facebook for bedrifter

Facebook for bedrifter

Omtrent 3,3 millioner nordmenn over 18 år har profil på Facebook, og 2,8 millioner av disse er innom hver dag (Ipsos 2016). Dette gjør det til en potensiell veldig stor markedsplass for ditt produkt. Uansett hva du driver med og hvor stor bedriften er, vil det være viktig å ha en Facebookside.

Hvorfor din bedrift bør være på Facebook

  • Vær tilgjengelig
  • Fortell om tilbud og kampanjer
  • Avhold konkurranser
  • Del nyttig innhold
  • Ha dialog med kunder
  • Få trafikk til nettsiden
  • Se statstikk over dine følgere

Jobber du aktivt med markedsføring er det ekstra viktig at du har en side for å ha en god tilstedeværelse på nett som står i stil med markedsføringen din. Du kan knytte den opp mot websiden din og sende besøkende dit.

Hva kan du bruke Facebook for bedrifter til?

Det finnes mange måter å bruke en bedriftsside på Facebook på. Du kan ha den for å være til stede og tilgjengelig der "alle" er. Du kan bruke den til kundeservice. Du kan bruke den til å gi tilbud, og du kan bruke den for å engasjere kunder.

Det viktigste er å ha på plass det mest grunnleggende som profilbilde, forsidebilde og kontaktinformasjon. Les om anbefalte bildestørrelser her.

Profilbildet ditt bør være logoen din eller et kjennemerke for bedriften din, mens du kan utnytte forsidebildet mer kreativt. Forsidebildet bør være av god kvalitet, vekke interesse, si noe om bedriften din, eller for eksempel fremheve et produkt. Du kan bytte ut forsidebildet i blant for å fremheve nye produkter, eller tilpasse bildet etter sesong. Facebook har et krav om at du maks kan ha 20% tekst på bildene du legger ut, og de har derfor laget et verktøy hvor du kan sjekke om ditt bilde er innenfor reglene. Tekstoverleggingsverktøyet finner du her.

Deretter kan du legge til informasjon om åpningstider, skrive litt om bedriften, og legge til forskjellige handlingsknapper. Vi anbefaler å legge ut innlegg minst to ganger i uka for best mulig utnyttelse av Facebooksiden.

Få en personlig relasjon til dine kunder

Uansett hva du ser for deg å bruke din side til, vil den hovedsakelig gi deg en mer personlig relasjon til dine kunder.
Meldinger-funksjonen gjør at potensielle kunder vil oppleve en lavere terskel for å kontakte deg enn om du kun har et mobilnummer man kan ringe. Bedrifter med stor suksess på Facebook svarer raskt på innlegg og meldinger fra kunder, og legger ut innlegg flere ganger i uken. Dette viser at du er tilstede, og vil opprettholde engasjementet hos både eksisterende og nye kunder. Er du oppført som “lokal bedrift”, kan kunder vurdere bedriften og skrive anmeldelser - som kan gi positive utslag.

Få dine kunder til å ta kontakt

Facebook gir deg muligheten å lage handlingsknapper som “Bestill nå”, “Kontakt oss” og “Registrer deg”. Disse knappene blir godt synlig på mobil hvor de vil legge seg rett under profil- og coverbilde. I dagens samfunn sjekkes ofte Facebook på farten, på vei til skolen eller hjem fra jobb, og en slik knapp gir brukeren muligheten til å kontakte deg uten å forlate Facebook-appen. Dette gjør det enklere for kunden å utføre handlinger, og du oppnår flere henvendelser.

Del innlegg og bilder

Vi anbefaler å legge ut minst 1-2 innlegg i uken. Å sette opp en plan for publisering av innhold sparer tid og gir deg et godt utgangspunkt for å passe på at du deler variert innhold.

Du kan for eksempel dele nyheter eller interessante artikler som er relevante for dine følgere, eller bruke kunnskapen du har innenfor ditt felt for å dele tips og råd. Andre ting kan være konkurranser, kundecaser eller nye produkter og tjenester du har inne. Du bør passe på at du ikke deler mer reklame på siden din enn andre typer innlegg. Har du en blogg på nettsiden din, bør du legge ut innholdet der og linke fra Facebook til bloggen. På denne måten sørger du for trafikk til nettsiden din, og en større sjanse for at besøkende er lengre på siden din.

Se våre 15 tips til hva du kan legge ut på Facebooksiden din.
Med Sideinnsikt får du oversikt over innleggene dine, hvem dine følgere er, og hvilke innlegg som får flest likes, kommentarer og delinger. Disse tallene kan du bruke til din fordel ved å publisere mer av det som er populært, og mindre av det som ikke genererer like mye engasjement. Her ser du også hvem dine følgere er, basert på alder og kjønn. Dette er interessant og viktig data du kan ta med deg i resten av din markedsføringsstrategi.

Viktige funn i Facebookrapporten for 2016.

Trenger du hjelp til dette?

Ta kontakt med oss i dag om du ønsker hjelp med opprettelse og drift av bedriftsside på Facebook! Gå til kontaktskjema →