Hvorfor kommer jeg ikke øverst på Google?
Sist endret: 06. april 2024
Vi får ofte dette spørsmålet fra våre kunder. Det kan være mange grunner til dette.
Du er kanskje en etablert bedrift med godt omdømme blant kundene du har. Nå ønsker du derimot å få flere kunder, men du er knapt å finnes på Google. Eller har du kanskje lansert ny nettside og forventer resulater med en gang. Det mange ikke vet, er at det ikke er nok å bare lage en ny nettside!
Vi har plukket ut noen av hovedgrunnene til at du kanskje ikke kommer øverst på Google:
1. Lite arbeid med søkemotoroptimalisering (SEO)
SEO-arbeid er et av de viktigste grepene du kan gjøre for å dukke opp i søkeresultatene til Google. Dette arbeidet er noe man må jobbe med kontinuerlig, og du burde helst ha startet i går.
Søkemotoroptimalisering handler om teknisk arbeid med titler, oppbygging av side, nøkkelord, navigasjon og metatitler og -beskrivelser, blant annet. SEO-arbeid sørger for at du dukker opp i det organiske søket på Google når brukere søker etter ditt produkt eller tjeneste. Dette arbeidet kan du overlate til et byrå som Bonefish, som er eksperter på faget.
I et marked med stor konkurranse kan det ta veldig lang tid å komme opp i Googles rangering. Det kan ta opp til 6 måneder til et år. SEO er likevel en svært god investering som kan gi deg unik avkastning i det lange løp, da det er større sjanse for at en bruker klikker på det organiske resulatet enn en annonse.
Les mer om søkemotoroptimalisering her.
2. Du har ikke prioritert kunden
Svært mange er opptatt av at siden skal se fantastisk ut og fremheve det beste ved sin bedrift. Det de glemmer, er å tenke på hva kunden egentlig er ute etter.
Er det en flott reise gjennom bedriftens historie kunden er ute etter, eller er det rett og slett å komme seg raskt til et bestillingsskjema eller informasjon om et produkt? Gir du ikke kunden det hen vil ha, risikerer du at brukeren går raskt ut igjen.
3. Lite eller dårlig innhold
Ligger det lite eller dårlig innhold på siden din, vil ikke Google anse din nettside som troverdig og kunnskapsrik.
Google leter alltid etter det innholdet de tror er mest relevant for det brukeren søker etter. Kommer en bruker til en side med så lite innhold at det er vanskelig å skjønne hva du driver med, går hen ut igjen med en gang. Det samme vil skje hvis du ikke har noe informasjon om dine produkter eller tjenester.
4. Siden din er ikke mobilvennlig (responsiv)
Å ha en nettside som fungerer godt på mobil og tablet er alfa og omega i dag.
Det gjør at nettsiden tilpasser seg brukerens skjemstørrelse. Google straffer nettsider som ikke er mobilvennlige ved å gi de dårligere rangering i søkemotoren enn de som er det. Det er irriterende å måtte zoome inn og ut på en nettside for å navigere seg, og brukerne vil mest sannsynlig gå raskt ut av en nettside som ikke er mobilvennlig.
Mange nettsider får over 50 prosent av besøkende fra mobil og tablet, som er en grunn i seg selv å sørge for en mobilvennlig side.
Les mer om responsivt design her.
5. Treig nettside
Vi lever i et samfunn hvor folk er mye på farten. Vi vil ha informasjon, og vi vil ha den nå!
Hele 53 prosent forlater en webside om den bruker mer enn 3 sekunder på å laste inn på mobil i følge undersøkelsen The Need for Mobile Speed. Det er flere elementer som påvirker hastigheten på siden din. Det kan blant annet være filstørrelsen på bilder, serverytelse eller at siden ikke er komprimert.
Er du blitt litt klokere på hvorfor du ikke dukker opp på de første sidene av Google? Kontakt oss om du ønsker å gjøre noen grep på nettsiden din.