Hvordan bli raskere indeksert av Google? Våre 9 beste tips

Hvordan bli raskere indeksert av Google? Våre 9 beste tips

Skrevet: 11. november 2020

En flunkende ny nettside på nytt domene vil ikke dukke opp i Google med det samme. Noen rapporterer med at det kan gå 4-30 dager før Google indekserer en ny side, mens noen sier opp til 6 mnd. Disse tipsene vil gjøre ventetiden kortere.

Hva betyr indeksering?

Google har en algoritme som crawler Internett hele tiden. Det vil si at den går fra link til link, nettside til nettside, og oppdager nytt innhold, som den deretter indekserer. Da blir siden lagret i Google sin database. Databasen brukes deretter til å vise relevant innhold til alle som søker etter noe i Google. 

Å være indeksert av Google, vil derfor si at du har en sjanse til å bli vist i søkeresultatene, men det er ikke dermed sagt at du blir vist i søkeresultatene. Det blir omtalt som ranking eller rangering. Det kommer helt an på innholdet på siden din, og om den er søkemotoroptimalisert. Det kan du lese mer om her.

9 tips til å bli raskere indeksert av Google

Hvis du ikke har skjønt det enda: Blir du ikke indeksert av Google, er nettsiden så og si helt usynlig. Du vil ikke dukke opp i noen søkeresultater. 

Lager du en ny underside på et domene som allerede er i bruk, går det som regel raskt før den blir indeksert. Disse tipsene gjelder for deg som har et helt nytt domene og trenger litt drahjelp!

1. Installer Google Search Console

Google Search Console er et verktøy som viser hvilke sider på nettsiden din som er indeksert, om det er noen problemer, hvilke søkeord nettsiden din dukker opp på, og du kan også laste opp sitemap her for å fortelle Google om alle sidene på nettsiden din.

Opprett Google Search Console-konto med din Google-konto eller bedriftskonto om den er knyttet til Google via Gsuite. 

I Search Console kan du enkelt se om nettsiden din er indeksert. Det kan du også sjekke ved å søke på “site:dittdomene.no” i Google. Da vil det se noenlunde slik om siden er indeksert:

site search seo tips

I motsatt tilfelle vil det komme opp 0 søkeresultater.

Last opp sitemap i Search Console, og be om indeksering. Dette vil øke hastigheten på denne prosessen.

2. Installer Google Analytics

Google Analytics er et veldig nyttig analyseverktøy. Her kan du se hvor mange som besøker siden din, hvilke land/fylke de er fra, hvor lenge de er på siden din, og hvilke sider som får flest besøkende - blant annet. Du har utrolig mange muligheter til å få statistikk i Analytics. Vi oppretter og installerer Analytics som standard i alle nettsider vi leverer.

Opprett en konto i Analytics med Google-kontoen din og installer det på nettsiden. 

3. Opprett Google Min bedrift

Som du helt sikkert forstår nå, er det viktig å ha det meste i Google-verden på plass. Google Min bedrift er ingen unntak. Du oppretter også her en konto med din Google-konto. I Google Min bedrift legger du inn lenke til nettsiden din, åpningstider, logo, adresse og bilder. Dette vil vises når noen søker på ditt bedriftsnavn i Google Søk eller Kart. 

Les mer om Google Min bedrift her.

4. Søk på domenet ditt i Google

En annen ting som kan få ting til å gå raskere er om du søker på domenet ditt i Google. Få gjerne venner og familie til å søke også. Dette kan gi signaler til Google som gjør at de raskere vil indeksere domenet ditt.

5. Ha en god struktur

Noe som er veldig viktig for å få en god rangering i Google, og som også vil hjelpe på at Google finner alle sidene på nettsiden din, er en god nettsidestruktur. Det innebærer at nettsiden har en meny som er lett å navigere i, at tjenester og produkter ligger i relevante kategorier, og at det er få klikk til de fleste undersider. 

En god struktur vil gjøre det enklere for Google å skjønne hva nettsiden handler om. En typisk struktur kan være Hjem - Tjenester - Websider - Søkemotoroptimalisering. Disse sidene er relatert til hverandre, og har en logisk rekkefølge. Et annet eksempel er Hjem - Tjenester - Markedsføring - Google-annonsering

6. Internlenking

Å legge inn lenker mellom sidene på nettsiden din er både strategisk lurt for Googles algoritmer og besøkende på siden din. Ved å lenke til andre sider i et blogginnlegg eller på en underside, forteller du at dette innholdet også er relevant til dette temaet. 

Har du en ny tjeneste, kan du skrive et blogginnlegg om dette og lenke til tjenestesiden. Eller flere blogginnlegg kan omhandle forskjellige aspekter ved et produkt, alle disse kan lenkes til produktsiden. Dette kan gjøre det enklere å få den nye tjeneste- eller produktsiden indeksert.

Internlenking kan gjøres på forskjellige måter. I en bedriftsblogg, som er lurt å ha, kan du legge lenker direkte i teksten. Eller du kan gjøre slik:

Les også: Hvorfor er SEO viktig?

Du kan også opprette undermenyer som ligger i en egen kolonne på undersider som omhandler samme tema. Et annet tips er å legge viktige sider i footeren, som f.eks. dette:

footer seo tips

7. Lag en blogg som du oppdaterer jevnlig

Hvorfor trenger du en blogg? En blogg kan fungere som en ren SEO-maskin som gir deg langt flere besøkende enn om du ikke hadde hatt en blogg. I tillegg blir blogginnlegg oftere indeksert fortere enn statiske sider.

En blogg er en slags fellesnevner for flere typer innhold, det kan være en fagblogg, tips og råd, inspirasjon, oppskrifter, prosjekter eller nyheter. Uansett hvilket fokus du velger for din blogg, er du nødt til å oppdatere den jevnlig. Dette kan du enten gjøre selv, eller bruke et byrå som Bonefish til å gjøre.

Når du publiserer nye innlegg jevnlig vil Google få med seg dette, og forstå at din nettside ofte kommer med ny informasjon, som er svært positivt.

8. Del siden din på sosiale medier

Hvis nettsiden din ikke er indeksert, bør du begynne å dele lenker til siden din på sosiale medier som Facebook og LinkedIn. Hvis du ikke har det allerede, bør du opprette bedriftsprofil for bedriften din og legge inn lenker til hjemmesiden din, og begynne å dele innholdet på siden. 

Dette vil føre til at flere brukere går inn på nettsiden, samtidig som det skaper backlinks til nettsiden din. Det er lenker fra et annet domene, til ditt domene. Og det gjør det enklere for Google å oppdage og indeksere siden din!

9. Link til siden din fra andre nettsider

Backlinks fra andre nettsider som allerede er indeksert av Google og som har høy ranking i Google vil være svært bra for din egen indeksering. 

Om du har et nytt konsept, produkt eller tjeneste, kan du kanskje få andre nettsider til å skrive om din bedrift og lenke til siden din. Prøv å kontakte lokalaviser for å få omtale om ditt nye produkt eller tjeneste og få en lenke fra nettavisen til din side. 

Hardt arbeid funker

Nå håper vi du har fått mange nye ideer til hva du kan gjøre med din nye nettside. Når det kommer til indeksering og SEO er det kun grundig og hardt arbeid som gjelder, men det er flere “triks” man kan bruke for å gjøre dette mer effektivt.

Dette blogginnlegget har kanskje åpnet øynene dine for mange muligheter du ikke visste om før. Google sine algoritmer er utrolig avanserte og komplekse, og det krever flere år med erfaring før man mestrer dette faget. I tillegg er man nødt til å holde tritt med nyheter og nye regler for hva som er best practice. Google endrer stadig reglene for hva som avgjør om du får en god ranking eller ikke.

SEO-arbeid er strategisk og langsiktig, og vi har derfor abonnement på våre SEO-tjenester. De fleste av punktene ovenfor inngår i en SEO-avtale med oss, slik at du som kunde ikke trenger å forholde deg til det. Du kan fortsette med det du driver med, og la oss ta oss av det vi er gode på.

 

Kontakt oss

Vennligst fyll inn Navn
Vennligst fyll inn E-post
Invalid Input
Vennligst skriv en melding til oss her
Invalid Input

Andre spennende artikler

6 gode nettsider med gratis bilder

Farger sier mer enn du tror

Konkurranser på Facebook: kan du reglene?