Hvorfor du bør ha en bedriftsblogg
Sist endret: 04. april 2021
Du forbinder kanskje blogging med rosabloggere og mote - så hvorfor skal din bedrift drive med noe sånt? Det skal vi forklare deg i dette blogginnlegget.
“Content is king”. Det har du sikkert hørt mange ganger før, men vi sier det en gang til. Vi mennesker elsker underholdende, nyttig og lærerikt innhold på nett.
Selg din kunnskap
Blogging sørger for mye trafikk til nettsiden din og skaper interesse for din bedrift. I en blogg skal du ikke direkte selge dine produkter og tjenester. Du skal selge din kunnskap.
En blogg er en plattform hvor du kan vise kunnskap og dele nyheter innenfor din bransje. Det er tre hovedkategorier for innhold: underholdende, informativt og lærerikt. Fyller du noen av disse kravene vil bloggen oppleves verdifull for en kunde.
En bank deler gjerne sparetips eller sjekkliste for deg som skal kjøpe bolig. Dette skaper en relasjon til kunden. Banken oppleves som kunnskapsrik, trygg og pålitelig.
Styrk din posisjon i markedet
Innhold med verdi og som snakker med kunden styrker din posisjon i markedet. Originalitet og kvalitet er det som skal til for å skille seg ut. Innholdet på bloggen skal gi svar på det kunden måtte lure på, og lære han eller henne noe nytt.
I bloggen kan du spisse budskapet ditt og nå sterkere ut til dine målgrupper, enten det er nye kunder, eksisterende kunder eller gamle kunder du vil vekke interessen til igjen. Forskjellige kunderelasjoner krever forskjellige budskap.
Blogging gir bedre plassering i Google
I tillegg til å skape en relasjon til dine kunder, vil blogging også føre til en høyere rangering i søkemotorer som Google over tid.
Googles aloritmer jobber hele tiden med å gi en søker det mest relevante søkeresultatet. Blir ditt innhold lest mye, delt videre og det er unikt fra annet innhold på nett er det større sannsynlighet for at du fortjener en høyere rangering i søketreffene enn andre.
Ved å publisere innhold jevnlig på nettsiden din vil Google oppleve siden som oppdatert og relevant. Googles avanserte algoritmer kan dessuten måle om innholdet ditt er av god kvalitet eller ikke, så det er viktig å sørge for god rettskriving og unikt innhold.
Trenger du hjelp med bloggen din?
Det er ikke alle som har tid til å opprettholde en blogg for bedriften sin. Kanskje du sitter inne med mye kunnskap og informasjon du vil dele, men sliter med å få det ned i en tekst? En bedrift som Bonefish vil gjerne hjelpe deg med dette. Vi kan hjelpe deg med alt fra renskriving/korrektur til å skrive hele innlegget for deg.
For mange av våre kunder gjør vi såkalt “ghostwriting”. Det vil si at vi står for alt innholdet på bloggen (og i noen tilfeller også alt innholdet på nettsiden). Dette skjer i et samarbeid med kunden, da vi ikke nødvendigvis er eksperter på det de driver med.
En god dialog og deling av kunnskap sørger for at vi kan skrive blogginnlegg og få ut kunnskapen du sitter inne med.
Her kan du lese mer om hvordan vi jobber med forfatting av tekst for kunder.