På tide med ny nettside? Svar på disse 7 spørsmålene og finn ut
Sist endret: 26. november 2021
Mange bedrifter går fortsatt hverdagen i møte med en utdatert og dårlig nettside. Det viktigste jobben en nettside har, er å fungere for besøkende på siden.
Du som bedriftseier bryr deg om at nettsiden skal informere godt om dine produkter og tjenester slik at du får mer salg.
Det vil si at en nettside av god kvalitet skal både være enkel å navigere, og det skal være enkelt å finne frem til informasjon.
Slik finner du ut om din side fungerer godt
Vi har noen tips til deg som er ute etter å finne ut om din nettside fungerer godt eller ikke. Hvis du ikke kan svare ja på alle spørsmålene under, bør du vurdere å fornye nettsiden.
1. Er nettsiden din mobilvennlig?
Et av de viktigste kriteriene i dag er at nettsiden må være mobilvennlig. Det vil si at den tilpasser seg etter hvilken skjermstørrelse den blir vist på. På mindre skjermer faller dermed elementer under hverandre i riktig rekkefølge, slik at tekst og bilder er lesbart på mindre skjermer.
Dette er viktig av to grunner. Den første er at de fleste nettsider har i dag minst 50% besøkende fra tablet og mobil. Dermed er det faktisk minst halvparten av brukerne som trenger en tilpasset nettside. Den andre grunnen er at Google vektlegger fra og med 2021 mobilvennlighet som et av de viktigste kriteriene når de rangerer nettsider i søkeresultatene.
2. Er nettsiden din sikker?
At en nettside er sikker, vil si at den har et SSL-sertifikat som sikrer at informasjon som blir sendt inn på siden blir kryptert før den sendes til mottaker. Dermed kan ingen uønskede personer få tak i informasjon som besøkende på siden har lagt igjen.
Det kan være f.eks. kortinformasjon, som er veldig viktig at ikke går på avveie.
I nettleseren Chrome vil nettsiden din være merket med “Sikker”, “Ikke sikker” eller “Farlig”. Dette ser forbrukeren, og flere vil være mer bevisst på dette i fremtiden.
Les mer om sikkerhet på nettsider, og hvordan du ser om siden er sikker eller ikke, her.
3. Laster nettsiden din raskt?
Nesten halvparten vil forlate en nettside som ikke lastes inn på 2 sekunder eller mindre. I dag surfer vi nettet mer enn noen gang, og mange har ikke tålmodighet til å vente mer enn 2 sekunder på at en nettsiden skal laste inn. Vi vil ha svar på det vi lurer på, og vi vil ha det raskt!
Les mer om hastighet på nettsider og hvordan du kan sjekke din hastighet her.
4. Forteller du raskt hva du driver med?
Vi har som regel opp til 3 sekunder før en person velger å gå ut fra siden, eller å bli. Da gjelder det at nettsiden din raskt kan kommunisere hvilke produkter og tjenester du tilbyr. Kan du med første øyekast se på nettsiden og forstå hva din bedrift tilbyr?
5. Er det enkelt å ta kontakt?
Det er mange måter å hjelpe kunder å ta kontakt på, enten om det er ved å legge ut en e-postadresse, telefonnummer, kontaktskjema eller chat. Du bør ha minst én av delene på alle undersider på nettsiden din.
I tillegg til en knapp for Kontakt i menyen, kan du legge kontaktinfo i Footer (den delen av nettsiden som ligger nederst på alle sidene). Har du en produktkatalog eller tjenester bør det være enkelt å ta kontakt fra disse sidene for å vise interesse for produktet eller tjenesten.
6. Bruker du gode bilder?
“Gode bilder” er kanskje en smakssak, men det finnes visse kriterier vi mener de fleste kan være enige i.
Det første er at bildene er i god nok oppløsning. Det gjør at bildene ikke blir uskarpe og kornete på større skjermer.
Det andre er at du bruker unike bilder. Det aller beste er bilder tatt av fotograf på din lokasjon, av dine varer og dine ansatte. Et godt alternativ er bilder fra bildebank. Det viktige her vil være et kritisk blikk under utvelgelsen, slik at du ikke ender opp med et bilde mange vil føle de har sett 100 ganger før. Som regel bør du unngå klisje-grafikk på bilder.
7. Har du få klikk til alle viktige sider?
Kan man med få tastetrykk komme seg til de viktigste sidene på nettsiden din? Hvis man må klikke seg gjennom 4-5 nivåer for å komme til et av dine hovedprodukter vil dette være en dårlig brukeropplevelse. I dag er vi utålmodige på nett, og vi vil bruke minst mulig tid på å finne frem til det vi ser etter.
Trenger du ny nettside?
Har du svart nei på flere av punktene, kan det være din nettside har godt av en oppgradering. Nettsidebransjen utvikler seg fort, og en nettside som er over 2 år gammel kan fort være utdatert.
Utdatert teknologi, manglende sikkerhet og dårlig brukervennlighet er ikke noe vi har tid til i dag. Forbrukere er mer bevisst over hvordan de bruker nettet, og er opptatt av at nettsider skal være sikre og enkle å bruke.
Ta kontakt med oss for å se om vi kan hjelpe deg med en oppdatert nettside.