Skip to main content
Tips til julekalender på sosiale medier før jul

Tips til julekalender på sosiale medier før jul

Sist endret: 04. april 2021

Jula nærmer seg med stormskritt! Har du glemt å planlegge aktiviteter for sosiale medier denne måneden, eller bare trenger noen tips til hvordan du kan engasjere dine følgere i førjulstida?

Vi skal gi deg noen tips du kan bruke på Facebook eller Instagram frem til jul. Det er ikke for sent å starte enda.

Julekalender på Facebook eller Instagram

Julekalender er noe svært mange har et forhold til. Det er noe man kanskje vokste opp med, og det er en morsom måte å telle ned til julaften på. Vi skal presentere to forskjellige måter å arrangere julekalender på sosiale medier.

1. Julekalender med premier

Konkurranser er svært populært på Facebook og Instagram. Folk elsker å ha sjansen til å vinne noe de har lyst på. Lager du konkurranser (luker) med lav terskel for å melde seg på, er du garantert å få mange som melder seg på. Konkurranser er også en smart måte å markedsføre seg på, da du vil sitte igjen med flere likes, følgere eller personer som vet om deg og din bedrift.

Vi anbefaler å lodde ut premier fra egen produktkatalog. Etter hvert som folk melder seg på konkurransen får produktene dine mye gratis reklame.

Du trenger ikke å gi bort noe hver dag, du kan også trekke vinnere hver søndag i advent, for eksempel.

Tips til 5 konkurranser:

  • Et bilde av produktet/tjenesten/opplevelsen man kan vinne, og for å delta må man svare på et spm. Det kan for eksempel være noe relatert til produktet: “Hva heter dette produktet?” eller “Hvor mange farger finnes dette produktet i?”.
  • Du kan også spør: “Hva er det beste med julen?” eller “Når pynter du juletreet?”. Slike spørsmål kan føre til mye engasjement, da det er mange forskjellige svar.
  • Et bilde hvor deler av produktet er halvveis skjult (for eksempel dekt av snø eller innpakket i julepapir), og hvor deltakerne må gjette hvilket produkt det er for å delta.
  • Et bilde av produktet man kan vinne, med instruks om hva man må gjøre for å vinne, som for eksempel “Lik siden og kommenter JA for å delta”.
  • På Instagram er det lov å be om tagging av venner, og dette er veldig effektivt her. På Instagram kan du da skrive “Lik bildet/følg oss og tagg to venner for å delta”.

Vi anbefaler å bruke bilder som gir julestemning!

Kan du alle reglene for Facebook-konkurranser? Les mer her.

2. Alternativ julekalender

For deg som kanskje ikke har så mange produkter å lodde ut eller som ikke driver med salg mot privatpersoner kan en alternativ julekalender være en idé.

En slik kalender kan være kreativ, morsom og skape like mye engasjement som julekalendere med premier. Vi har tips til julekalendere som ikke koster mye, og som heller ikke tar mye tid.

5 alternative julekalendere:

  • Presenter én kollega hver dag frem til julaften. For en morsom vri, få personene til å ha på seg en nisselue eller en annen julerekvisitt.
  • Del ett tips innen din bransje hver dag.
  • Driver du et konditori, bakeblogg eller lignende kan du dele oppskrifter på julekaker eller andre gode ting å lage til jul.
  • Lag en mini-dramaserie. Finn på en typisk julekalenderhistorie, og legg ut et klipp hver dag (eventuelt i færre episoder). Dette kan du filme med mobilen, og kollegaene dine kan være skuespillere. Bli inspirert av julekalendere dere har sett på TV før, eventuelt kan dere gjøre en parodi på en kjent julekalender! (Denne er nok en del mer tidkrevende enn de andre tipsene)

Lykke til!

Vil du abonnere på bloggen vår? Meld deg på her.

Kontakt oss

Navn
E-post *
Telefon
Melding