ser ofte at små bedrifter ønsker å spare penger og gjøre mest mulig selv i en oppstartsfase. I ettertid kan det vise seg at tiden de har brukt på dette ikke har lønt seg i det hele tatt. Uten riktig kunnskap og forståelse vil ikke en fersk bedriftseier verken se eller innse at nettsiden kanskje er vanskelig å navigere, eller at annonsene ikke er tilpasset målgruppen. Dermed går mange kunder tapt til konkurrenter.
Ekstern markedsavdeling
Et digitalbyrå som Bonefish vil være en perfekt partner for deg som ikke har råd til å ansette en dedikert markedsføringsansvarlig på heltid. Vi er din eksterne markedsavdeling, og har kompetansen og erfaringen som trengs for at din bedrift skal lykkes.
5 punkter du må ha i din markedsstrategi
Det første du bør gjøre er å finne ut hvem din målgruppe er. Deretter bør du kartlegge dine konkurrenter for å se hvilke fordeler eller egenskaper du har som skiller deg ut. Etter å ha kartlagt disse bør du se på disse fem punktene:
1. En god webside
Websiden er gjerne første stedet en potensiell kunde møter din bedrift. Her er det svært viktig å gi et godt førsteinntrykk. Godt webdesign fremmer budskapet ditt, skaper riktig stemning, vekker riktige følelser og kommuniserer hvorfor kunden skal velge akkurat deg. Vi har over 10 års erfaring med webdesign, og sørger for at din side er mobilvennlig, lesbar og lett å navigere.
2. Innhold
En nettside er bare et tomt skall uten innhold. Skal du fange kunden, er du nødt til å ha godt innhold på siden din som er relevant for kunden. Hva trenger du av informasjon? Vil en bedriftsblogg være en god idé? Trenger du hjelp med tekst bistår vi med egen tekstforfatter.
3. Søkemotoroptimalisering (SEO)
En god SEO-jobb vil gjøre deg synlig på Google og gjør deg svært konkurransedyktig. Det kan ta måneder før man ser resultater fra en slik jobb, men det er noe som gir svært god avkastning. Organiske søk holder i nesten alle tilfeller lengre på kunden enn et klikk fra en annonse.
4. Annonsering
Annonsering er den korteste veien til å bli sett. Setter du av et budsjett til annonsering er det viktig å bruke pengene riktig. Vi sørger for å nå ut til din målgruppe, og legger pengene der vi ser at du oppnår best effekt.
5. Sosiale medier
Undersøk hvor det vil være fordelaktig å være av sosiale medier. Facebook, LinkedIn, Instagram og YouTube er noen av alternativene du bør se på. Facebook og LinkedIn er de to viktigste mener vi, og du bør tenke over hvilke aktiviteter du skal gjøre her.
Trenger du hjelp med dette?
Vi arbeider med små og mellomstore bedrifter hvor vi ser vi kan utgjøre en forskjell. Våre kunder bruker oss som en ekstern markedsavdeling der vi assisterer med kreative hoder og innsikt i verktøy som du trenger for å markedsføre deg og for å vokse.
Ta kontakt i dag for et uforpliktende møte. Vi gleder oss til å høre fra deg!